Potpourri-wetgeving

starter101
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Potpourri-wetgeving

#1 , 30 mei 2018 19:18

Goedeavond,

Vergeef het mij als ik te weinig details geef, maar wil het een beetje discreet houden.

Ik heb een zaak die ingeleid is in jaargang 2013 voor de handelsrechtbank en die na schorsingen en dergelijke terug voorkomt ter itting met het eindvonnis.

De tegenpartij vraagt uitvoerbaarheid bij voorraad en zou een hoger beroep niet schorsen. Volgens mijn advocaat klopt dat wegens de Potpourri-wetgeving.

Echter als ik rondlees is dit alleen voor zaken die gestart zijn na 2015.

De vraag die ik mij nu stel is geld het vonnis voor deze wetgeving uitvoerbaarheid of geld de inleidingsdatum.

Ik zie graag wat jullie erover denken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2018 20:18

Hier kan discussie over bestaan.
Ik meen te weten dat de meeste rechters oordelen dat de nieuwe regeling (het vonnis op tegenspraak uitgesproken is uitvoerbaar, ook al wordt er beroep aangetekend, tenzij de rechter anders beslist) ook van toepassing is voor de zaken die voor 1 november 2015. Ik citeer uit een vonnis:
Artikel 155 van de wet van 6 juli 2017 is duidelijk: artikel 1397 van het van het Gerechtelijk Wetboek wordt vervangen door de nieuwe bepaling waarin artikel 155 voorziet.

Dit betekent dat artikel 1397 van het van het Gerechtelijk Wetboek, zoals vervangen door de wet van 19 oktober 2015, niet meer van toepassing is op de vonnissen die uitgesproken worden vanaf 3 augustus 2017. Dit betekent ook dat de overgangsregeling, die van toepassing was op artikel 1397 van het Gerechtelijk Wetboek zoals vervangen door de wet van 19 oktober 2015, ook niet meer van toepassing is op de vonnissen die uitgesproken worden vanaf 3 augustus 2017.
Man kan dus wel aan de rechter vragen dat hij beslist dat het vonnis niet uitvoerbaar is!

starter101
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2018 21:02

De ene rechter kan dus aangeven dat de wet nog wel telt en de andere rechter kan aageven dat de nieuwe wet van toepassing is als ik het begrijp

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2018 22:10

Ook als de nieuwe wet van toepassing is kan je aan de rechter vragen het vonnis niet uitvoerbaar te verklaren. Dat is uitdrukkelijk voorzien in de nieuwe wet.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”