mag de wijkagent Cm en werkgever inlichten activiteiten

julleke001
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

mag de wijkagent Cm en werkgever inlichten activiteiten

#1 , 23 dec 2017 04:43

hallo , ik heb een groot probleem denk ik , ik ben sinds 2014 op invaliditeit en dit met een invalide +66% wegens chronische aandoening , nu heb ik veel slechte agen maar ook nu en dan ens een redelijke , en als het me wat meezit ben ik in men garage bezig , wat knutelen enz , nu en dan poets ik eens een wagen van kennissen om me bezig en fit t houden , let wel op als ik je auto mag poetsen ben je hem een dag of 4 a 5 kwijt dit om hem eens grondig te laten blinken , nu en dan komt er al eens een kammeraad af en prullen we maar wat aan de auto , maar ik zeg het je wat ik vroeger op ee;uur deed doe ik nu hopelijk op een dag en dan savonds moet ik het echt bekopen met pijnen niet normaal , maar laatst kwam de wijkagent eens kijken en hij vroeg me dat ik garagist was omdat de buren gereklameert hadden dat ik smeringen ,afstomen van motoren enz zou doen , toen heb ik hen gezegt dat het gewoon bezighijdsterapie was niets meer of minder , nu vandaag kwam hoj langs en er stonden 1 auto van mensen die ee;auto gebracht hadden om er men ding mee te doen en er stond geen tijd op us had ik dat maaraangenomen , en de wijkagent zij me meteen alles word hier onmiddelijk weggesleept omdat er een busje zonder platen op het pleintje stond en nog een aanhanger ook en mijn eagen vernielde het hele park omdat ik met tweewielen op het gras stond , ik ging er dadelijk tegenin en hij zij me dat de buren naar de dchepen geweest waren en dat hij het moest komen op,ossen , arre ik kreeg twee uur tijd om alles officieel op de opritten en servetuutweg naar garage te zetten . toen vroeg hij me dat ik werkte , ik zei hem van ja ik ben nog op ....ingeschreven maar dat ik op invaliditeit was sinds 2014 , dat vond hij niet kunnen en ik moest maar gaan werken zoals iedereen , ik zei hem wat ik had en hij lachte het weg , ik bel je werkgever en je ziekenkas , in dit geval cm . Nu eindelijk mijn vraag , Mag hij dat zomaar doen zonder boe of ba. enkele uurtje# later kwam hij me met een lag zeggen dat hij werkgever en ziekekas had gekontacteerd en dat ik weldra op controle moest komen voor verder onderzoek want in de ogen van de wijkagent mag ik op een redelijke goede dag ook niks doen , ik zei hem toen ,dan zal ik maar een koord pakken en naar boven gaan en me verhangen ofwel helemaal wegzakken tot ik niks meer kan , wat Kan En Zou Ik kunnen doen , Dit is toch onredelijk vind ik dat hij contakt met die instanties opneemt en zegt dat ik maar gewoon moet gaan werken en als dat niet gaat halftijds zee hij met een lag ,
Maar ik zit ermee en weet niet wat te doen , ik heb niks papier ontvangen van hem of iets moeten ondertekenen , ook als ik vroeg wie er dan nog last van had van de geburen zei hoj me dat ik daar helemaal geen zaken mee heb , komaan hoe zit het hier nu ineen , En WAT KAN K DoEN. ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 dec 2017 09:23

Als je als chronisch zieke op een invaliditeitsuitkering staat mag je gerust een actieve vrijtijdsbesteding hebben die je fit en mobiel houdt. Je kan tuinieren, zelf je huishoudelijke klussen en reparaties doen, ook je auto onderhouden enz. Je kan ook actief buitenshuis een aangepaste sport doen. als je vrijwilligerswerk wil doen bij een vereniging vraag je de toelating aan je adviserend geneesheer: die bekijkt dan of het fysiek een goed idee is en dan wordt het al dan niet toegestaan. Maar andermans auto poetsen mag je niet. Zelfs al zet je er 4 dagen op ipv 1. Dat is fraude tov de fiscus en fraude tov de mutualiteit die je een uitkering geeft. Je moet de mutualiteit op op voorhand de toestemming vragen en andermans auto's poetsen zal daar niet bij zijn. De agent is met je komen praten en je bent niet erg schikkelijk gebleken om de activiteit stop te zetten. Voor de wet pleeg je fraude. Hij zal dus een PV maken en die zal zijn weg wel vinden naar de instanties die zullen onderzoeken welke activiteiten je precies doet. Of je er geld mee verdient of niet, kan je moeilijk tegenspreken, men gaat er dan vanuit dat je er voor betaald wordt. Bovendien als je ook olie ververst en machines afstoomt op je oprit: ook dat is een overtreding. Stop hier best mee, want er kunnen je behoorlijke boetes boven het hoofd hangen én verlies van invaliditeitsuitkering én forse belastingsbrief. doe elke "goeie" dag een flinke wandeling, ga fietsen, ga helpen in de plaatselijke school of jeugdbeweging....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2017 09:28

Een wijk agent mag en moet dit aangeven, dit is zwartwerk, stop daar volledig mee, en doe wat eylis schreef.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 23 dec 2017 09:38

Uiteraard hebben we van TS enkel zijn eigen versie gekregen, en moeten we op die woorden doorgaan, het verhaal kan dus wat mij betreft alle kanten uit..

