Pro deo advokaat

Ika
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Pro deo advokaat

#1 , 03 apr 2018 10:50

Is een pro deo verplicht van je te informeren als er niets gebeurt met je zaak? (of als hij ze weigert)

Op 5/2/18 ga ik bij een pro deo advokaat voor hulp. Deze vraagt me naast info over de zaak ook 50 € als bijdrage aan de gerechtskosten. Hij ging de bewijzen en documenten bekijken en wat laten weten.
Tot op vandaag heb ik niets meer gehoord en er wordt ook niet op mijn emails gereageerd.

Ondertussen is de zaak ge-escaleerd en moet er dringend gereageerd worden op nieuwe ontwikkelingen. (er is slechts in totaal 3 maand om te reageren op een aangetekende brief met een schorsing)

Vraag:
Waarom moest ik 50 € betalen. (uiteraard ga je dan er toch vanuit dat de zaak aangenomen is)
Kan ik nu zomaar weer opnieuw alles gaan uitleggen aan een ander, ik word er moedeloos van. Waarom delen ze niet gewoon mee dat ze het niet willen doen, het probleem wordt steeds groter.
Kan ik ergens klagen hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2018 11:43

Het gebeurd regelmatig dat een pro-deo advocaat het bedrag ong. 50 euro ontvangt. Dat is voor het bekijken van het dossier. En voor de rest doet hij niks meer. Mocht uw dossier te veel werk vragen ten opzichten van de vergoeding die ze hiervoor krijgen van de staat dan haken ze ook af. Normaal zeggen ze u dan dat het een hopeloos geval is. Beklag kan u doen bij de stafhouder. Maar ik vrees dat u het zonder advocaat zal moeten stellen.

Ika
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2018 13:25

dank je pluspower.
Hoe kan ik het adres uitvinden van de stafhouder aub?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 03 apr 2018 13:38

Op de website van de betrokken balie.
"sowieso" schrijf je zo.

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 03 apr 2018 16:56

Je gaat naar de dients juridische bijstand (BJB). Daar wordt nagegaan of je recht hebt op tweedelijsbijstand (pro deo) (dit hangt af van je inkomen). Er wordt een advocaat aangesteld of u heeft reeds een advocaat die voor u de 2elijnsbijstanbd heeft aangevraagd. De advocaat die door de BJB is aangesteld verdedigt u tot de procedure (de zaak) ten einde is. Deze advocaat houdt u op de hoogte van het verloop van de zaak.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”