Politie vraagt achter loonfiches

hardprivacy24
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Politie vraagt achter loonfiches

#1 , 28 feb 2018 09:36

Beste

Ik had een vraag rond politie
Ik ben onlangs op verhoor geweest voor opvolging wegens partner geweld

Tijdens het verhoor vroeg de agent mij om loonfiches af te geven
Hij vroeg dit ook aan mijn vriendin die het slachtoffer is

Nu is mijn vraag mag een agent dit vragen ben je verplicht je loonfiches af te geven ?
Mijn vriendin is slachtoffer en bij haar werd dit ook gevraagd mag dit ?

Ik dacht dat enkel een rechter dit kan niet dan ?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2018 09:46

Dit is nu ook niet echt zo een geheim als deze tot je werkgever gaat zal hij dit ook wel mee krijgen of dit nu wettelijk is dat is een ander verhaal, maar men zal ze wel mee krijgen, en waarom niet? staatsgeheim ?.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2018 09:49

Vragen staat vrij, uiteraard. Maar ik denk niet dat u zomaar verplicht bent een loonfiche voor te leggen bij een "simpel" verhoor. Ik vermoed dat het inderdaad een (onderzoeks-)rechter zal zijn die dit kan bevelen.

Ik zie trouwens niet goed in hoe een loonfiche relevant kan zijn in een zaak van partnergeweld? Tenzij uw vriendin bijvoorbeeld gemeld heeft dat de aanleiding / oorzaak van het geweld jalozie is omdat zij een pak meer verdient dan jij, of iets in die zin, en jij dit ontkent. Dan kan ik me voorstellen dat de politie wil onderzoeken of de bewering van uw vriendin nu al dan niet correct is door de loonfiches op te vragen. Maar of ze dit zomaar kunnen eisen? Ik vermoed van niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

hardprivacy24
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2018 09:56

Dit is nu ook niet echt zo een geheim als deze tot je werkgever gaat zal hij dit ook wel mee krijgen of dit nu wettelijk is dat is een ander verhaal, maar men zal ze wel mee krijgen, en waarom niet? staatsgeheim ?.
Beste
Bedankt voor je antwoord

Nee ik heb zeker niks te verbergen enkel wil ik wel mijn privacy beschermen !
Ik snap ook niet dat dit word gevraagd bij een zaak van partner geweld
En dit ook word gevraagd aan het slachtoffer

Vandaar mijn vraag of dit verplicht is om mijn loonfiches aftegeven & die van me vriendin ( slachtoffer ) ?

hardprivacy24
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2018 10:00

Vragen staat vrij, uiteraard. Maar ik denk niet dat u zomaar verplicht bent een loonfiche voor te leggen bij een "simpel" verhoor. Ik vermoed dat het inderdaad een (onderzoeks-)rechter zal zijn die dit kan bevelen.

Ik zie trouwens niet goed in hoe een loonfiche relevant kan zijn in een zaak van partnergeweld? Tenzij uw vriendin bijvoorbeeld gemeld heeft dat de aanleiding / oorzaak van het geweld jalozie is omdat zij een pak meer verdient dan jij, of iets in die zin, en jij dit ontkent. Dan kan ik me voorstellen dat de politie wil onderzoeken of de bewering van uw vriendin nu al dan niet correct is door de loonfiches op te vragen. Maar of ze dit zomaar kunnen eisen? Ik vermoed van niet.
Beste
Heel erg bedankt voor je antwoord
Dit is ook wat ik dacht ik zie ook niet in hoe loonfiches relevant kunnen zijn in een zaak van partner geweld
Indien de onderzoeksrechter dit heeft doorgeven aan de agent dat hij het moest vragen hoe k om ik dan te weten dat dit inderdaad door de onderzoeks rechter is gevraagd en niet gewoon van de agent zelf uit zeg maar ?


Alvast bedankt

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2018 10:30

Als een verhuurder dit mag, waarom zou de politie dit niet mogen vragen,

De Privacycommissie ziet er geen graten in dat de kandidaat zijn loonfiche voorlegt, op voorwaarde dat hij de naam en het adres van de werkgever onleesbaar maakt. De eigenaar mag de kandidaat-huurder ook vragen met rekeninguittreksels te bewijzen dat hij de jongste maanden een vast inkomen had.

en laat ons eerlijk zijn dit is geen staatsgeheim, waar een ondernemingsraad is weten alle leden wat je verdiend, in Belgie vindt men dat dit een geheim is en dit speelt zeker in het nadeel van veel werknemers.De Nederlanders zijn daar open en bloot in, alle loonbarema's zijn online te raadplegen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 28 feb 2018 13:25

Uiteraard kan de politie (net zoals een verhuurder) dat vragen.

De vraag tussen de regels van TS is eigenlijk: kan de politie dit eisen en/of wat zijn de gevolgen als je deze vraag zou weigeren ?

In tegenstelling tot bvb identiteitskaart is er bij mijn weten geen enkele wet die stelt dat u op vraag van de politie een loonfiche moet overhandigen.
Als de (onderzoeks)rechter dit vraagt is dat misschien een ander verhaal, maar dan moet de verhoorder dit toch kunnen bewijzen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 28 feb 2018 16:28

loonfiche weigeren aan politie... is dat niet een gewoon beetje moeilijk doen om moeilijk te doen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 feb 2018 16:35

ze aan de politie weigeren , maar je belastingen laten invullen door een vakbondsman, dit vinden ze dan wel normaal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 feb 2018 16:43

loonfiche weigeren aan politie... is dat niet een gewoon beetje moeilijk doen om moeilijk te doen?
Iedereen heeft het recht om moeilijk te doen. :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hardprivacy24
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 feb 2018 17:00

loonfiche weigeren aan politie... is dat niet een gewoon beetje moeilijk doen om moeilijk te doen?
Is gewoon dat de agent in kwestie hier geen zaken met heeft het gaat ook nog steeds om een onderzoek naar partner geweld en niet een finacieel misdrijf en natuurlijk ook het recht op je privacy dat is het belangerijkste

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 28 feb 2018 18:34

Och, doet u maar, ieder heeft het recht om moeilijk te doen dus...

Elk zijn hobby. Ik vind dat in naam van de zgn. privacy heel wat normale zaken bemoeilijkt worden.

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 28 feb 2018 19:30

Uiteraard kan en mag de politie dat vragen.
Ook in kader van partnergeweld.
U kan dat weigeren...want u hebt rechten.
Politie doet die opvragen in opdracht van parket ... bij weigering zal parket beslissen wat de volgende stap zal zijn.
Laat me raden. Politie krijgt een opdracht om bij werkgever of bij andere instellingen alle financiële gegevens op te vragen.
Gebeurde vroeger en nu ook nog... bankgeheim ...u mag gerust zijn bij voorlegging van het kantschrift of van bevelschrift zal er gewoon worden meegewerkt.

PS voor partnergeweld wordt er 'redelijk' streng opgetreden en het aantal aanhoudingen (OR) ter zake ligt 'redelijk' hoog.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 feb 2018 20:00

U geeft een strafrechtelijk feit gepleegd en je weigert van mee te werken, wie zal de pineut zijn denk je ??

Hoe gaat de agent u PV opstellen denk je? in u voordeel of in je nadeel.

Ik wist echt niet dat er nog zulke mensen rondlopen met die gedachten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 28 feb 2018 20:06

Met de vaststellingen en de verklaringen en verhoren van de partijen.
Kan perfect mogelijk zijn dat er een som wordt geëist door OM ter zitting.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”