Uithuisplaatsing naar internaat

Joostvdv
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Re: Uithuisplaatsing naar internaat

#16 , 03 jan 2018 13:46

Nee geweld nooit, mijn vader heeft dit ook niet bepaald, mijn moeder die ik niet zie. Ze ging allemaal onzin over mijn vader zeggen bij de jeudrechtbank, valse uitspraken over dat mijn vader een crimineel is enzo voort. En nee ik denk niet dat ik zwart betaald word bij Jumbo, word onderbetaald met 4€ per uur. Ik werk op het moment alleen zaterdag en woensdag in de avond maar zie het niet zitten om in een internaat te zitten niksen. En met rijk worden wil ik zeggen hard werken voor mijn geld dat kan alleen als ik mij blijf positifief instellen voor school met dit diploma dat ik kan halen. Maar door de afstand van de internaat gaat dit heel zwaar worden. Bedankt voor je berichtje Eylis..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joostvdv
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 jan 2018 13:48

En een bijbaantje laat ik niet naast me liggen. Ik wil gewoon contact houden met collega’s en bovendien wil ik o.a mijn rijbewijs kunnen betalen volgend jaar. Dat een groot deel uitmaakt van mijn carriere denk ik

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 jan 2018 14:02

€4 per uur? Da's zwaar onder het minimumloon en kan bijgevolg onmogelijk legaal zijn.

Antwoord nu ook eens op de vraag: gaat het hier echt om een internaat (dus verbonden aan een school en gelocaliseerd bij / aan / in de school)? Je spreekt over busritten van en naar school, maar dat is onmogelijk bij een internaat. Als je op internaat zit, kan je op een paar minuten van uw kamer naar het leslokaal gaan, in veel gevallen zelfs zonder buiten te moeten komen. Je spreekt volgens mij dus niet over een internaat maar over iets anders?

Sorry, Joostvdv, maar u verhaal hangt met haken en ogen aan elkaar en bevat elementen die volgens mij niet met de waarheid kunnen stroken (een legale studentenjob tegen €4 per uur? Onmogelijk!)

En om af te sluiten: het hebben van een rijbewijs is zeker niet bepalend voor uw carriëre. Het hebben van een diploma, en het hebben van de correcte mentaliteit, is dit wel!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#19 , 03 jan 2018 14:13

En nee ik denk niet dat ik zwart betaald word bij Jumbo, word onderbetaald met 4€ per uur.
Nederland?

P.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 03 jan 2018 14:15

En nee ik denk niet dat ik zwart betaald word bij Jumbo, word onderbetaald met 4€ per uur.
Nederland?
Da's een mogelijkheid, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar geen minimumlonen hebben?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#21 , 03 jan 2018 14:21

Wat is het nu een internaar verbonden aan uw school of een verplichte plaatsing door de jeugdrechter in een half open jeugdinstelling?

eylis
Berichten: 8840

#22 , 03 jan 2018 15:33

Ik heb de term even opgezocht: en "uithuisplaatsing" is een Nederlandse term uit het Jeugdrecht aldaar. Zie: https://www.nji.nl/nl/Beslissen-over-hu ... splaatsing
Poster gaat dus niet naar zomaar een internaat, nee naar een instelling (die inderdaad een behoorlijk eind van zijn school kan liggen). Jumbo is dan weer een supermarktketen in Nederland. Dus poster balanceert een beetje tussen de Nederlandse en Belgische regelgeving. Studentenjob in Nederland, dus kan hij de regel van maximum aantal studentenjoburen per maand (in België) wellicht ontduiken.
Poster kan zich dus best neerleggen bij de beslissing van de Rechter.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 03 jan 2018 15:49

...en zich wenden tot een nederlands forum, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

puttemanp
Berichten: 613

#24 , 03 jan 2018 16:43

Van zodra ik 'Jumbo' las, en een uurloon van 4€ dacht ik aan Nederland.

4€ per uur is voor een studentenjob in een supermarkt vrij normaal in Nederland.

P.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 03 jan 2018 16:49

4€ per uur is voor een studentenjob in een supermarkt vrij normaal in Nederland.
Echt? :shock: Ik wist dat ze daar gierig waren, maar dit is toch op het randje van uitbuiting... Maar bon, ik ken de Nederlandse wetgeving niet... Ik zou geen vakantiedagen willen spenderen aan amper €4 per uur... Da's een brutomaandloon (uitgaande van 21 werkdagen à 8 uur) van amper €672... Als de TS denkt dat dit de eerste stap is naar rijk worden :roll: . Maar bon, het siert hem langs de andere kant wel dat hij wil werken...

Maar gezien zowel de uithuisplaatsing als vakantiejob, etc... zich in Nederland afspeelt, kan de TS best even op rechtenforum.nl zijn vraag stellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joostvdv
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#26 , 03 jan 2018 20:35

Zit gewoon op het juiste forum, woon in belgie en werk in Nederland en inderdaad 4€ is normaal uurloon in nederland alsje 16 bent.
En volgens mij is dit gewoon een internaat
http://internaat.tisl.be mag bovendien gewoon naar school gaan waar nu ook ga. Een rijbewijs is volgens mij zeker van belang als aangenomen word in een koeltechnisch bedrijf.
Inmiddels is hogerberoep aangetekend en zal ik volgens mij mij nog steeds moeten aangemeld moeten hebben 8januari bij het internaat..

WP002
Berichten: 1479

#27 , 03 jan 2018 22:52

Van zodra ik 'Jumbo' las, en een uurloon van 4€ dacht ik aan Nederland.

4€ per uur is voor een studentenjob in een supermarkt vrij normaal in Nederland.

P.
Ik wist niet dat in Nederland slavenarbeid nog in voege was.

WP002
Berichten: 1479

#28 , 03 jan 2018 22:53

Een rijbewijs is volgens mij zeker van belang als aangenomen word in een koeltechnisch bedrijf.
En jij weet nu al dat dat koeltechnisch bedrijf je wil aannemen? Met die mentaliteit?
Jongen, ga naar je internaat en maak er het beste van.

Franciscus
Berichten: 38596

#29 , 03 jan 2018 23:13

Beslissing van een jeugdrechter is niet gebaseerd op wat uw moeder allemaal gaat vertellen.
Vermoedelijk is daar een onderzoek geweest door het comité bijzondere jeugdzorg nu ondersteuningcentrum jeugdzorg.
Ik vermoed een POS situatie Problematische Opvoeding Situatie
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzij ... jeugdzorg/
Gezien jeugdrecht nu naar de Vlaamse gemeenschap is gegaan ( wegens persoonsgebonden materie).
Ik hoop niet dat het een MOF situatie is .... dan zou de maatregel iets anders geweest kunnen zijn.
Mogelijk ook is er info van het CLB en via de sociale dienst van de jeugdpolitie van uw zone (waar u gemeente deel van uitmaakt)
Trouwens alle diensten die bezig zijn met jeugd dienen rechtstreeks te melden aan de jeugdrechter.
Tegen de beslissing van de jeugdrechtbank van Hasselt of Tongeren kan men in beroep gaan bij het Familiehof (Hof van Beroep) in Antwerpen.
Gezien uw leeftijd ...bent u niet gehoord door de jeugdrechter? Uw vader zal zo wie zo ook uitgenodigd zijn geweest en kon zich uiten en uiteraard uw moeder ook.

Regelgeving.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Joostvdv
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#30 , 04 jan 2018 12:33

Ik ben 22 december bij jeugdrechtbank geweest in Tongeren, waar mijn vader en moeder bij was..

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”