Wanneer verschuldigd bedrag vonnis betalen?

dancingcrane
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Wanneer verschuldigd bedrag vonnis betalen?

#1 , 17 mar 2018 11:17

Beste,


Ik heb een vonnis ontvangen waarin het bedrag bepaald werd dat ik nog diende te betalen. Het vonnis lag blijkbaar al meer dan 1 maand op het bureau van mijn advocaat onaangeroerd liggen, waardoor ik dit nu pas heb mogen ontvangen.

Daarin wordt een berekening gemaakt van het bedrag nog te betalen aan de schuldeiser, alsook staat er dat ik 3/5de dien te betalen van de totale gerechtskosten; deze werden niet uitgerekend.

Zo ook heb ik de eindafrekening van mijn advocaat nog niet mogen ontvangen(hij zou in beroep willen gaan, maar daar gaan we niet mee akkoord).

Hierdoor beantwoorde ik zijn e-mail sinds een week terug om mij het totaal bedrag te willen overmaken alsook waar ik het geld naartoe moet sturen of op welke rekeningnummer ik dit dien over te schrijven; dit zonder antwoord (ik heb op mijn totaal van 5 mailtjes gedurende de rechtszaak; nooit een antwoord ontvangen dus .....)

Moet ik nog wachten op een officiële afrekening of factuur of hoe werkt dit? Aangezien mijn advocaat de enige is die het vonnis rechtstreeks ontvangen heeft van de rechtbank; mag ik toch wel aannemen dat hij verantwoordelijk is om mij tijdig op de hoogte te brengen en de regeling hiervan duidelijk te maken? Indien hij nu niets meer van zich laat horen kan ik uiteraard de betaling met referentie ook niet doorvoeren daar ik deze niet heb.


Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#2 , 11 apr 2018 23:41

Normaal gesproken maakt de meest gerede partij (de winnaar) een afrekening en vraagt om betaling. Mogelijks heeft uw advocaat aan de tegenpartij gevraagd om voorlopig geen uitvoeringskosten te maken omdat er beroepsintenties zouden (kunnen) zijn. Het kan zijn dat er daarom met een afrekening gewacht wordt.

Indien uw advocaat (blijvend) niet reageert, kunt u hem ook verzoeken om zijn eindstaat op te maken en zijn tussenkomst te beëindigen. U kunt dan zelf de (advocaat van de) tegenpartij aanschrijven dat u berust in het vonnis en vraagt om u onmiddellijk de afrekening over te maken, met de melding dat u niet verantwoordelijk gehouden kunt worden voor de vertraging die aan henzelf te wijten is. Vraag tevens om geen betekenings- en uitvoeringskosten te maken.

Let wel: als u stuurt dat u berust, kunt u nadien niet in beroep. U kunt dus beter zeker van uw zaak zijn (misschien eerst een second opinion vragen, desnoods in een gratis advies in het kader van de eerstelijnsbijstand op het BJB van uw lokale balie).

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”