Kosten betekening arrest

Kathleendelbeke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kosten betekening arrest

#1 , 14 feb 2018 20:35

In 2012 is er een uitspraak geweest in een zaak die de Belgische staat tegen ons aangespannen had. Ze werden veroordeeld tot het terugbetalen van alle teveel betaalde sommen inclusief moratoriumunteresten en rechtsplegingsvergoeding.
April 2014, nog geen enkele terugbetaling , dus laten we het arrest betekenen via een deurwaarder.
4 jaar later krijg ik via Facebook een bericht van een kandidaat gerechtsdeurwaarder met het dringend verzoek over te gaan tot betalen van de betekening.
Een aantal dagen later komt er een brief van het desbetreffende kantoor ook met een verzoek tot betaling .
Nu dacht ik dat de veroordeelde partij de betekening moesten betalen.
Iemand die mij wat meer info kan geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 14 feb 2018 21:06

Als u gevraagd hebt op te betekenen zijn die kosten voor u.
De GDW zal die bijtellen bij de te betalen som - dus uiteindelijk betaald de schuldenaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2018 22:22

Degene die opdracht geeft aan de gerechtsdeurwaarder dient de kosten te betalen.
Kosten van betekening kunnen op de tegenpartij verhaald worden als kosten van tenuitvoerlegging.
U kan die kosten terugvorderen van de Belgisch Staat (tegenpartij die veroordeeld werd).
Gerechtsdeurwaarderskosten verjaren na één jaar. Deze bepaling is gesteund op een vermoeden van betaling. Als u erkent dat die kosten niet betaald zijn, geldt deze verjaringstermijn niet.

Reclame

Kathleendelbeke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 feb 2018 10:23

Dus als ik het goed begrijp zijn deze kosten verjaard, aangezien de factuur reeds van 2014 is en er geen enkele communicatie rond bestaat.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 16 feb 2018 18:11

"Als u erkent dat die kosten niet betaald zijn, geldt deze verjaringstermijn niet."


Als u toegeeft dat de kosten niet betaald zijn, zal u ze nog wel moeten betalen

Raar dat een deurwaarder een vordering via Facebook verstuurt, zijn er geen betrouwbaardere manieren om een vordering te versturen

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”