Bezoek brengen aan gevangene

adizal
Topic Starter

Bezoek brengen aan gevangene

#1 , 28 dec 2017 18:06

Ik wens mijn Neef waarvan ik ook Peter ben te bezoeken in de gevangenis van vorst.
Ik ben als Nonkel dus verwante in rechte lijn.
Mijn naam werd opgegeven samen met andere namen die de gevangen wenst te ontvangen.

Ik bood mij aan aan de balie van de gevangenis samen met mijn zuster die moeder is van de gevangene.
De toegang werd mij geweigerd, omdat ik volgens hen niet in de computer vermeld stond.
Mijn paspoort met dezelfde achternaam als mijn zus bleek niet voldoende bewijs van verwantschap.

Hoe kan ik nu mijn verwantschap bewijzen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 28 dec 2017 19:28

Hier eens lezen :
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... e_bezoeken

Jan Janssens en Piet Janssens zijn niet direct familie ook al hebben ze dezelfde familienaam.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 28 dec 2017 23:00

Het gaat niet om verwantschap.
Het gaar er enkel om of je neef je naam heeft laten opnemen in zijn bezoekerslijst. Mogelijk heeft hij dat niet gedaan.

Reclame

adizal
Topic Starter

#4 , 29 dec 2017 09:18

Franciscus geeft een antwoord, maar helaas niet op mijn vraag...
Artemis geeft een antwoord, maar helaas ook niet op mijn vraag, hij kan blijkbaar ook niet lezen...
resultaat... 2 antwoorden maar geen op mijn vraag.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 29 dec 2017 09:25

Adizal, vraag gewoon aan de baliemedewerker wat er in orde gebracht moet worden om wél in de lijst te staan. en laat de moeder aan je neef vragen of hij je naam nog eens kan doorgeven aan de baliemedewerkers......en ter informatie: we houden deze site vrijwillig draaiende om eerstelijnshulp te verschaffen. We antwoorden op basis van de info die in je post staat. Een advocaat zal opzoekingswerk doen, contact nemen met de instelling waarvan sprake en je dat ook allemaal factureren.

adizal
Topic Starter

#6 , 29 dec 2017 09:52

Dank u eylis....Dat is gebeurd....

We antwoorden op basis van de info die in je post staat.

Die info staat er namelijk ...Mijn naam werd opgegeven samen met andere namen die de gevangen wenst te ontvangen.

De verwanten in rechte lijn worden mits terdege verantwoording van hun identiteit toegelaten tot het bezoek in functie hiervan dienen zij hun hoedanigheid te bewijzen..

Mijn vraag is.... Hoe kan ik nu mijn verwantschap bewijzen...want ik begrijp dat 2 naamgenoten geen familie kunnen zijn. Een document van de gemeente bewijst dan ook niks meer is het niet???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 dec 2017 10:04

Adizal er kan een vergissing in de computer zijn, waardoor je naam daar niet in vermeld staat !

Dus eens opnieuw door geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 29 dec 2017 10:06

Een kopie van beide geboorteaktes moet volgens mij voldoende zijn.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 29 dec 2017 10:58

Ik wens mijn Neef waarvan ik ook Peter ben te bezoeken in de gevangenis van vorst.
Ik ben als Nonkel dus verwante in rechte lijn.
Een oom is toch geen verwant in rechte lijn, maar gewoon een derdegraads verwant?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

adizal
Topic Starter

#10 , 29 dec 2017 11:27

Klaarblijkelijk ben je een oude Belg ja...

Verwante in rechte lijn:
de ouders, de voogd, de echtgeno(o)t(e), de wettelijke of feitelijk samenwonende, de broers , de zussen, de ooms , de tantes.
Oude Belgen worden hier niet in vermeld.

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 29 dec 2017 12:54

- bloedverwantschap:

rechte lijn : stammen direct van mekaar af (ouders en kind)
zijlijn: hebben een gemeenschappelijke stamouder (broers en zussen)
graden van verwantschap: de afstand tussen generaties wordt bepaald door de afstand die nodig is om tot de gemeenschappelijke voorouder te komen
heeft gevolg op naam, nationaliteit, erfrecht en huwelijksvermogensrecht
- aanverwantschap

verbindt een persoon met de bloedverwanten van zijn echtgenoot en met de echtgenoten van de bloedverwanten (schoonbroer, schoonmoeder, schoonvader, …)
alleen door huwelijk en niet via samenwoning
lijnen en graden zijn idem aan die bij bloedverwantschap
geen gevolgen op erfrecht of ouderlijk gezag
Oom en neef stammen, volgens de oude Belgen, niet rechtstreeks van elkaar af. Ze zijn in zijlijn verwant.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 dec 2017 12:58

Oom is derde graad verwantschap in zijlijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#13 , 29 dec 2017 13:10

Klopt, oom is niet rechtstreeks.

Adizal, het zou u ook sieren moest u de medegebruikers van het forum niet meteen aanvallen als er iets gezegd wordt dat volgens u fout is.

artemis
Berichten: 3293

#14 , 29 dec 2017 13:43

1) De toegang werd mij geweigerd, omdat ik volgens hen niet in de computer vermeld stond.

2) Mijn paspoort met dezelfde achternaam als mijn zus bleek niet voldoende bewijs van verwantschap.

Hoe kan ik nu mijn verwantschap bewijzen?
Als oom valt u hier wel onder de categorie 'familie van', zie link Franciscus
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... _aanvragen
Maar ook als oom moet u op de bezoekerslijst staan.
Volgens uw 1) was dat niet het geval, dus 1) en 2) spreken elkaar hier tegen als reden waarom uw bezoek geweigerd werd.

Belangrijkste eerste punt blijft dus dat u op de bezoekerslijst moet staan.
U bent:
een kind, kleinkind, ouder, voogd of grootouder?
een echtgenoot of wettelijk/feitelijk samenwonende partner?
een broer of zus?
een oom of tante?
U hebt recht op bezoek als de gedetineerde die u wil bezoeken aan de gevangenisdirectie laat weten dat u hem wil bezoeken. Hij geeft de directeur dan een lijst met de namen van de mensen die hij op bezoek wil laten komen. U moet aan het onthaal in de gevangenis wel een bewijs voorleggen dat u familie bent van de gedetineerde. Dat kan een trouwboekje, een attest van gezinssamenstelling, een attest van wettelijk samenwonen enzovoort zijn.
Als dat te ingewikkeld of moeilijk voor u is zou u nog altijd de procedure voor de andere categorie bezoekers kunnen volgen. Maar ook dan moet u op de bezoekerslijst staan.
U bent:
een vriend?
een niet-samenwonende partner?
een kind van de partner?
...
De gedetineerde die u wil bezoeken, moet uw naam doorgeven aan de gevangenisdirectie. Hij moet ook een fotokopie van uw identiteitsbewijs bijvoegen. U kunt deze kopie via de post aan de gedetineerde bezorgen.

LeenW
Berichten: 12825

#15 , 29 dec 2017 13:56

Ik dacht dat de directeur ook steeds het recht heeft een bezoeker te weigeren?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”