Verzoekschrift bewindvoerder

black26
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verzoekschrift bewindvoerder

#1 , 25 mei 2018 13:15

Beste,

Ik wil een verzoekschrift indienen om mijn moeder onder bewind te laten plaatsen.

Ik hoor echter van familie dat hij een lastgeving (zorgvolmacht) zou hebben met iemand. Dit zou volgens dat ik lees een buitengerechtelijke bescherming zijn.

Als er een lastgeving zou zijn, heeft het dan nut om een verzoekschrift tot het aanstellen van een bewindvoerder in te dienen? Wordt dat dan behandeld? Of wordt het verzoekschrift niet behandeld als blijkt dat er een lastgeving is?

Ik vind zo'n verzoekschrift namelijk delicaat en wil het niet doen als het niet echt noodzakelijk is.
Mocht het niet behandeld worden omdat er een lastgeving is, dan hoeft zij er niet van te weten en ben ik tenminste gerust dat er iemand is die een oogje in het zeil houdt...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 25 mei 2018 22:06

Beste

Als er al een zorgvolmacht bestaat is een bewindvoering doorgaans zonder voorwerp want het beoogt grotendeels hetzelfde doel. Een persoon bijstaan in het beheer van zijn zaken op het ogenblik dat hij/zij dat zelf niet meer kan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 25 mei 2018 22:25

Van het ogenblik dat er een begin van dementie is of andere ziekte lijkt me een bewindvoerder aangewezen.
Lasthebber voert uit wat persoon zegt wat er moet gebeuren.
Ikzelf ben jaren lasthebber geweest maar ik voerde uit wat lastgever me opdroeg.
Bij bewindvoering is het de bewindvoerder aangesteld door vrederechter die beslist (niet in alles) en moet rekenschap afleggen aan vrederechter ( boekhouding voeren enz ).

Reclame

black26
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2018 10:00

@basejumper: dus dan wordt er niet opgeroepen na indienen verzoekschrift?

@franciscus: als het haar keuze was dat persoon x dat zou doen, ga ik niet verzoeken om die persoon te vervangen... dat bij het ene wel en bij het andere geen rekenschap moet afgelegd worden maakt op zich voor mij niet uit...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”