Burgerlijke partij stellen

Roadhunner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Burgerlijke partij stellen

#1 , 21 apr 2018 16:18

Beste,

Ik (meerderjarig) ben onlangs slachtoffer geworden van slagen en verwondingen waarbij de dader (meerderjarig) als eerste heeft geslagen. De dader is bekend. Ik heb een klacht ingediend bij de politie en had een getuige en bewijs dat hij dat heeft gedaan. Ik ben uiteindelijk akkoord gegaan voor strafbemiddeling opdat dit niet op zijn strafblad zou komen. Ik wens echter wel vergoed te worden. Ik had als gevolgen van dit misdrijf:
- een gebroken neus (niet helemaal hersteld kunnen worden en staat nog scheef, dus permanente schade?)
- blauw oog
- enkele dagen werkonbekwaamheid,
- bewijzen van de ziekenhuiskosten (neusfractuuroperatie)
- regelmatiger bloedneuzen
- neus die nog steeds zeer gevoelig is (ik doe al enkele jaren boks en hierdoor durf ik niet meer goed vechten uit schrik op mijn neus te worden geraakt)
- mijn waarde die gekrenkt is bij vrienden en die me niet meer serieus nemen.

a) Nu vraag ik me af hoe ik precies me burgerlijke partij kan stellen. Ik heb reeds gelezen dat ik een brief moet schrijven om dit aan te vragen, maar hoe en wat weet ik niet. Is dit doenbaar zonder advocaat, aangezien deze kosten moeilijk kan betalen (pro deo is geen optie)? Hoe gaat het precies in zijn werk? Ik heb de indicatieve tabel al gevonden, maar hieruit kan ik moeilijk een som geld opmaken. De dagen werkonbekwaamheid zijn vrij straightforward, maar op welke geldsom moet ik bijvoorbeeld mijn gebroken neus schatten?

b) Zouden jullie op basis van deze gegevens een schatting kunnen maken van hoeveel geld ik zou vragen?

c) Iemand raadde me aan dat ik tijdens de strafbemiddeling een voorstel moet doen aan de dader om dat in der minne te regelen en ik een voorstel moet doen qua geldsom (bijvoorbeeld 1500 of 2000euro) en dat ik dat dan niet voor de burgerlijke rechter hoef te brengen, wat ons beiden geld en tijd zal uitsparen. Dan zeg ik hem dat het in zijn eigen best interest is om dat te aanvaarden, omdat het hem tijd zal uitsparen, maar ook moest het voor de burgerlijke rechtbank komen, hij zijn eigen advocaatskosten moet betalen, mijn advocaatskosten (is dit zo?), en dan nog de schadevergoeding uitgesproken door de rechter. Wat denken jullie hiervan? Hoe laat ik dit akkoord dan bekrachtigen door de rechter?

Enorm bedankt voor uw tijd. Het wordt enorm geapprecieerd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2018 21:42

Heb je een familiale verzekering? Dan heb je vermoedelijk rechtsbijstand en kan je op kosten van de verzekering beroep doen op een advocaat.

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2018 11:29

Burgerlijke partijstelling kost een behoorlijk bedrag (+/- 500 euro) dat u op voorhand moet betalen.

Reclame

Roadhunner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2018 13:54

Scorpioen, dit is jammer genoeg geen optie.

Pluspower, oh, dit wist ik niet. Krijg je dit dan niet terug uiteindelijk?

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 22 apr 2018 15:11

Strafbemiddeling wil zeggen dat er bemiddeld wordt ook over de schade en de gevolgen ervan op langere termijn.
Uiteraard kan u dat inbrengen.
Indien geen overeenkomst bij de bemiddeling komt de zaak vermoedelijk voor bij de correctionele rechtbank en daar kan u zich burgerlijke partij stellen.
U kan dat ook door rechtstreeks te dagvaarden maar dat is net het tegenovergestelde van strafbemiddeling.
Bij onderzoekrechter kon ook maar daar bent u al voorbij in de procedure.
https://www.rechtbanken-tribunaux.be/si ... fzaken.pdf
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138422.pdf
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/33n3/desouter.htm

Roadhunner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2018 18:06

Beste Fransiscus,

Enorm handige link. Enorm bedankt!

Gezien ik hier helemaal geen ervaring mee heb, op hoeveel zou u de geldsom schatten dat ik zou kunnen vragen? Gelet op de gegevens in mijn eerste post? Ik dacht aan 1500 à 2000 euro, is dit realistisch, te veel, te weinig?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2018 18:27

De kosten van een burgerlijke partijstelling heb je als je je bij de onderzoeksrechter burgerlijke partij stelt.
Je hebt klacht neergelegd, het parket voert een onderzoek en tegenpartij zou akkoord zijn om je schade te vergoeden. Dan is er toch geen enkele reden om u burgerlijke partij te stellen bij de onderzoeksrechter.
In het kader van de strafbemiddeling kan je aan het slachtoffer meedelen welke schadevergoeding je wenst. Werd je al gecontacteerd door het Justitiehuis?

Roadhunner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2018 18:46

Nee ben hier nog niet door gecontacteerd.
En ja, heb inmiddels het concept van strafbemiddeling begrepen. Burgerlijke partij moet ik me inderdaad niet stellen voor zolang hij de strafbemiddeling naleeft.
Het enige dat ik me nu nog afvraag is de geldsom die ik kan vragen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 apr 2018 08:42

De geldsom waarop u recht hebt wordt vastgesteld op basis van de tijdelijke en blijvende (arbeids)ongeschiktheid. Die wordt vastgesteld door een geneesheer. Verder is van belang of u al dan niet loonverlies geleden hebt en wat de samenstelling is van uw gezin. Vraag aan uw huisdokter of hij een attest kan schrijven i.v.m. deze (arbeids)ongeschiktheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 apr 2018 11:05

- mijn waarde die gekrenkt is bij vrienden en die me niet meer serieus nemen.
En hoeveel schadevergoeding zou u voor dit deeltje wensen? :roll: Sorry, hoor, maar als jij uw "waarde" daarvan laat afhangen... Als iemand mij op mijn gezicht zou slaan, zouden mijn vrienden vooral met me meeleven en me na de feiten net zo bekijken als daarvoor. Als je vrienden je enkel serieus nemen als je een gevecht kan "winnen", zou ik al snel naar andere vrienden op zoek gaan.

Maar bon, terug on topic: geen idee hoe je dat "waardeverlies" waarover je spreekt gaat bewijzen. Voor een rechtbank zal je daar misschien een symbolische euro voor krijgen. That's it...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”