twijfelachtige bevoegdheidsaanspraak rechter.

avalon
Topic Starter
Berichten: 6

twijfelachtige bevoegdheidsaanspraak rechter.

#1 , 07 mar 2008 17:13

Als rechtenstudent haastte ik mij deze voormiddag om tijdig aan te komen in mijn college "burgerlijk procesrecht (de ironie)".
Slechts een honderdtal meter verwijderd van de faculteit, zat ik muurvast in het verkeer achter de tram, en kon deze onmogelijk voorbijsteken.
Na enkele minuten wachten besloot ik toch even de wet te overtreden en de laatste honderd meter voor mijn afslag af te leggen via het trottoir.
Toen gebeurde het volgende. Ik werd halt geroepen door een oudere man en na een tevergeefse poging hem nog te ontwijken sprong hij voor me en greep m'n stuur vast.
Hij begon een heel betoog over het feit dat ik hier niet mocht rijden, en zei ook dat ik de reden was dat oude vrouwtjes de straat niet meer opdurfden :lol: .
Hij onderbrak met veel lawaai mijn poging tot repliek met "AAh, gij denkt misschien dat ik hier niks op zeggen heb" waarop hij zijn mantel opende, en een kaart te voorschijn haalde waarop stond dat deze man een rechter was.
Hij wist mij te vertellen dat hij mij hier staande kon houden en de politie op kon bellen om klacht in te dienen.
Ik nam het besluit een discussie uit de weg te gaan, en na zijn preek, liet hij mij (te voet) mijn weg voortzetten.

Niet dat ik deze gebeurtenis mij aan het hart laat komen, maar als rechtenstudent vraag ik mij toch wel af of zijn bewering over het feit dat hij zomaar de politieagent kan spelen wanneer hij het wil, weldegelijk zo is?

jullie mening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 07 mar 2008 17:50

hij kan idd net als elk ander burger de politie roepen om een pv te maken
wat hij niet kan is je zolang vasthouden
hij kan mss proberen je in slaap te praten en zo de komst van de politie af te wachten :)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

IrisS
Berichten: 102

#3 , 09 mar 2008 17:58

Bij een betrapping op heterdaad, mag hij je staande houden en wachten tot de politie ter plaatse is. Hierbij mag hij echter geen geweld gebruiken. Bon, denk dat je uiteindelijk gewoon wijs handelde...

Reclame

Sedlex
Berichten: 83

#4 , 14 mar 2008 20:01

Bij een betrapping op heterdaad, mag hij je staande houden en wachten tot de politie ter plaatse is. Hierbij mag hij echter geen geweld gebruiken. Bon, denk dat je uiteindelijk gewoon wijs handelde...
dat zou schoon zijn, dat elke burger een andere burger kan vasthouden ('zonder geweld'...?) voor elke verkeersovertreding....

don't think so.

kortom: burgerarrest (citizin's arrest) kan enkel voor wanbedrijven, niet voor overtredingen. En elke rechtenstudent weet wat de minimumnormen zijn voor de kwalificatie als wanbedrijf, newaar...

Op het voetpad rijden met je fiets is er alleszins GEEN.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”