bejaarde en demente ouders willen hun kinderen uitsluiten

sonja.rova
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

bejaarde en demente ouders willen hun kinderen uitsluiten

#1 , 19 jun 2018 16:53

mijn ouders zijn opgenomen in het ziekenhuis en zijn beide aan het dementeren. Mijn moeder zit in haar 3de fase van de ziekte van Kahler. Ze moeten beiden geplaatst worden. Ze willen niet dat wij (hun kinderen) op de hoogte worden gebracht door de behandelende geneesheer. De behandelende geneesheer wilt ons dus ook niet op de hoogte brengen van de situatie en respecteert de wil van mijn ouders. Er zal nu door de huisarts een procedure opgestart worden en de vrederechter zal het nodige doen om een bewindvoerder aan te stellen, voorlopig heeft een buurvrouw alle toegang tot de woning en ook zij zal op vraag van mijn ouders handelen. Bij een eventuele overlijden wil mijn vader niet dat wij op de hoogte worden gebracht. Onze handen zijn gebonden en wij worden hier volledig opzij gezet. Nu stel ik mij de vraag of dit kan en of nog middelen/instanties zijn waar ik terecht kan om info in te winnen. Mijn zus en ik hebben niet het ideaal leventje gehad met onze ouders en daardoor de grootste tijd in ruzies geleefd. Onze ouders zijn er niet gelukkig mee dat hun kinderen het goed hebben en het goed met elkaar kunnen vinden. Toch willen wij nog het beste voor onze ouders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 19 jun 2018 16:57

De huisarts start geen procedure op . Hij levert enkel het noodzakelijk medisch getuigen schrift .

sonja.rova
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2018 17:01

klopt, hij gaat de aanvraag indienen werd mij mede gedeeld

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 19 jun 2018 18:45

Als kinderen wordt u zo wie zo uitgenodigd bij de vrederechter.
Schrijf desnoods al een brief naar de vrederechter dat jullie als kinderen willen gehoord worden.
Bij een kennis had het OCMW alles geregeld - kennis moest wel betalen voor ouder maar werd overal buitengehouden door de 'vriendin' van ouder.
OCMW vertegenwoordiger was heel verwonderd toen kennis ook aanwezig was.
Want ze was niet uitgenodigd - waarop vrederechter opmerkte dat uitnodigen op een zitting zijn verantwoordelijkheid was en niet die van het OCMW.
De 'vriendin' wilde bewindvoerder worden en toen dat niet pakte de vertrouwenspersoon.

Raar, als rechtstreekse familie zijn jullie de eerste die info kunnen krijgen van een geneesheer.
http://www.health.belgium.be/eportal/My ... u9YGKGMwYw
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=2 ... 4429,d.d2k
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... xgGb9kmPXb

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 jun 2018 12:18

De huisarts start geen procedure op . Hij levert enkel het noodzakelijk medisch getuigen schrift .
Iedere belanghebbende kan procedure bewindvoering opstarten
Het is aan de vrederechter om dat toe te laten, of niet


In een situatie waar de te beschermen personen hun kinderen blijkbaar niet vertrouwen, en de kinderen de buurvrouw precies ook niet zien zitten als bewindvoerder, zal dat waarschijnlijk een professionele bewindvoerder worden.

Situatie dat kinderen bij overlijden niet verwittigd worden, kan niet.
Kinderen onterven kan zomaar niet, dus die worden eender hoe verwittigd.

sonja.rova
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jun 2018 14:51

bedankt voor de info, dit is zeer zeker bruikbaar

sonja.rova
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jun 2018 14:56

dat wij niet zouden verwittigd worden is op vraag van mijn vader. Mijn vader is een narcist in hoogste graad en heeft mijn moeder tijdens haar leven steeds gemanipuleerd en zij heeft daar nooit de middelen gehad om daartegen in te gaan en ondertussen is ze niet wijzer geworden en denkt dat dit zo hoort. Wij als kinderen hebben dit tijdens onze opvoeding onder geleden en nog steeds. Mijn vader heeft het nodige gedaan om ons moeder van ons te laten ontvreemden. Wij hebben steeds gereageerd maar toen is ons het bezoek naar hun ontzegd. Alles wat wij geprobeerd hebben tijdens die jaren is ons nooit gelukt om dichter bij ons moeder te geraken.

willyboy
Berichten: 897

#8 , 21 jun 2018 15:15

Emotionele dingen zijn voor je persoon heel belangrijk . Maar op juridische weg zijn ze niet van belang . Men zal er nooit rekening mee houden .

sonja.rova
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jun 2018 10:30

klopt, heb reeds ervaren, het gerecht gaat niet gepaard met gevoelens

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jun 2018 10:56

klopt, heb reeds ervaren, het gerecht gaat niet gepaard met gevoelens
Het klinkt misschien grof, maar ik zou zeggen: "Gelukkig maar!". Emoties zijn immers slechte raadgevers. Je kan niet onpartijdig zijn, als je je door emotie laat leiden. Vandaar dat een goede rechter de feiten, de logica en de wet laat spreken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”