gerechtelijke procedure

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

gerechtelijke procedure

#1 , 24 feb 2018 13:21

Ik heb een dispuut met iemand.
Heb hem reeds met aangetekend schrijven in gebreke gesteld met dreiging te dagvaarden indien geen reactie.
Er komt maar geen reactie en ik wil die persoon nu laten dagvaarden door advocaat.
Stel dat hij na het dagvaarden maar voor het proces toegeeft, voor wie zijn dan de reeds gemaakte gerechtelijke kosten en wat met de Rechtsplegingsvergoeding die werd geëist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2018 15:52

:( Niemand???

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 24 feb 2018 18:36

het is weekend en iedereen is hier op vrijwillige basis, wat dus maakt dat een antwoord op korte termijn niet altijd mogelijk is


veel hangt af voor wat u de tegenpartij wilt dagvaarden, maar als de tegenpartij toegeeft voor een eventueel proces en u wilt de kosten voor een deel recupereren, dan zal u de zaak toch moeten laten doorgaan.

Reclame

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 feb 2018 18:47

Het gaat over een eis tot schadevergoeding.
Als die tegenpartij de schadevergoeding betaalt nadat ze is gedagvaard (en ik alle kosten
daarvoor heb betaald), wie moet dan de kosten betalen die
ik heb opgelopen? RPV, rolrecht, deurwaarder,....
Het proces heeft dan geen zin meer want zonder voorwerp, of?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 24 feb 2018 18:57

U kan dat bij de kosten rekenen... net zoals u die kosten ook kan terugeisen als de zaak voor een rechtbank komt.
RPV wil zeggen dat u een advocaat hebt?

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2018 19:03

U kan dat bij de kosten rekenen... net zoals u die kosten ook kan terugeisen als de zaak voor een rechtbank komt.
RPV wil zeggen dat u een advocaat hebt?
Ik ZAL er een hebben. Hier vraag ik wat pre-info alvorens mij in het avontuur te storten.
Ik ben er bijna zeker van dat mijn tegenpartij zal zwichten na dagvaarding en voor vonnis.
Vandaar mijn vraag wat ik dan kan recuperen van de kosten die ik dan al zal gemaakt hebben.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2018 19:19

Als hij betaalt na de dagvaarding moet hij de dagvaardingskosten betalen. Betaalt hij alles, dus ook de kosten van dagvaarding voor de rolzetting, dan is geen RPV verschuldigd. Betaalt hij pas na de rolstelling dan is 1/4 van de RPV verschuldigd, met een maximum van 1.000 euro

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 24 feb 2018 20:17

veel zal afhangen waarom/waarvoor u een schadevergoeding vordert . . .

misschien zegt de advocaat wel dat u kans op slagen nihil is en als u toch doorzet bestaat de kans dat het u meerkost dan u wilt want dan moet u zelf voor alle kosten opdraaien

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”