Minimum leeftijd?

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

Minimum leeftijd?

#1 , 11 dec 2017 17:50

Moet men meerderjarig zijn om mede-eiser te zijn in een zaak? Indien niet, wat is de minimum leeftijd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 dec 2017 18:03

Goedenavond

De vraag die u stelt raakt aan de procesbekwaamheid van een kind.

De procesbekwaamheid is de hoedanigheid om zelf in rechte op te kunnen treden. Een minderjarige is handelingsonbekwaam om zelf als procespartij op te treden.

De ouders treden bijgevolg in alle handeling die de minderjarige op burgerlijk of procesrechtelijk gebied stelt.

De minimumleeftijd om mede-eiser te zijn en bijgevolg om over procesbekwaamheid te beschikken, is 18 jaar (artikel 488 BW). De meerderjarigheid is dus een minimumgrens.

Doch, de minderjarige kan zich steeds laten vertegenwoordigen door haar ouders.

Er bestaan nog een aantal uitzonderingen waarbij de minderjarige zelf kan optreden, doch dit is afhankelijk van de materie of de situatie waar u zich in bevindt.

Met vriendelijke groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 dec 2017 00:05

Ik verwijs naar onderstaand bericht. U hebt het beantwoorden via privé-bericht uitgeschakeld. Ik kan uw bericht ontvangen, doch niet beantwoorden.

Groeten


"Beste

Ik ben rechtenstudent in mijn masteropleiding. Ik kan gerust een aantal dingen voor u opzoeken, doch mijn bemerkingen zijn niet sluitend. Indien het om een ernstige zaak gaat en waarvoor u dringend hulp nodig hebt, gelieve dan een advocaat te raadplegen.

Ik kan zeker discretie bewaren.

Indien u nog vragen hebt kan u mij steeds vrijblijvend contacteren.

Met vriendelijke groeten"
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”