Uithuisplaatsing naar internaat

Joostvdv
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Uithuisplaatsing naar internaat

#1 , 01 jan 2018 23:36

Geachte,

Ik ben een jongen van 16 jaar en de rechter heeft pas besloten dat ik 8 januari bij een internaat geplaatst word. Mijn ouders zijn al 5 jaar gescheiden en ik woon bij mij vader en heb vaak een discussie of een ruzie dat uit de hand loopt met mijn vader en ik vandaar dat jeugdzorg vaak aan bodt komt. Niemand behalve mijn moeder staan er achter dat ik naar een internaat moet. Dit zal veel negatieve gevolgen hebben voor mijn toekomst. Mijn school is veel verder weg en ik zal ook veel verliezen. We zouden hoger beroep gaan en als het goed is is dat ook aan de gang dat weet ik even niet maar wat kan ik ervoor doen om niet naar een internaat te gaan? Ik moet 8 januari nog een keer bij de jeugdrechter zijn waarom dat weet ik niet want het vonnis is al uitgesproken.. Wat zijn mijn rechten? Graag wat advies

Alvast bedankt!
Gr mike

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 02 jan 2018 09:56

In 1964 was ik een jongen van 15 jaar. Aangezien mijn schoolresultaten naar beneden gingen, besloten mijn ouders mij op internaat te zetten : Jezuïetencollege op 60 km van mijn woonplaats. Resultaat : ben opengebloeid op alle vlakken studies, sport enz...Heb een prachtige beroepsloopbaan achter de rug. Had in het begin ook een beetje schrik van een internaat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2018 10:28

Inderdaad: internaat is vandaag de dag niet meer wat je ziet in iets oudere films of TV series. Ik ken enkele jongeren die op internaat zitten en zij hebben het daar héél erg naar hun zin en zouden niet meer terug naar de "gewone schoolsituatie" willen waarbij ze dagelijks naar school moeten "pendelen". Zij winnen massa's tijd met het feit dat ze al op school zijn, kunnen 's avonds ontspannen met de klasgenoten (ze kunnen daar poolen, tafelvoetballen, TV kijken,...) en houden ook meer tijd over voor huiswerk, studeren, waarbij ze dan ook nog eens begeleiding kunnen krijgen voor die taken, als ze dit wensen.

Misschien moet je het internaat toch een kans geven? Je zegt zelf dat je met je vader dkwijls discussies hebt die soms zo uit de hand lopen dat jeugdzorg moet ingeschakeld worden? Dan lijkt internaat me geen slechte optie.

Ik begrijp ook niet waar je het haalt dat dit negatief zou zijn voor uw toekomst? In tegendeel, zou ik zeggen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 02 jan 2018 10:54

Uiteraard integendeel! Bij deze wil ik verwijzen naar het Sint-Jozefcollege te Turnhout!

Joostvdv
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2018 12:00

Ik heb een bijbaantje in Nederland, ben namelijk ook gewoon nederlands, al mijn vrienden wonen in de buurt en mijn vriendin. Mijn school is in de buurt en bevindt zich heel ver van het internaat. Ik zou dus iedere ochtend 6/5 uur de bus al moeten nemen terwijl ik nu gewoon met de fiets of scooter naar school ga. Ik werk vaak door de week van 6 tot 10 savonds. Ik weet bovendien niks van bussen of en tijdstippen want ik ben altiid gewoon op tijd overal met mijn scooter..
Ik ga niet tegenzitten in een internaat maar ik heb het idee dat zij mij gaan tegen zitten. Ik noem maar even een voorbeeld ik wil fatsoenlijke broodjes en geen boterhammen en wanneer ik deze wil halen denk ik niet dat ik zomaar de straat op mag.

Dit gaat gewoon niet klikken voor mijn gevoel. Ik wil mijn positiviteit ook voor school niet kwijt...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2018 12:10

U bent Nederlands? Dan zit je hier om te beginnen al op het verkeerde forum... Hier kan je enkel advies krijgen over Belgische wedgeving, niet over Nederlandse (die op sommige vlakken toch anders is dan die in België).

Ik begrijp uw verhaal trouwens niet: bij een internaat is de school op dezelfde plaats als het internaat. Hoe bedoel je dan dat je de bus moet nemen om op school te geraken?

Los daarvan;
1. De bus nemen is echt niet moeilijk hoor. Een tijdstabel lezen moet toch wel lukken, denk ik. verder hoef je helemaal niets af te weten van bussen.
2. "Fatsoenlijke broodjes" en geen boterhammen? Mijnheer heeft nogal pretentie om niet tevreden te zijn met boterhammen? Je weet toch dat zelf gemaakte boterhammen véééééél gezonder zijn dan een belegd broodje, niet? Maar bon, da's een andere discussie.
3. Je hebt "het idee dat zij jou gaan tegen zitten"??? Dus jij hebt NU al het idee, dat mensen die je totaal niet kent, jou gaan tegenzitten??? Sorry, maar met zo'n houding ligt het probleem echt wel bij jou, en niet bij de anderen, hoor. Maar misschien zit ik jou nu tegen?

