Deurwaarder

30mei1983
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Deurwaarder

#1 , 30 mei 2018 17:25

N.a.v. Een vonnis van de vrederechter, word ik verplicht 592 euro te betalen.
Gezien ik het hoegenaamd niet eens ben hiermee, zal ik beroep aantekenen en daardoor betaalde ik ook nog niets van de brieven die ik kreeg met bevel tot betalen.
Maar nu stond hier dus wel een deurwaarder aan de deur die me doodleuk zegt dat ie mn wagen heeft opgeschreven voor verkoop als ik niet tegen een bepaalde datum betaal.
Die mens zegt dat ik beter gewoon eerst kan betalen en dat nadien dan terugvorderen van de tegenpartij (huidige schuldeiser dus). Ik volgde die raad op: het bedrag werd net betaald.
Maar mijn vraag is eigenlijk: voor een (betwiste!) schuld van 592 euro een wagen met een catalogusprijs van minstens het 30-voud daarvan gaan opschrijven... is dat nu niet een beetje te veel van het goeie?! Toch compleet buiten proportie!? Dat is toch je reinste onzin dergelijke verhouding?

De deurwaarder in kwestie schreef mijn wagen gewoon op (terwijl die op de oprit stond) en kwam mij vervolgens aan de voordeur de brief van inbeslagname met verkoopsdatum afgeven.
Ondanks het feit dat wij dus gewoon thuis waren, nam hij niet de moeite om even aan te bellen, binnen te komen en daar vervolgens bvb. de televisies, iPads, laptops, iPhones, lederen salon,... op te schrijven voor verkoop. Begrijpe wie begrijpen kan!
Concreet: mag een deurwaarder dus om het even wat aanslaan? Of moet de inbeslagname -logischerwijs- toch min of meer wat evenredig zijn met de geëiste schuldsom? 592 euro tegenover een full option BMW 320D break van nog geen 4 jaar oud (november 2014)... dat is gewoon exponentieel ten opzichte van de schuld. Niet?
Of zie ik dat verkeerd?
Jullie juridische inzichten worden ten zeerste geapprecieerd: hartelijk dank op voorhand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 30 mei 2018 17:33

Beroep aantekenen?

Wanneer werd dat vonnis u betekend?

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 30 mei 2018 17:37

Hij mag alles wat kan opschrijven enkel die zaken die in de wet vermeld worden voor vrijstelling kunnen niet opgeschreven worden en openbaar verkocht.
Staat zo in de wet.

Vonnis moet wel betekend zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 30 mei 2018 18:40

Als de deurwaarder binnen moet, komt er een slotenmaker aan te pas. Dit is de goedkoopste oplossing.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2018 19:41

Een wagen word altijd het eerst opgeschreven, als hij verkocht word en er is duizend euro's over als alle kosten gerekend zijn krijg je die 1000 euro !Als je in beroep gaat word dit eerste aanleg en dan beginnen de kosten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 30 mei 2018 20:13

En à propos, reken maar niet op het dertigvoud van de schuld (30 x 592 € of dikke 17000 €) ; in openbare verkoop worden geen cadeaus gegeven.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”