Risico domiciliëring

donatello
Topic Starter
Berichten: 7

Risico domiciliëring

#1 , 29 mei 2018 22:54

Dag,

Mijn moeder heeft financiële problemen en zou bij mij willen komen wonen. Bij mijn weten zijn er nog geen grote schulden en het OCMW is ingeschakeld. Nu dacht ik dat een gerechtsdeurwaarder alles mag meenemen waar dat de schuldenaar is gedomicilieerd. Bestaat er iets zodat ik mijn moeder tijdelijk in huis kan nemen zonder het risico te nemen dat ik moet opdraaien voor haar financiële situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 29 mei 2018 23:15

Neen, anders zou het veel te gemakkelijk zijn om schuldeisers te ontlopen.

Dat gezegd zijnde, als u facturen en betalingsbewijzen hebt van uw meubels, kan de deurwaarder die niet zomaar meenemen, ze zijn immers van u. Het zijn de goederen waar niets van is die hij kan meenemen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 29 mei 2018 23:26

Als ze bij u gedomicilieerd is, kan alles wat daar staat ( er zijn wel regels) beslagbaar zijn, uw facturen zijn uiteraard niet direct bij de hand dus de mogelijkheid bestaat dat u naar de beslagrechter moet. Bespreek dit allemaal ( zie verder)
Als het OCMW al ingeschakeld werd dan kunnen die al budgetbeheer doen en zelf schuldbemiddelingsprocedure opstarten ( indien dit nodig zal zijn)
Als u een soort van zorgwonen kan verwezenlijken in uw woning ( vraag aan OCMW en een dienst ruimtelijke ordening in uw gemeente. Dan kan u wel een een ander regelen.
Ga met moeder mee naar OCMW want alleen gaat u geen antwoorden krijgen.
Bespreek dat u toelating krijgt dat men u ook betrekt bij de opvolging.

https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ollectieve
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... /Zorgwonen
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... /zorgwonen

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 30 mei 2018 05:11

Neen, anders zou het veel te gemakkelijk zijn om schuldeisers te ontlopen.

Dat gezegd zijnde, als u facturen en betalingsbewijzen hebt van uw meubels, kan de deurwaarder die niet zomaar meenemen, ze zijn immers van u. Het zijn de goederen waar niets van is die hij kan meenemen.
Dit is correct, maar, in de praktijk zeer moeilijk. Zoals je schrijft moet je én factuur op naam én bewijs van betaling kunnen voorleggen, en dan nog kan de deurwaarder de goederen in beslag nemen indien hij het bewijsmateriaal onvoldoende vindt, of een vermoeden hebt dat jij de goederen hebt gekocht voor de schuldenaar zodat deze zouden onttrokken blijven aan de inbeslagname (waarbij de schuldenaar jou cash geeft en jij de goederen aankoopt), of dat de hele domiciliëring bij u een poging is om schuldeisers te ontlopen/inbeslagname moeilijker te maken.
De gerechtsdeurwaarder die dit doet, gaat uit van de veronderstelling "bezit geldt als titel". Hij zal/kan alle voor beslag vatbare roerende goederen in beslag nemen en jou in voorkomend geval verwijzen naar de beslagrechter en de procedure van revindicatie.

Het is dus pas na de inbeslagname dat de rechtmatige eigenaar, indien deze niet de schuldenaar is, deze goederen via deze revindicatie procedure bij de beslagrechter kan terugvorderen, spijtig genoeg is dit een zeer dure procedure die veel geld kan kosten (lees duizenden euro's), en dikwijls meer kost dan de goederen waard zijn!

Deze hoge kosten van de revindicatie zijn altijd te betalen, je kan ze wel terugvorderen van de schuldenaar, maar zoals meestal in zulke situaties is het onmogelijk om geld te gaan halen bij een schuldenaar die geen geld heeft!

En dan nog is er geen garantie op succes, de beslagrechter zal bij zijn beoordeling in het bijzonder op zijn hoede zijn wanneer er vermoedens bestaan van collusie tussen de beslagen schuldenaar (jouw moeder) en de revindicerende derde (jij). Dit kan het geval zijn wanneer de revindicatie wordt ingesteld door iemand die met de beslagene samenwoont.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”