Zaak staat op de rol

appelsientjeje
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Zaak staat op de rol

#1 , 16 mei 2018 13:14

Een maand geleden werd mijn stiefdochter slachtoffer van huiselijk geweld.

Ik ging voor mijn man naar eerste aanleg. Dit om gewijzigde omstandigheden aan te vragen. De medewerker daar zij dat dit zonder advocaat moeilijk zou worden. Dit omdat de zaak op de rol staat. Wat wilt dit eigenlijk zeggen?

Uiteindelijk de brief met de bewijzen toch verstuurd. Worden deze zaken doorgaans snel behandeld of uitgesteld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 mei 2018 18:57

De "rol" is de planning van de rechtszaken

http://www.elfri.be/rol

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 17 mei 2018 19:01

Dus de zaak is voor de rechtbank klaar om gepleit te worden en zal dus op datum als voorzien behandeld worden.
Nieuwe argumenten had of zal u aan de tegenpartij moeten bezorgen voor die datum zodat zij nog tijd hebben om daarop te reageren en deze reactie terug aan u te bezorgen. Normaal kan u daarop dan nog eens antwoorden.
Maar ik vermoed dat zoiets zonder advocaat te laat zal zijn.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2018 19:13

Als de zaak naar de rol verzonden werd, betekent dit dat ze daar voor onbepaalde tijd blijft liggen, tot iemand het nodige doet om de zaak te laten vaststellen om op een zitting behandeld te worden.

In familiezaken is er sprake van blijvende saisine van de rechtbank. Partijen vragen voorlopige maatregelen, de rechtbank spreekt een vonnis uit, maar de zaak gaat dan naar de rol zodat partijen, als er zich gewijzigde omstandigheden voordoen, de zaak opnieuw door de rechtbank kunnen laten behandelen. De partij die dat wil legt een conclusie neer waarin zij de gewijzigde omstandigheden en haar vordering vermeldt én vraagt aan de griffie om de zaak opnieuw op de zitting vast te stellen. De wet bepaalt dat de griffie dan binnen de vijftien dagen de zaak dient vast te stellen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”