Getuigen oproepen

Tea Cher
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Getuigen oproepen

#1 , 24 jan 2018 19:03

Dag allen

Ik ben beklaagde in een correctionele procedure. Ook al is de kans groot dat ik word vrijgesproken toch had ik graag enkele getuigen opgeroepen die in mijn voordeel konden pleiten.
Tot mijn verbazing vertelde m'n advocaat me dat dit enkel kan gevraagd worden als de zaak voorkomt en staat het de rechter vrij om daar op in te gaan of niet. Dit terwijl ik dacht dat dat een recht was van een beklaagde en al kon gevraagd worden voor de zaak een eerste keer voorkwam.
Weet er iemand hoe de vork in de steel zit in een dergelijke kwestie?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 24 jan 2018 19:41

U hebt het recht tijdens het onderzoek om onderzoeksdaden te vragen en dus ook om tijdens het onderzoek te vragen bepaalde mensen te horen.
Maar het is de onderzoeksrechter of de procureur die daarover beslissen.

Dikwijls wordt er dan gevraagd mensen te horen die iets over de persoonlijkheid van de verdachte komen vertellen maar niet over de feiten zelf ... daar zal men idd minder op niet op ingaan.

Tea Cher
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2018 20:44

Beste Franciscus
Dank je wel voor de info.
Op dit moment zit ik in de fase dat het onderzoek is afgesloten, de fase van de raadkamer is gepasseerd en volgende week de zaak voorkomt voor correctionele.
Dus dan heeft mijn advocaat het bij het rechte eind dat ik geen getuigen kan oproepen voor de zitting van volgende week?
Groeten

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 24 jan 2018 20:56

Inderdaad dat had vroeger moeten gebeuren ... zaak komt nu ten gronde voor de rechtbank.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2018 22:36

U kan aan de rechter van de correctionele rechtbank vragen dat er nog getuigen verhoord worden ter zitting.
Als die getuigen aanwezig zijn, kan de rechter beslissen ze onmiddellijk te horen.
De rechter kan u ook toelaten om de getuigen tegen een bepaalde zitting te dagvaarden.
De rechter beslist of hij de getuigen hoort of niet en of hij u toelaat die te dagvaarden. De rechter is niet verplicht de getuigen te horen. De Belgische Staat werd al door het Hof voor de Rechten van de Mens veroordeeld omdat de rechter getuigen niet wilde horen. De rechter moet dus goed motiveren waarom hij de getuige niet wil horen.

Tea Cher
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2018 09:34

Dank je wel, scorpioen, voor je feedback. Waardevolle info!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”