Baslagname voertuig door deurwaarder

Kingafric
Topic Starter
Berichten: 52

Baslagname voertuig door deurwaarder

#1 , 10 dec 2017 09:50

Beste,

Wie kan mij een antwoord geven.

Even korte schets

Door enkele slechte betalers zijn we zelf in de problemen gekomen enkele maanden geleden en hebben er verschillende leveranciers ons gedagvaard of de IOS procedure opgestart.
Met logisch gevolg dat wij deze dossiers die deurwaarder aflossen.
Nu diende wij half november in 1 dossier 3000 euro te betalen. Hiervoor werd beslag gelegd en werd blijkbaar een verkoop gezet. Wij hebben de betaling niet uitgevoerd op 10/11 wegens een adminstratieve fout(wij hielden 28/11 als betaaldatum). De verkoop is niet doorgegaan.

Op 28/11 kregen wij van betreffende deurwaarden een schrijven per mail inzake dat dossier voor een voorstel tot regeling inzake dat dossier. Er werd nergens melding gemaakt van de niet doorgegane verkoop en dergelijke. Dus wij formuleerde een nieuw voorstel per telefoon. Werd geen reactie op gegeven. Dus wij gingen ervan uit dat dit in behandeling was of goedgekeurd was.

Paar dagen geleden was ik aan het rijden met een bedrijfsvoortuig. Opeens werd ik door de politie, met looiende sirenes, aan de kant gezet. Mijn voertuig stond geseind. Deze werd in beslag genomen en overgedragen aan betreffende deurwaarder.

Huidige situatie

Ondertussen heb ik met de deurwaarder contact gehad. Deze eist nu van ons een betaling van 10 000 euro om de geplande verkoop van het voertuig te schorsen.

Deze 10 000 vraagt hij omdat er nog 3 andere dossiers bij hem zijn.
Pittig detail:
- 1 van dit dossier is een opdracht van een curator die optreed voor een faillissement en de openstaande facturen wil innen via die weg. Wij hebben de inhuur van die vordering geprotesteerd omdat wij destijds het factuur hadden geprotesteerd en dit werd aanvaard. maar we hebben er nooit CN voor gehad. => Dit dossier is betekend noch in uitvoering
- De 2 andere dossier zijn nog niet betekend noch in uitvoering noch met verkoopdatum. 1 daarvan is IOS procedure waar we nog in verzet kunnen gaan

Mijn vraag

Is de inbeslag name correct?
Is de verkoopstelling terecht?
Mag de deurwaarder een bedrag vragen voor dekking van vier dossiers terwijl er nog maar 1 in uitvoering/betekend is of beslag werd gelegd? Want in deze dossiers is er geen bewijskracht dat ik de daarin gestelde betaalverplichtingen niet kan of ga voldoen. Deze dossiers hebben zelf geen beslag.

Wie kan me een antwoord geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2017 10:26

Waarom zou hij dit niet kunnen ??
Voor beslag te leggen heeft hij maar één zaak nodig, en voor bewarend beslag heeft een deurwaarder geen enkel vonnis nodig.
Als je niet op tijd je betalingen betaald, dan verlies je altijd veel rechten.

Art. 1503. Het beslag kan worden gedaan buiten de woonplaats van de schuldenaar en bij een derde. Voor dit beslag is toelating van de rechter vereist, dewelke wordt gegeven op verzoekschrift, ingediend en ondertekend door een advocaat of een gerechtsdeurwaarder.

Dit zal wel in orde zijn daar de wagen geseind stond, de politie gaat anders je wagen niet in beslag genomen worden.

En vergeet niet wanneer je een afbetalingsregeling heeft en je komt dit niet 100% na zoals bij u, dan mag de deurwaarder de som in éénmaal opeisen, en altijd de uitvlucht zoeken met er is een vergissing van datum of iets anders, is steeds niet bevorderlijk.

Dus wij formuleerde een nieuw voorstel per telefoon. Werd geen reactie op gegeven. Dus wij gingen ervan uit dat dit in behandeling was of goedgekeurd was.
Deze regel spreekt toch boekdelen, een gesprek aan de telefoon waar je u geen bevestiging van kreeg, en dan maar denken dit is in orde, zo werkt dit niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kingafric
Topic Starter
Berichten: 52

#3 , 10 dec 2017 11:42

@denlowie.

Ik kan we vinden in jou antwoord.

Maar op 28/11 stuurt hij me nog een mail aangaande dat dossier en een vraag tot regeling. Op 29/11 liet hij het voertuig seinen.
Dit geeft toch een dubbel gevoel. Enerzijds: er is niets aan de hand. Doe me voorstel in dit dossier. Anderzijds: we sturen u een schrijven tot regeling, maar wachten niet af.

Verder wilt hij ook dossiers geregeld zien waar hij nog geen uitvoering heeft gestart.

Ok, we hebben hier ook effectief een fout gemaakt door de betaling op verkeerde datum in te boeken op de bank. Dit ontken ik niet.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”