En toch heb ik hier enkele vragen. Misschien niet helemaal juridisch correct, maar toch ...

Akkoord, een wijkagent moet regelrechte fraude op een of andere manier kunnen aangeven.

Moet dat dan bij de mutualiteit gebeuren? Bij de werkgever ?

Een goede wijkagent zou in de ideale wereld zijn wijk door en door moeten kennen; maar hoort bij die wijze wijkagent ook niet een beetje, een heel klein beetje horen zien en zwijgen?
Als hij/zij hier echt zeer stipt in zou optreden, dan moet hij toch niets anders meer doen? Gaat hij dan nog veel te weten komen?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 23 dec 2017 10:11

bosprocureur, de wijkagent zal dat waarschijnlijk zo verteld hebben om de boodschap goed te laten doorkomen. Als ie zou gezegd hebben: ik maak hier een PV van, dan zal de boodschap (én de consequenties ervan) waarschijnlijk niet goed doordringen. Gezien het feit dat poster denkt dat hij deze zaken allemaal mag doen (er is minstens sprake van een 3tal fraude-overtredingen...) Dat is dan de volkse psychologie (lees preventie en pragmatisme) van de wijkagent die op korte termijn effect zal hebben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2017 10:32

Vorig jaar zijn er in Gent 428 gevallen van zwartwerk en andere in breuken op de sociale wetten vast gesteld door de POLITIE.

Als een wijkagent klachten krijgt van zwartwerk moet hij dit melden !!

Ik ben den eersten die mijn vinger opsteekt wanneer het gaat over verklikking, maar den wijkagent als hij een klacht krijgt vind ik normaal dat hij dit meld aan de bevoegde dienst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 dec 2017 11:37

Minder komma(s gebruiken en meer andere leestekens en spaties zou de tekst van TS leesbaarder maken. Ik begin er niet aan

Floes
Berichten: 115

#8 , 23 dec 2017 12:28

Als het terecht komt bij het RIZIV, heb je prijs.

Ik snap dat nooit zo goed. Men wordt altijd uitgebreid in kennis gesteld van wat de rechten en plichten zijn. Ga de brieven maar na die je ivm de erkenning van de ziekte/invaliditeit te maken hebben en je zal meermaals terugvinden dat je hier op voorhand toelating voor moet vragen.

Dat dreigen met vervanging snap ik nog minder. Wie z'n billen brandt...

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 23 dec 2017 21:06

voertuigen zonder nummerplaten worden beschouwd als niet ingeschreven en is er een vermoeden van niet verzekerd zijn dus kunnen direct in beslag genomen worden ... mogelijk zelfs als ze op een servitude eg staan.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... zDKRW8lPTY
Zijn overtredingen die tellen - ook parkeren op plaatsen die niet mogen -
Laat staan milieuovertredingen -- voor een aantal van de handelingen die u stelt moet u als ik me niet vergis zelfs een milieuvergunning hebben.

En ja politie is ook bevoegd voor quasi elke wetgeving en is zelfs verlicht dit soort zaken te melden aan de sociale diensten zoals arbeid en andere inspectiediensten.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 22 jan 2018 20:01

" smeringen ,afstomen van motoren": commerciële activiteiten indien op openbaar domein milieu inbreuken - kan in de honderden en zelfs duizenden € lopen + beslag op de voorwerpen die gediend hebben tot.
"en busje zonder platen op het pleintje": geen nummerplaten dus geen inschrijving en geen verzekering(bewijsbare) en ook nog op verhoogde berm ..is weer enkele honderden €
"og een aanhanger ook en mijn eagen vernielde het hele park omdat ik met tweewielen op het gras stond" : hier weer en als dan nog gras vernield word opzettelijke beschadigingen en vernielingen van openbaar domein - rijden op en er staan is verkeer en de andere zaken zijn wanbedrijven en correctioneel vervolgbaar + de schade vermoedelijk een € 100 per m³
" servetuutweg naar garage" : zal ook geen parkeerplaats zijn want is erfdienstbaarheid om naar garages te rijden.
Bij ons hebben we ook zo'n weg - is alleen van de gemeente en een feestzaal gebruikte die als parkeerplaats... na enige weken kwam politie daar elke week alles ineens wegtakelen. Nu zet de feestzaal daar iemand om de feestvierders te beletten daar te parkeren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”