Gerechtsdeurwaarder

engeltje_29
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gerechtsdeurwaarder

#1 , 12 jun 2018 10:29

Ik heb na 3jaar gerechtsprocedure de strijd uiteindelijk verloren in een zaak die van meet af aan klinkklare, oneerlijke onzin was en dien nu een (voor mij) aanzienlijke som aan de tegenpartij te betalen. Ik ben echter totaal niet in de mogelijkheid om over te gaan tot deze betaling, dus heb ik een voorstel tot afbetaling gedaan onder begeleiding van het OCMW. De tegenpartij is er niet akkoord mee gegaan dus dreigen ze nu met een gerechtsdeurwaarder... De situatie is wat ze is, kan er niks aan veranderen... Mij vrees is echter, als het zover zou komen dat ze effectief komen opschrijven; Mogen ze dan het kinderkamertje van mijn ongeboren dochtertje opschrijven? Ik ben momenteel 7maanden zwanger en die kamer is een cadeau van de grootouders...
Het is zowat het enige van waarde wat ik in mijn huis heb staan, hoewel een eventuele openbare verkoop ervan, zeker nog niet voldoende zou zijn om zelfs maar 1/7de van het vereiste bedrag op te leveren...
Een tweede vraag: welke mogelijkheden heb ik nog om het effectieve opschrijven te vermijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 12 jun 2018 10:36

Voor uw eerste vraag:

Artikel 1408 Ger.W.
§ 1 Behalve op zaken, niet vatbaar voor beslag verklaard door bijzondere wetten, mag ook geen beslag worden gelegd:
1° op het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en produkten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;
2° op de boeken en overige voorwerpen, nodig voor de voortzetting van studies of voor de beroepsopleiding van de beslagene of van de kinderen te zijnen laste die onder hetzelfde dak wonen;
3° op de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van 2.500 EUR op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;
4° op de voorwerpen die dienen voor de uitoefening van de eredienst;
5° op de levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;
6° een koe, of twaalf schapen of geiten, naar keuze van de beslagene, alsmede een varken en vierentwintig dieren van de hoenderhof, met het stro, voeder en graan, nodig voor het strooisel en de voeding van dat vee gedurende één maand.
§ 2 De in § 1 bedoelde voorwerpen blijven voor beslag vatbaar indien zij zich op een andere plaats bevinden dan daar waar de beslagene gewoonlijk woont of werkt.
§ 3 De moeilijkheden inzake de toepassing van dit artikel worden beslecht door de beslagrechter op grond van het proces-verbaal van beslaglegging, waarin de opmerkingen van de beslagene, op straffe van verval aan de gerechtsdeurwaarder mee te delen, hetzij op het tijdstip van het beslag, hetzij binnen vijf dagen na de betekening van de eerste akte van beslag, worden aangetekend.
Bij de neerlegging ter griffie van een afschrift van het proces-verbaal van beslaglegging door de gerechtsdeurwaarder of door de meest gerede partij, binnen vijftien dagen na de overhandiging van het afschrift van dat proces-verbaal of, indien daartoe grond bestaat, van de betekening van het beslag aan de schuldenaar, bepaalt de beslagrechter dag en uur van het onderzoek en de regeling van de moeilijkheden, de schuldeiser en de schuldenaar vooraf gehoord of opgeroepen. De griffier roept de partijen op en verwittigt de instrumenterende gerechtsdeurwaarder.
De procedure kan niet worden voortgezet indien de in het vorige lid bedoelde neerlegging van het afschrift van het proces-verbaal niet heeft plaatsgehad.
De vordering schorst de vervolging, doch de goederen blijven onder beslag totdat uitspraak is gedaan.
De beslagrechter doet uitspraak bij voorrang boven alle andere zaken, zowel in aanwezigheid als bij ontstentenis van de partijen; zijn beschikking is niet vatbaar voor verzet of hoger beroep; de rechtspleging kan onmiddellijk worden hervat.


Voor uw tweede vraag: Betalen of alsnog tot een akkoord komen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2018 10:43

Als de goederen niet het bedrag oplevert voor de kosten voor de verkoop, dan word er niks verkocht.

De kosten kunnen zeer groot zijn bij een openbare verkoping.

En neen je kinderkamer daar moet men afblijven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”