Ereloon advocaat buiten proportie

Didymus
Berichten: 2061

Re: Ereloon advocaat buiten proportie

#16 , 26 jan 2018 14:53

Laat de stafhouder bemiddelen zoals gesuggereerd. De kans dat zij spontaan haar ereloonstaat gaat verlagen lijkt me onbestaande.
"sowieso" schrijf je zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#17 , 26 jan 2018 18:13

zijdelingse opmerking :
ik had een advokate die ik ook nog ( boven op haar ereloon) 8 euro per verstuurde mail moest betalen

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 jan 2018 12:01



De reden waarom ik hier heb gepost is om te weten of iemand soortgelijke situatie heeft meegemaakt
onlangs hier iemand 35 000€ voor het helpen bij de verdeling van de inboedel. het lijkt wel een legale vorm van oplichting.

voor conclusies van doorsnee zaken hebben ze allicht al modellen klaarliggen die ze nog enkel moeten invullen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 jan 2018 20:17

Ja ze is gaan pleiten: 22min in beslag genomen en verplaatsing,.. max. 1 uur




Daar rekenen ze een halve dag voor
heb eigenlijk nog wel een vraagje

normaal gezien is er een inleidende zitting geweest waarop de zaak naar de rol is verwezen
advocaten kunnen op een inleidende zitting, schriftelijk een doorverwijzing bekomen.

mss moet u eens nagaan hoeveel uren uw advocaat heeft aangerekend voor de inleidende zitting en of die schriftelijk aanwezig was.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#20 , 02 feb 2018 14:48

https://www.balieantwerpen.be/nl/advocaat/erelonen

Geen idee aan welke balie het was, maar je kan volgens mij wel aan elke balie vragen om te bemiddelen, en als dat niet werkt het laten voorleggen aan de taxatiecommissie. Deze kan de advocaat "verplichten" het bedrag te verlagen als het onredelijk is. Hou er wel rekening mee dat een advocaat nog steeds redelijk wat vrijheid heeft bij het bepalen van zijn ereloon. Ze gaan dit dus niet verlagen als het "wat meer is dan gemiddeld".

De gehanteerde uurprijs zit rond het gemiddelde.

De gehanteerde uren voor twee conclusierondes, pleitzitting, overleg, etc. lijken me eerlijk gezegd niet absurd hoog.

Een goede tip: duidelijke afspraken in het begin maken, een duidelijke inschatting vragen en indien mogelijk met een vaste fee werken.

willyboy
Berichten: 897

#21 , 02 feb 2018 15:08

Bemiddeling vragen over erelonen bij balie heeft geen zin .
De raad is een samenstelling van andere advocaten aan dezelfde balie .
Hier geld ons kent ons .

LeenW
Berichten: 12824

#22 , 02 feb 2018 15:17

Bemiddeling vragen over erelonen bij balie heeft geen zin .
De raad is een samenstelling van andere advocaten aan dezelfde balie .
Hier geld ons kent ons .
Hier geldt nog meer: de rotte appels moeten eruit. Als het echt schandalig is, zal de Balie stappen ondernemen. Bijvoorbeeld:

https://www.hln.be/regio/mechelen/gesch ... ~abe7930c/
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160928_02490943

BrainTrain
Berichten: 496

#23 , 03 feb 2018 22:05

Een goede tip: duidelijke afspraken in het begin maken, een duidelijke inschatting vragen en indien mogelijk met een vaste fee werken.
Om goede afspraken te maken moet je met twee zijn. Je zal van een advocaat nooit VOORAF te horen krijgen hoeveel het "ongeveer" zal kosten. Dat moet (in de meeste gevalen) toch niet zo moeilijk zijn.
Zoveel per zitting, zoveel voor de conclusies, .... vaste kantoorkost.
Mocht iedere zelfstandie nog eens afzonderlijk zijn kantoorkosten(+10% bovenop de reeds exorbitante prijs) beginnen aanrekenen... (fax, papier, inkt, scherm, stofzuiger, toiletpapier/abonnementen op vakliteratuur, ...) Dit zit normaal toch allemaal in je uurtarief?

jef007
Berichten: 1679

#24 , 04 feb 2018 10:36

ik ben akkoord met braintrain
zelfs een uurloon van 125 euro + allerlei kosten vind ik schandalig
maak maar ééns een vergelijking met een kassierster of arbeidster!!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 04 feb 2018 10:46

ik ben akkoord met braintrain
zelfs een uurloon van 125 euro + allerlei kosten vind ik schandalig
maak maar ééns een vergelijking met een kassierster of arbeidster!!
Vergelijken met een ongeschoolde arbeider gaat niet op !

Vergelijk het eens met een gewone huisarts, waar ik ga is alles op afspraak en men neemt +/- 20 minuten de tijd per patiënt, en ik betaal 25€ !!!

Dus 3 patiënten per uur is maar 75€ per uur, en een huisarts heeft ook veel administratie kosten zoals software, abonnementen, papier en inkt en telefoon enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#26 , 04 feb 2018 14:13

toch vind ik het niet normaal dat een advokaat 10x meer verdiend dan een arbeidster

LeenW
Berichten: 12824

#27 , 04 feb 2018 14:23

toch vind ik het niet normaal dat een advokaat 10x meer verdiend dan een arbeidster
Je kan een zelfstandige niet vergelijken met een bediende of arbeider. Of toch niet door enken naar het uurloon te kijken.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”