Sorry dat ik het zo grofweg zeg, maar moest mijn zoon dezelfde houding aannemen dan jou, ik zou er niet mee kunnen lachen. Misschien zie jij dit als "positiviteit", maar ik vind uw houding alles behalve positief. Zeker het feit dat je al met de ingesteldheid vertrekt dat mensen jou zullen gaan tegenzitten, zonder dat je hen nog maar ontmoet hebt, vind ik héél negatief.

Ik zou je aanraden om je houding wat te veranderen in het leven. Wees tevreden met boterhammen. Leer mensen kennen voor ze te veroordelen, etc... Anders ziet de toekomst voor jou er niet zo héél erg positief uit. Ik moet regelmatig zelf mensen interviewen die op sollicitatie komen, en ik zou iemand die dergelijke uitspraken doet, nooit een kans geven om bij osn te beginnen werken. Just my two cents...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joostvdv
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2018 12:29

Ik geef je met alles dat je zegt gelijk. Er zit ook heel veel negativiteit in me. Ik woon in Belgie en zal in die internaat naar de school gaan waar ik nu ook heen ga. Ook in Belgie. Maar dat ik niet tevreden ben met de kleinste dingen komt doordat ik zo opgevoed ben. En die negativiteit komt doordat ik zie hoe mijn ouders elkaar kapot maken. Het gaat bij hun alleen maar om het geld.. Maar goed. Het zou zeker goed kunnen gaan in een internaat maar dit wil ik gewoon niet. Ik wil bij mijn vader zijn en gewoon heel gemakkelijk naar mijn familie,school,werk en vrienden kan gaan...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jan 2018 13:05

Als je bij je vader wil zijn, zorg dan dat er geen discussies zijn die zo uit de hand lopen dat er jeugdzorg moet bij komen. Ofwel is uw vader héél dominant en agressief, en dan ben je daadwerkelijk beter af in een internaat, ofwel ligt het probleem niet bij je vader, maar bij jou (of ergens tussenin) en dan had je het zelf (voor een groot stuk) in de hand.

Het is best mogelijk dat je dingen gezien hebt in je leven, maar leer daar dan vooral uit hoe het NIET moet! Je hebt je toekomst helemaal zelf in handen. er werkt bij ons zelfs iemand die zo goed als héél zijn jeugd in instellingen doorgebracht heeft (natuurlijke vader en moeder nooit gekend heeft) en deze collega heeft op 16-jarige leeftijd besloten iets te maken van zijn leven: heeft hogeschool gevolgd, diplima gehaald, goed betaalde job nu, vriendin, twee kindjes, eigen huis... Ook een héél aangename persoon om mee samen te werken. Om maar te zeggen dat het mogelijk is om zelfs met een niet zo rooskleurig verleden, toch iets te maken van je leven. Ga daarvoor, zou ik zeggen! Laat dat internaat de start zijn van het geluk dat je nu zelf kan maken. Maar je moet het uiteraard een kans geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joostvdv
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2018 13:11

Oke, bedankt voor jullie tijd maar ik wil niemand en niks achter mij laten en een nieuwe start beginnen, echt niet. Mijn positiviteit voor school wil ik hierdoor absoluut niet verliezen. Ik ben al dood op wanneer ik 7 uur sochtends moet opstaan en na school moet. Laat staan 6/5 uur de bus te nemen en terug en 6 uur aanwezig te zijn op mijn werk waar ik graag ben. Ik wil later rijk worden, altijd van gedroomd. Zo ben ik. Ik wil een goede baan en mijn school fatsoenlijk afmaken... Hoop dat jullie hier begrip voor hebben dat ik gewoon bij mijn vader wil zijn. En jeugdzorg heeft me vader zelf ingeligt en dat heeft vorig jaar geholpen met crisishulp aan huis...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2018 15:06

Laat staan 6/5 uur de bus te nemen
??? Ben je zeker dat je het over een internaat hebt? En internaat is IN de school! Waarom zou je de bus moeten nemen om naar school te gaan als je op internaat zit? :shock:
6 uur aanwezig te zijn op mijn werk waar ik graag ben.
6 uur op uw werk? Dat is geen "bijbaantje" meer, hé. Da's een 3/4e job! Hoe denk je dat te combineren met school? Ik kan echt niet meer volgen, eerlijk gezegd.
Ik wil later rijk worden, altijd van gedroomd.
:roll: Wie wil nu NIET rijk zijn?
Zo ben ik.
Hoe, zo ben je? Dus als ik aan jou vraag: wat zou je willen bereiken in het leven? Dan antwoord jij: "Ik wil rijk worden. Zo ben ik."? :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#11 , 02 jan 2018 15:53

