documenten strafrechtbank gebruikt door derden in een andere procedure.

Jessica2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

documenten strafrechtbank gebruikt door derden in een andere procedure.

#1 , 05 jun 2018 19:37

Hallo,

Ik ben een tiental jaar geleden door de strafrechtbank veroordeeld. Geen effectieve straf, geen strafblad, op voorwaarde dat ik de komende x jaar vrij blijf van veroordelingen. Ik had die fout nooit mogen maken en kan mezelf wel vervloeken, maar ik ben nooit meer van het rechte pad afgeweken.

Nu worden deze documenten (ik vermoed het vonnis) van de strafrechtbank gebruikt in een andere procedure (waarin ik mezelf niet kan verdedigen aangezien ik geen partij ben in het geding). Geen van de partijen was betrokken partij bij de strafklacht. Vermoedelijk heeft een partij de documenten gekregen van mijn toenmalige tegenpartij bij de strafrechtbank.

Kan dit zomaar?
Kan ik hier iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2018 16:12

Vonnisen zijn openbaar. Dus ja, dit kan zomaar en neen, daar kan u niets tegen doen.

Ik vraag me wel af welke toegevoegde waarde een vonnis kan hebben in een zaak waar beide partijen niets te zien hebben met dit eerdere vonnis? Tenzij ze dit als jurisprudentie willen aandragen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jessica2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2018 19:12

Dus iedereen kan zomaar mijn vonnis inzien?
Waar kan ik dit dan vinden?

Persoonlijk vind ik dit toch wel een schending van mijn privacy...
Wat was dan het nut van de strafrechtbank om te stellen dat dit niet op mijn strafblad zou staan, omdat ze omwille van mijn jonge leeftijd mijn leven niet direct wouden onderuithalen door één domme fout, als toch iedereen dit zomaar kan inzien?

Om op de andere vraag te antwoorden, één van de partijen is verre familie...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 06 jun 2018 19:26

Hoe oud was u toen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2018 20:11

Meestal is een rechtszaak met open deuren, en iedereen kan komen luisteren en nota's nemen, ook je vonnis kan opgevraagd worden.

Privacy dit is niet van toepassing in de rechtbank, tenzij met minderjarigen.

Zeer veel vonnissen staan wel in de krant dan weet gans België het !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jessica2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2018 22:05

Ik was meerderjarig op moment uitspraak.

Dus als ik het goed begrijp, kan eender wie, zelfs mijn werkgever, mijn vonnis opvragen en er een kopie van krijgen...

Dat vonnis gaat mij dus blijven achtervolgen voor de rest van mijn leven doordat mijn toenmalige tegenpartij, er alles voor over heeft om mij het leven zuur te maken?
Gezellig...

@denlowie: ik weet niet welke krant jij leest, maar in die van mij heb ik nog nooit een volledig vonnis zien staan met alle details van feiten en verweer...
En op het internet kan ik enkel gedepersonaliseerde versies vinden van vonissen en arresten

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 06 jun 2018 22:25

Uw werkgever kan op de griffie geen copie of afschrift krijgen gezien geen belanghebbende partij.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jun 2018 07:59

En op het internet kan ik enkel gedepersonaliseerde versies vinden van vonissen en arresten
Zoals gezegd: het overgote deel van de zaken worden niet achter gesloten deuren afgehandeld. Als iemand ook maar van ver weet wie de betrokken partijen waren, is het echt niet zo moeilijk om de namen in te vullen op de gedepersonaliseerde vonissen die je online kan vinden.

Dat fouten uit het verleden u kunnen blijven achtervolgen is nu éénmaal zo. That's life. Leer er uit, zou ik zeggen. Er zijn genoeg mensen die in hun kindertijd onnozelheden uitgehaald hebben die vereeuwigd zijn op internet. Dit valt ook moeilijk uit te wissen. Same thing...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jessica2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jun 2018 09:12

Uw werkgever kan op de griffie geen copie of afschrift krijgen gezien geen belanghebbende partij.
Wat bedoel je met 'belanghebbende partij'?

De partij nu gebruikt het enkel en alleen om mij in een slecht daglicht te plaatsen en zo zijn slag thuis te halen... Dat is dan toch ook geen belanghebbende partij?

Jessica2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jun 2018 09:17

En op het internet kan ik enkel gedepersonaliseerde versies vinden van vonissen en arresten
Zoals gezegd: het overgote deel van de zaken worden niet achter gesloten deuren afgehandeld. Als iemand ook maar van ver weet wie de betrokken partijen waren, is het echt niet zo moeilijk om de namen in te vullen op de gedepersonaliseerde vonissen die je online kan vinden.

