in beroep bij verstek

gaspaar
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

in beroep bij verstek

#1 , 20 feb 2018 14:48

vraag:

13december moest ik voorkomen op de correctionele rechtbank.Dit was een vrije zitting (zonder een bepaald uur) en aangezien ik geen advocaat had was ik als laatste aan de beurt, ik zat er dus een hele dag.Geen probleem.Ik kreeg uitstel tot 22januari.
Maar 22januari was wel een fixed uur en ik was te laat.Vonnis is dus bij verstek uitgesproken.
Kan ik nu vandaag 20 februari nog beroep aantekenen?of een brief schrijven naar rechter of wat valt er nog te doen, want het was zeker niet de bedoeling om niet te verschijnen.
iemand tips?

groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 20 feb 2018 14:56

Lees bvb dit al eens: http://www.onlineadvocaat.be/artikels/v ... rechtbank/

Is het vonnis reeds aan u betekend ?

(en waarom wacht u van 22 jan. tot nu, een maand later, om deze vraag te stellen ? ...)


Ter info: verzet tegen een verstekvonnis is NIET hetzelfde als beroep aantekenen.
U kunt tegen een uitspraak bij verstek ofwel verzet aantekenen, ofwel in hoger beroep gaan. Als u verzet aantekent, komt de zaak opnieuw voor bij dezelfde rechter die u heeft veroordeeld. Ook verzet is enkel mogelijk als u een belang kunt laten gelden. Bij hoger beroep komt de zaak voor bij de hogere rechtbank. Als u zowel verzet als hoger beroep aantekent, krijgt het rechtsmiddel dat u het eerst hebt ingesteld, voorrang.
bron: https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... aak/beroep
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

gaspaar
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2018 14:59

Ik heb het dossier vandaag zelf gaan opvragen en inkijken, maar ik ben nog niet op de hoogte gebracht per post of dergelijke.

Reclame

gaspaar
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2018 15:00

Mijn adres staat op het ocmw en daar is tot op vandaag geen post van toegekomen.Dus als ik het goed voorheb ben ik nog niet op de hoogte gebracht van de uitspraak en kan ik dus nog beroep aantekenen?

gaspaar
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2018 15:01

ok verzet aantekenen dan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2018 19:17

De regels om verzet aan te tekenen zijn veranderd. Het is niet meer mogelijk om tegen elk vonnis bij verstek verzet aan te tekenen:

Art. 187, § 6, Wetboek Strafvordering
Het verzet wordt als ongedaan beschouwd:
1° indien de eiser in verzet, wanneer hij persoonlijk of in de persoon van een advocaat verschijnt en vaststaat dat hij kennis heeft gehad van de dagvaarding in de procedure waarin hij verstek heeft laten gaan, geen gewag maakt van overmacht of van een wettige reden van verschoning ter rechtvaardiging van zijn verstek bij de bestreden rechtspleging, waarbij het erkennen van de aangevoerde overmacht of reden overgelaten wordt aan het soevereine oordeel van de rechter;

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 20 feb 2018 19:22

Uw adres is het OCMW dus als daar iets betekend is is dat wettelijk volstrekt in orde.

gaspaar
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 feb 2018 08:14

maar als de brief daar toekomt, pas vanaf dan begint die termijn tot aanvraag te lopen?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”