Rijk worden doe je niet door op je 16de al baantjes aan te nemen. Rijk word je door fatsoenlijk te studeren en te investeren in een toekomst.
Een vraagje terloops: Als u 4 u per avond een baan uitoefent, wanneer doet u dan uw huiswerk en wanneer leert u dan uw lessen?
Iets in me zegt dat uw vader gelijk heeft als hij u op internaat wil sturen.
En iets meer juridisch: zo lang u minderjarig bent hebben het ouders het ouderlijk gezag over u. Wat onder meer betekent dat ze uw school mogen kiezen, ook al is dat een internaat.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 02 jan 2018 16:19

Je hebt te kennen gegeven dat je de beslissing van de rechter niet echt goed ziet zitten. Je geeft daar een aantal practische redenen voor zoals: transport, afstand, je vrienden, het soort voeding dat je er zou krijgen en je studentenjob die je wenst te houden. Een rechter heeft echter één doel voor ogen: de best mogelijke oplossing voor jouw ontwikkeling en vorming. Je geeft zelf aan dat je nogal vaak in de clinch ligt met je vader én dat Jeugdzorg dan zelfs moet ingrijpen. Dat is niet niks. Dat betekent dat er iets in je situatie moet veranderen om uit deze impasse te geraken. Het zou heel eenvoudig kunnen zijn: als je je gedrag thuis aanpast, zou de rechter niet moeten beslissen. en dan blijft alles zoals je het graag wil.

Ik heb een vraag voor je: hoe zou je het gegaan zijn als je ouders waren samengebleven? Dan zou je héél waarschijnlijk ook wel moeilijke discussies gehad hebben met je ouders over dagdagelijkse zaken. Geloof je echt zelf dat je in conflicten verzeilt omdat je de conflicten tussen je ouders ziet en daar onder lijdt?
Je bent 16 en je bent nog in volle ontwikkeling. Tijdens je puberteit zijn je hersenen nog volop in ontwikkeling. Wetenschappelijke feiten: je prefrontale cortex is pas volgroeid rond je 20ste en dit deel van de hersenen beheerst nog niet goed je impulsen/emoties tov je objectieve inschattingsvermogen. ook je hormonen spelen je parten door plotse hevige pieken mbt je gevoelens en relaties.

Deze situatie kan voor jou aanleiding zijn om te onderzoeken waarom je zo'n groot punt maakt van een verandering in je dagelijkse leven want dat zegt heel veel over je vaardigheid om flexibel om te gaan met de realiteit. Dit is heel belangrijk: want het zijn juist mensen die flexibel weten om te gaan met veranderende omstandigheden die later zeer succesvol worden in hun volwassen leven. . Weet dat later in je volwassen - lees onafhankelijke - leven, je voortdurend zal moeten leren omgaan met situaties waar je te maken krijgt met mensen en situaties waar je "je niet goed bij voelt", maar om één of andere reden zult MOETEN mee omgaan. Weet dat we nooit vrij zijn. Ook niet als volwassene. Dus als je doelstelling is om "rijk te worden": hoe ga je daar mee om als je dat niet wordt? Want wat er op je pad ligt kan je niet voorspellen.
Een concrete doelstelling kan misschien zijn: de competenties en vaardigheden ontwikkelen om later zo onafhankelijk mogelijk te zijn en te weten omgaan met tegenvallers of veranderende omstandigheden.

En hier enkele voorbeelden uit de praktijk: Je werkgever die een heel goed loon uitbetaalt, maar een klier van een vent blijkt te zijn of een fantastische werkgever die een mager loontje uitbetaalt. het is interessant om zien hoe we om bepaalde redenen onze principes wél een flink eindje opzij duwen...

Dus weet dat deze fase in je opvoeding misschien wel eens een ongelofelijke leerschool voor je kan betekenen. Zoals leren doorbijten, een concreet doel voor ogen nemen én leren om te gaan met veranderende omstandigheden: dàt is de succesformule voor toekomstige winners.

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 02 jan 2018 18:30

Een internaat wil zeggen dat u waar een week bend en enkel in WE naar hui gaat of zelfs maar om de 14 dagen.

eylis
Berichten: 8840

#14 , 02 jan 2018 19:09

En ter aanvulling: als 16jarige mag je maar een beperkt aantal uren per maand studentenjobs doen. Ik heb de indruk dat je véél méér werkt dan toegelaten. Dat kan maar 1 zaak betekenen: dat je in het zwart werkt. Vroeg of laat komt de fiscus daar op uit en mag je een gepeperde rekening verwachten . Rijk word je niet door belastingen te ontduiken: integendeel; Maar bovendien is het érg oneerlijk tov iedereen die wél bijdraagt aan de maatschappij en zijn belastingen betaalt waarvan jouw opleiding, ziekenzorg, onderhoud van wegen en gebouwen en sociale ondersteuning ed mee gefinancierd worden....

berenod
Berichten: 942

#15 , 03 jan 2018 08:48

Inderdaad, ik denk dat we hier over internering met beperkte detentie spreken en niet over internaat.

En om dat te krijgen moet er toch al net iets meer aan de hand zijn dan een ruzie, u schrijft zelf dat de ruzies uit de hand lopen, dus is er misschien (een beetje) geweld mee gemoeid?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”