Ruzie ex-vriend (politieman), beschuldiging diefstal van een boek, Uitnodiging tot verhoor.

0310030
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ruzie ex-vriend (politieman), beschuldiging diefstal van een boek, Uitnodiging tot verhoor.

#1 , 30 mei 2018 01:05

Geachte Leden,

Zoals het onderwerp het verteld.
Mijn vriendin wordt uitgenodigd op verhoor "voor inzake misbruik van vertrouwen".
Dit gaat echter om het niet tijdig teruggeven van een boek (12 euro ACCO), dat al eerder belooft is zo spoedig mogelijk op te sturen naar hem als zij hier terug aan geraakt. Dit boek leek eerst eerder geschonken, maar na de relatiebreuk vroeg hij deze terug.

Er is voor deze 3 maanden geen vraag meer geweest achter het boek, al had ze zeker nog steeds de intentie dit boek op te sturen, het ligt nu eenmaal bij haar ouders, op zolder, 230 km hier vandaan.

Ontvangen we plots een brief van de politie "Uitnodiging tot verhoor inzake misbruik van vertrouwen"

Nu kan ik enkel vaststellen dat dit een poging tot intimidatie is met politievrienden onder elkaar. Mits de relatie eenzijdig beëindigd is en hij hier vaker zeer emotioneel/vuil op gereageerd heeft.

Dus mijn hoofdvraag: wat kan een persoon doen? Het zijn allemaal goede vrienden van elkaar hier de politie. Men is verplicht aanwezig te zijn op het verhoor bij zijn vrienden, voor een boek van 12 euro...

Wat doet men best in zo een geval? Mijn vriendin is geen zelfzekere persoon dus "gewoon naar het verhoor gaan" is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. De manier waarop de politie hier jonge dames aanspreken bevorderd het niet verder.

Ik dank jullie voor jullie inzichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2018 10:01

Wanneer is het verhoor? Vraag de ouders het boek met de post op te sturen naar haar. Kost twee keer niets en het boek zal er deze week nog zijn. (Of bestel het boek nieuw op één of andere webshop. Er zijn er waar je vandaag bestelt, het boek morgen in de bus zit). Geef het boek terug aan de persoon in kwestie en laat hem aftekenen voor ontvangst.

Ga alsnog naar het verhoor en verklaar droogweg dat je de teruggave van dit boek uit het oog verloren was, maar dat dit intussen in orde is en de persoon het boek teruggekregen heeft.

Inderdaad een beetje schieten met een kanon op een mug voor zo'n boek, maar langs de andere kant: als het boek terugbezorgen het enige is dat je moet doen om er vanaf te zijn, waarom doe je dit dan niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

0310030
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2018 10:58

Bedankt voor het antwoord.
Het verhoor is over 8 dagen.
Dit was ook mijn eerste gedachte om te doen, maar sommige vrienden van me zeiden me dat dan nog niet te doen omdat dit dan al een signaal van toegeven zou zijn naar de intimidatie.
Maar klinkt dan inderdaad toch nog altijd de meest zinvolle oplossing. Zouden jullie haar aanraden met een advocaat te gaan of zouden jullie stellen dat ze, na de aflevering van het boek, het haar niet verder moeilijker kunnen maken?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2018 11:11

Je denkt toch niet dat dit ooit voor de rechtbank zal komen? Dit wordt 100% zeker geseponeerd! Het is zoals je zegt een poging tot intimidatie. De ex wil een spelletje spelen? Speel het gewoon netjes mee. Laat de ouders dit boek vandaag nog opsturen (of bestel het op bol.com). Als je het deze week nog in huis hebt, ga je het boek naar de ex brengen en laat je een papier ondertekenen voor ontvangst:
PLAATS - DATUM

Ik, NAAM EX, verklaar het boek TITEL - AUTEUR (ISBN nummer) van NAAM VRIENDIN, teruggekregen te hebben op datum.



Opgemaakt in tweevoud te PLAATS,

Handtekening EX Handtekening VRIENDING

Als de ex niet wil onderteken, wordt het boek niet afgegeven. Als hij wel wil ondertekenen, wel.

Daarna gaat uw vriendin gewoon rustig naar het verhoor om een verklaring af te leggen. Dit kan simpelweg bestaan uit de verklaring dat ze het boek gekregen had van haar ex en vermoede dat het een cadeau was. Dat dit blijkbaar niet het geval was, en ze het boek zou terugbezorgen, maar dat ze dit uit het oog verloren was (omdat haar ex er ook drie maand niet naar gevraagd had), maar dat ze bij de meest recente vraag van de ex weldegelijk het boek teruggezocht heeft en hem afgeleverd heeft (leg de ontvangstbevestiging voor als bewijs en vraag dat ze er een kopietje van maken om bij het dossier te steken).

In het geval hij niet wou tekenen: zelfde verhaal maar meld dat er geprobeerd is het boek af te leveren, maar de ex geen ontvangstbevesting wou ondertekenen om het boek in ontvangst te nemen (leg in dat geval het blanco document + het boek voor), en meld dat de ex het boek altijd mag komen ophalen als hij de ontvangstbevestiging ondertekend.

Men kan uw vriendin in dit geval helemaal niets maken en dat weet haar ex en de collega's ook. Dus niet laten intimideren en "het spel" droogweg meespelen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

0310030
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2018 11:44

Heel hard bedankt voor uw inzicht Gebruiker21. We gaan het doen zoals u zegt.
Met vriendelijke groet,

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2018 12:01

Graag gedaan. Laat ook even weten hoe dit afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 30 mei 2018 20:23

Op dit ogenblik is er een PV opgesteld dat een akte is.
Het verhoor van de andere persoon is gewoon zijn verklaring.

Door wie wordt u uitgenodigd een inspecteur of een hoofdinspecteur en van welke dienst?
In elk geval is de procedure duidelijk Salduz bis cat 3 verhoor vermoed ik ...dan staan er op de uitnodiging de of het artikel van de strafwet vermeld waarvan u verdacht wordt.
U hebt de mogelijkheid om voorafgaandelijk een advocaat te raadplegen en zelfs mee te brengen naar het verhoor.
U krijgt uw rechten voorgelezen en dient deze te tekenen of niet.
U kan vragen dat het verhoor verloopt vraag en antwoord en uiteraard alleen uw woorden mogen in uw verklaring staan ( buiten de vragen natuurlijk)
U kan u beroepen op het zwijgrecht.
Intern zijn er regels hoe een PV moet opgesteld worden.
Niet ingaan op een uitnodiging heeft tot gevolg dat PV wordt doorgestuurd naar parket en dat verdachte in opdracht parket zal gesignaleerd worden in het ANG.

Ik schijf hier de algemene regels en dan nog in grote lijnen.

0310030
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2018 21:36

Dag Franciscus,

Het is een Lokale politie inspecteur, van de wijkdienst.

Op de brief staat enkel uur en data verhoor, gevolgd met:
U zal gehoord worden over feiten die u ten lasten kunnen worden gelegd en die een misdrijf betreffen waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd, meer bepaald: "verhoor inzake misbruik van vertrouwen" en dan inderdaad de 9 rechten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”