te laat op dagvaarding

papageno1970
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

te laat op dagvaarding

#1 , 20 jun 2018 18:20

Ik werd gedagvaard voor de rechtbank van eerste aanleg, burgerlijke rechtbank.
Het betreft een zaak van ongeveer 3.000 euro.
Ik was in de veronderstelling dat de zitting morgenochtend was, maar de zitting bleek dus deze morgen al te zijn.
Ik had een verdediging en een schriftelijke conclusie voorbereid.

Naast mijn frustratie en boosheid op mezelf zit ik nu met enkele vragen.
- Hoe kom ik te weten of er een vonnis bij verstek is aangevraagd?
- Indien ik morgenochtend naar de griffie stap, mag ik dan mijn verdediging nog indienen?
- Indien er een vonnis bij verstek werd aangevraagd, kan ik dan nu al verzet aantekenen (er is immers nog geen vonnis?)
- Word ik op de hoogte gebracht van de eventuele beslissing van de rechtbank, zodat ik indien nodig in beroep kan gaan?

Alvast mijn dank voor jullie raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jun 2018 18:39

U kan op de griffie vragen of de zaak in beraad genomen werd. Als dat het geval is zal een verstekvonnis worden uitgesproken. U kan uw verdediging dan niet meer inbrengen. Een kopie van het vonnis wordt opgestuurd. U kan dan in beroep gaan, verzet is niet mogelijk.

papageno1970
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2018 18:54

Ok, dank je wel.
En ik begrijp dat, gezien de nieuwe wetgeving, het vonnis bij voorbaat ongunstig is (dat art. 806 GW), tenzij de openbare orde of zo in gevaar komt (en dat zie ik niet onmiddellijk gebeuren...)
Aangezien de verzetsprocedure verdwenen is, kan je al in beroep gaan VOOR je het vonnis ontvangt?

Reclame

papageno1970
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2018 19:02

In feite kan ik de vraag zelf beantwoorden. De eiser stelt in verschillende orde vorderingen tussen 1600 en 3000 euro, afhankelijk van interesten en zo. Indien ik het vonnis ontvang, en de rechter keurt een bedrag goed onder de 2500 euro, dan moet ik verzet aantekenen, anders dien ik in beroep te gaan.
Eerst morgen naar de griffie gaan dus, en navragen of de zaak in beraad genomen werd...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2018 23:23

De aanleg wordt niet bepaald door het bedrag van de veroordeling, maar door wat gevorderd werd.
Dus zal u geen verzet kunnen aantekenen, enkel hoger beroep.
Waarom zou u al beroep willen aantekenen vooraleer u het vonnis ontvangen hebt? In uw akte van hoger beroep moet u de datum van het vonnis waartegen u beroep aantekent vermelden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”