kosten deurwaarder en RPV

Stijn569
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

kosten deurwaarder en RPV

#1 , 24 feb 2018 14:15

Beste,


Ik heb de problematiek hieronder kort samengevat :

1) Op 13 juni ontvang ik een factuur van XXX euro + btw.
2) Op 14 juni vraag ik een detail van de factuur via e-mail aan.
3) Op 9 augustus dien ik een klacht in bij de politie wegens bedreigingen om de factuur te betalen (PV nr XXX).
4) Op 16 augustus (2 maand later!) krijg ik een detail van de factuur.
5) Op 17 augustus heb ik een aangepaste/correcte factuur aangevraagd.
6) Op 30 augustus heb ik de factuur en de algemene voorwaarden geprotesteerd.
7) Pas op 6 januari ontvang ik een e-mail met de vraag om de aangepaste(niet-correcte) factuur-CN van XXX euro + btw (die ik nooit heb mogen ontvangen) te betalen.
8) Op 14 januari vraag ik nogmaals om de correcte factuur op te maken.
9) Gisteren heb ik een dagvaarding (tot mijn verontwaardiging) ontvangen van een deurwaarder voor het verschijnen voor het vredegerecht.

Vandaag heb ik een advocaat aangesproken die zal proberen om tot een minnelijke schikking te komen.
Alle bewijzen liggen bij mij.
Ik kan dus bewijzen aan de hand van de nodige stukken dat de factuur niet correct is opgesteld (gelukkig was ik zo slim om tijdens de werken voldoende foto's te trekken met vermelding datum etc).

Mijn advocaat verwacht dat de schuldeiser zal toegeven aan de verkeerde factuur.
Nu is mijn vraag : wie draait dan op voor de kosten van de deurwaarder?
Indien de schuldeiser niet akkoord gaan en het komt voor het vredegerecht : als ik gelijk krijg, wie betaald de kosten van de deurwaarder en de RPV?

Alvast bedankt,

Stijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2018 15:27

Als het een minlijke schikking is zal u de kosten dragen, als het een vonnis word is de verliezer die de RVP zal betalen, bij de vrederechter zijn de kosten nu ook zo groot niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2018 19:24

Ook al is de factuur verkeerd, dan kan de vordering van de tegenpartij voor een (groot) deel gegrond zijn en kan u als in het ongelijk gestelde partij veroordeeld worden tot de kosten.
Het is altijd aangeraden het niet betwiste bedrag te betalen.

Reclame

Stijn569
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2018 09:11

Het kan toch niet dat ik de kosten van de deurwaarder moet betalen bij een minnelijke schikking?
Het is dan misschien beter dat het voor het vredegerecht komt?
Als ik gelijk krijg, krijg ik dan via de RPV een deel van de kosten terug (480 euro denk ik)?
Als er bij de vrederechter tot een akkoord komen, wie wordt er dan als verliezer/ongelijk gestelde partij aanzien?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2018 10:14

Hoe of wat er uitgesproken word het kost je altijd centen, een RVP is ook nooit 100% terug krijgen dit beslist de rechter, en een uitspraak is nooit te voorzien wie of wat men wint, als je dan in beroep moet gaan dan kost het je terug een pak geld, procederen kost altijd veel tijd en geld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 feb 2018 19:44

Bij een minnelijke schikking maken partijen een akkoord, ook over de gerechtskosten. Partijen komen dus overeen wie de gerechtskosten betaalt.
Bij een akkoord voor de rechtbank is dat in principe ook zo. Al kunnen partijen dan een akkoord sluiten en het aan de rechtbank overlaten wie de gerechtskosten moet betalen. Wie dat is zal afhangen van de inhoud van het akkoord.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”