Verjaringstermijn strafuitvoering

Paps Benjamin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verjaringstermijn strafuitvoering

#1 , 22 apr 2018 22:47

Beste,

Ik ben op zoek naar raad voor deze mismakende grap :? .

Klein relaas;
Op 14/02/2014 heb ik een snelheidsovetreding begaan 167 km/u i.p.v. 120 Km/u. OK
Ben opgeroepen te verscheinen in februari 2005 waar ik een vonnis gekregen heb met geldboete en intrekking. OK
Heb mijn rijbewijs ingeleverd zoals gevraagd. OK

Ik kan me niet meer herinneren of ik de boete gekregen heb of niet. Moest ik de boete gehad hebben zou ik hem alleszinds betaald hebben.
Nooit meer iets van gehoord tot nu (brief opgemaakt te brussel op 16/04/2018):

Ik krijg een brief van de federale overheidsdienst Financien (algemene administratie van de inning en de invordering). Betalingsbericht
Gelieve binnen de 15 dagen het bedrag over te maken voor de som van 464.46 Euro voor de openstaande schuld betreffende bovenvernoemd vonnis.

Mijn vraag.
Ik weet dat justitie soms traag werkt, maar 13 jaar na de uitspraak bevel tot betaling ? Ik ben nooit zonder domicilie geweest en werk als ambtenaar. Ook nooit een aanmaning gehad, noch deurwaarder, noch wijkagent, .... NIETS !
Ik kan niet nagaan of ik al dan niet betaald heb, veranderd van bank + na 13 jaar exact te weten wanneer ik betaald heb?

Is er een verjaringstermijn? Zoja welke wettelijke basis want ben wel ni van plan zomaar te betalen. Tenzij jullie me hier anders adviseren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 22 apr 2018 22:55

Op 14/02/2014 heb ik een snelheidsovetreding begaan 167 km/u i.p.v. 120 Km/u. OK
Ben opgeroepen te verscheinen in februari 2005 waar ik een vonnis gekregen heb met geldboete en intrekking.
Hier klopt iets niet?

berenod
Berichten: 942

#3 , 23 apr 2018 06:01

Op 14/02/2014 heb ik een snelheidsovetreding begaan 167 km/u i.p.v. 120 Km/u. OK
Ben opgeroepen te verscheinen in februari 2005 waar ik een vonnis gekregen heb met geldboete en intrekking.
Hier klopt iets niet?
Hij schrijft verder in zijn bericht "na 13 jaar" (na het verschijnen in 2005), dus met wat gezond boerenverstand weet je dan dat de 2014 datum een typo is en 2004 moet zijn...

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 23 apr 2018 21:43

Als de informatie in dit bericht nog actueel is, ligt de verjaring hiervan op 5 jaar.

Beleefd aangetekend schrijven dat de boete verjaard is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 apr 2018 11:34

Verjaringstermijn strafuitvoering is hier 5 jaar
Boete is dus niet meer inbaar

Verjaringstermijn gerechtskosten is 10 jaar.
Dat is ook al voorbij ...

... tenzij de staat ergens geprobeerd heeft aan zijn centen te komen ?


Je kan laten weten dat wat jou betreft, de verjaringstermijn zowel wat betreft de inning van de boete als de gerechtskosten intussen verlopen is.

Je kan er ook aan toevoegen dat als de administratie andere informatie heeft, dat je daarvan dan de bewijzen wil zien.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 24 apr 2018 11:37

Ik weet dat justitie soms traag werkt, maar 13 jaar na de uitspraak bevel tot betaling ?
Justitie is via de belastingen, volop aan het proberen geld binnen te krijgen van boetes die ze nooit geïnd hebben wegens hun mank lopend systeem.

Er wordt daarbij niet gekeken naar verjaringstermijnen e.d. ...
Ze proberen gewoon.
Wie betaalt, is zijn centen kwijt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”