Dat fouten uit het verleden u kunnen blijven achtervolgen is nu éénmaal zo. That's life. Leer er uit, zou ik zeggen. Er zijn genoeg mensen die in hun kindertijd onnozelheden uitgehaald hebben die vereeuwigd zijn op internet. Dit valt ook moeilijk uit te wissen. Same thing...
Het vonnis is niet terug te vinden op het internet, ook niet gedepersonaliseerd... Het vonnis is verkregen door de partij die betrokken was bij de strafrechtbank. Anders gezegd, deze partij geeft het vonnis door aan derden met de bedoeling om mij zwart te maken...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jun 2018 10:35

Op internet vind je nooit alles, je vind ook veel fake nieuws.

Er zijn bedrijven die als men een vacature heeft voor een zeer betrouwbaren en zeer belangrijke job, die men een detective bureau in huurt.
Op een week tot max 2 weken hebben ze alle gegevens vanaf je geboorte tot aan de datum van het onderzoek, alle veroordelingen en+/- je financiële toestand.

Natuurlijk als je eens te snel gereden heeft dit weet men niet , al de rest wel !

Word ook bij rijke families gedaan in verband met voorhuwelijks onderzoek.

Een beroeps advocaat die kan zeer veel opvragen uit het verleden.

Privacy is een groot woord, maar in de werkelijkheid is dit zeer klein !

Ze weten zelfs met wie Trumh in bed heeft gezeten of gelegen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jun 2018 11:57

Het vonnis is niet terug te vinden op het internet, ook niet gedepersonaliseerd... Het vonnis is verkregen door de partij die betrokken was bij de strafrechtbank.
Het is normaal dat de betrokken partij ook een afschrift van het vonnis kan krijgen. Daar kan je weinig tegen doen.
Anders gezegd, deze partij geeft het vonnis door aan derden.
Kan je dit bewijzen? En "hoe zou deze het anders bemachtigd hebben?" is geen bewijs.
met de bedoeling om mij zwart te maken...
"Zwart maken" kan enkel indien men leugens verspreidt. Ik denk niet dat dit hier het geval is. Moest men dit vonnis nu integraal op het internet gezet hebben, zou je een zaak hebben, maar nu? Je kan proberen (schending van de privacy), maar ik geef je niet erg veel kans op succes, eerlijk gezegd.

Ik begrijp ook nog altijd niet waarom een vonnis tussen jou en partij X een rol kan spelen in een zaak tussen partij Y en partij Z. We horen hier dus waarschijnlijk niet het héle verhaal, wat het voor ons moeilijk maakt om te kunnen helpen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jessica2
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 jun 2018 12:12

Ik heb geen probleem met het feit dat de betrokken partij een afschrift heeft. Ik heb een probleem met het feit dat de betrokken partij het vonnis doorgeeft...

Er zijn 3 partijen: de rechtbank, de tegenpartij en ikzelf. Ikzelf heb het niet gegeven. De rechtbank lijkt me sterk. En partij X en Y komen héél goed overeen...

Zwart maken is in mijn ogen nog altijd iemand in een slecht daglicht plaatsen en dat hoeft mi daarom niet met leugens te zijn.

Partij Z heeft een overeenkomst met mij. Partij Y wil van die overeenkomst af en hoopt dat de rechtbank nu zal oordelen in voordeel van partij Y omwille van een fout van mij in het verleden.

Als ik het goed begrijp zal de rechtbank geen afschrift geven aan bv mijn werkgever omdat die geen belanghebbende partij is, maar kan mijn tegenpartij in de strafzaak wel zonder enig probleem een afschrift aan mijn werkgever bezorgen, in de hoop dat ik dan ontslagen word... Voor mij zit daar nog weinig logica in!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jun 2018 12:46

Wie kan mij straffen als ik met iemand een rechtszaak heb, en na het vonnis geef ik mijn vonnis door aan mijn buurman ?
Ik doe met mijn vonnis wat ik wil en daar heeft de tegen partij geen zaken mee !
Als ik een café open hield, en ik plakte MIJN vonnis op de wc dan heeft daar niemand iets mee te zien !
Veel werkgevers vragen zelfs een uittreksel van je straf register, de vonnissen staan er niet op maar wel dat je een correctionele straf heeft gehad.

Probeer maar eens bij de lijn te gaan werken, of je inschrijven in een schietclub, daar moet je dit zelfs alle jaren hernieuwen !

U weet als geen andere wie je bent, en ik zou me daar echt niet veel zorgen over maken, je heeft nog een heel leven voor u !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 07 jun 2018 14:34

Kan dan wel laster en of eerroof of lasterlijke aantijgingen zijn.
Raadpleeg uw advocaat.

http://www.elfri.be/laster-en-eerroof
viewtopic.php?f=51&t=85715

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”