Thuis inwonen

Carll
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Thuis inwonen

#1 , 27 apr 2018 15:26

Graag had ik informatie vernomen over volgende situatie:
Wij zijn een gezin met 3 kinderen. Ikzelf (55j) en mijn zus (59j) zijn het huis uit sinds 1988 en 1985.
Mijn broer (58j) is altijd thuis blijven inwonen. Mijn moeder ( 90j) woont nog thuis en mijn vader (89j) verblijft sinds 2 jaar in een rusthuis.
Omdat mijn vader dementerend is en mijn broer nog thuis verblijft is hij aangewezen als bewindvoerder van mijn vader. De financiële transacties thuis worden allemaal geregeld door mijn broer omdat dit het meest voor de hand ligt.
Er is totaal geen onenigheid in de familie, maar door het toevallig uitkomen van enkele dingen worden er zich toch wat vragen gesteld.
Blijkt dat mijn broer nooit enige "kost en inwoon" heeft betaald tot 2010 en sinds die periode 170 € per maand. Mijn vader zijn pensioen wordt bijna volledig voorzien voor het rusthuis en mijn moeder heeft, als part-time verpleegster een pensioen van +-/ 800€. Alle rekeningen worden betaald met de rekening van onze ouders en elke maand wordt de spaarrekening gebruikt om de kosten te betalen. Spreekt voor zich dat momenteel een inkomen ( 800€ +170€) niet toereikend is om alle kosten te betalen. Ik stel me natuurlijk de vraag of het gebruikelijk is dat mijn broer maar 170 € per maand afdraagt en op deze manier de spaarrekening van onze ouders raadpleegt. Wat dient er te gebeuren met het verleden? Kan er gesproken worden over een "woonstvergoeding"? Dient de bijdrage van mijn broer niet in verhouding te liggen met de kosten die gemaakt worden om zo de spaarrekening van onze ouders zoveel mogelijk te vrijwaren. Dit vanaf mijn vader verblijft in het rusthuis. Praten hierover ligt zeer gevoelig omdat mijn moeder momenteel emotioneel de beste band heeft met mijn broer omdat hij thuis nog woont. Het is ook wel zo dat , zeker het laatste jaar, mijn moeder thuis kan blijven wonen omdat mijn broer nog thuis woont. Dit kan natuurlijk voor een stuk in rekening gebracht worden, maar een bijdrage van 170€ per maand lijkt me weinig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 27 apr 2018 17:06

De afspraken hier rond hadden eigenlijk vooraf gemaakt dienen te worden. Want een eerste punt is: uw ouders kunnen bij leven zelf bepalen wie ze eventueel gratis of aan welke kostprijs laten inwonen; U kan daar jammer genoeg geen beslissing in nemen. Want dat is en blijft nog steeds hun zaak hoe ze hun (spaar)gelden besteden. Ik veronderstel dat je broer ook alles regelt van aankopen, boodschappen, vervoer, onderhoud woning, administratie, contacten met derden (ziekenhuis, dokter, verpleging, verzorging etc...) Wellicht verzorgt en kookt hij ook de maaltijden voor uw moeder en hemzelf? Dat hij daarvoor in ruil aan een bescheiden kostprijs mag inwonen, lijkt me een billijke deal. Het enige dat op één of andere manier moet kunnen nagekeken worden is dat hij geen strikt persoonlijke spullen koopt op de rekening van uw ouders. Maar hij is bewindvoerder van uw dementerende vader, dan moet hij toch elk jaar de financiele uittreksels voorleggen aan de vrederechter, die kijkt dan na of er geen eigenaardige transacties gebeuren.

Carll
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2018 14:35

Beste

Ik heb al een paar keer een ganse tekst ingegeven via iPad.
Ineens verdwijnt de tekst en is nergens meer te vinden?

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”