Eigen zaak fiscaal OK en mogelijk ?

jemavan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eigen zaak fiscaal OK en mogelijk ?

#1 , 12 dec 2017 20:46

Hallo, ik ben in een wat specieke situatie.

Ik werk in UK en mijn domicilie is ook daar ( voor fiscal redenen ). IMijn job is professor in business school .ik woon wel meestal in Belgie.

In mn contract sitten ook 40 dagen werk voor eigen rekening ( nu doe ik dat via mn eigen bedrijfje in USA) maar ik dnek dat he voordeliger zou kunnen zijn als ik hier een BVBA opricht voor dit werk .
Ik zou dat prive werk dan faktureren vanuit dit Belgsich bedrijf ( dit werk is meestal ook ih buitenland).

3 vraagjes :
• is dit zinnig ?
• kan dit met domicilie in UK ?
• kan ik kosten hier ( leasewagen etc) hier inbrengen ?

Bedankt voor eerste reaktie , wie kan me daar best in adviseren in het algemeen ? , Jean

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 dec 2017 21:15

Professor in een business school en dergelijke basisvragen stellen ....

EC onderdanen kunnen in België een onderneming oprichten. Niet EC onderdanen moeten daarvoor een werkvergunning hebben.

Ofwel een eenmanszaak die onderworpen is aan de persoonsbelasting ofwel een vennootschap (bvba) die onderworpen is aan de vennootschapsbelasting. Vennootschapsbelasting betaal je op de winst na aftrek van geaccepteerde kosten (controles ....) en bijkomende belasting op uitgekeerde dividenden etc.

Vennootschap oprichten is duurder (statuten, notaris, boekhouder, ...) en de mogelijkheden tot inbrengen van kosten zijn beperkter geworden (auto maar deels aftrekbaar, etc etc). Zelfs als je een zeer hoge 2.000€ per dag vangt voor je 40 dagen blijft het een klein bedrijfje met maar 80k€ omzet ...

k Denk dat je beter blijft factureren vanuit je bestaande buitenlandse bedrijfkes. Gevolgen van Brexit zal je moeten uitzoeken. Je pleegt ook domiciliefraude maar da s een ander onderwerp ;-)

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 12 dec 2017 21:39

Hoe kan u wonen in BE en uw domicilie hebben in de UK.
U bent ingeschreven in het bevolkingsregister in BE dan is uw domicilie ook daar.
Betaald u belasting in BE?

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”