kosten advocaat

alice1234
Topic Starter
Berichten: 16

kosten advocaat

#1 , 30 nov 2017 10:04

Van groot verschieten van ex die me voor de familierechtbank daagt na 7 jaar een advocaat genomen.
in een eerste betalend gespprek schatte ze de kost op een zitting zo n 500 euro. ondertussen eerste zitting geweest, 2de zitting uitgesteld want ze kon niet.
haar info doorgemaild, mijn zicht op de zaak waarbij ze bij consultatie erop toegaf dat ze mijn 3 bladzijden niet had gelezen,
Voordien had ze een voorstel gedaan besluit ontwerp van 15 lijnen die uit de lucht waren gegrepen en waar ik niet om had gevraagd.
Dus 2 consultaties van 40 minuten, 2 ontwerpen van nog geen half blad waarvan 1 zonder mijn vraag, 1 zitting en 1 uitgestelde op haar vraag.
Totaal met btw 2.048 euro. ik vind dit niet normaal en sta ook in de zaak zelf nog nergens.
De helft lijkt me dan nog heel redelijk.
Wat kan ik hieraan doen , ik denk gewoon het toch alleen te doen, ik vind de helft ook veel om me over de eerste schrik te zetten.
ik kan dat trouwens niet blijven betalen met mijn 2050 euro loon.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2017 10:13

Daar zal je niks kunnen aandoen, een advocaat kost nu éénmaal zeer veel geld, en in sommige gevallen verlies je zelfs nog de zaak, en moet je de tegen partij ook nog zijn deel van kosten van zijn advocaat betalen.!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

alice1234
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 30 nov 2017 10:24

de discrepantie tussen zeggen dat een zitting 500 euro kost en met maar gevoerde zitting dan al 2000 euro komen dat is erover lijkt me.
Recht is echt maar voor mensen met geld blijkbaar.

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#4 , 02 dec 2017 10:04

Er zijn op dit forum wel enkele draadjes over de kosten van advocaten (die meestal de pan uit swingen). Daarenboven is transparantie ook niet echt hun ding.
viewtopic.php?f=49&t=83596

Mijn enig advies is om vooraf duidelijk te vragen (en niet mondeling maar per mail) hoe zij voor uw zaak hun ereloon zullen berekenen. Wat is hun uurtarief en wat zullen de vaste kosten zijn. Je zal daar geen antwoord op krijgen, maar mail dit om de twee weken.

Probleem is dus dat ze niet altijd reageren op deze mail(s), maar ze weten dat uw zittingsdag nadert, dus je kan niet blijven stilzitten en wachten. Ondertussen zijn ze wel bezig met uw zaak en op het einde van de rit komen ze met een factuur af die het 5-voud is van wat een normaal mens verwacht.
Op hun website vind je meestal wel een pagina "tarieven", maar daar staat nooit een bedrag op, alleen (vertaald in mensentaal) dat de tarieven à la tête du client zijn.

Wat kan je er aan doen? Meteen schriftelijk en aangetekend de factuur betwisten (en proberen te bemiddelen). Een brief naar de stafhouder en afwachten.

Johan Daelemans
Berichten: 301

#5 , 04 dec 2017 10:24

Er zijn op dit forum wel enkele draadjes over de kosten van advocaten (die meestal de pan uit swingen).
Kosten gerecht en advocaten is een gekend probleem. Als het schandaal groot genoeg is verdwijnt op dit forum zelfs de hele draad.
Gerechtigheid en gerecht, de link tussen beide is veel geld ...zeer veel geld. En dan ben je nog niet zeker.

Afbeelding

cesto
Berichten: 324

#6 , 04 dec 2017 22:56

Van groot verschieten van ex die me voor de familierechtbank daagt na 7 jaar een advocaat genomen.
in een eerste betalend gespprek schatte ze de kost op een zitting zo n 500 euro. ondertussen eerste zitting geweest, 2de zitting uitgesteld want ze kon niet.
haar info doorgemaild, mijn zicht op de zaak waarbij ze bij consultatie erop toegaf dat ze mijn 3 bladzijden niet had gelezen,
Voordien had ze een voorstel gedaan besluit ontwerp van 15 lijnen die uit de lucht waren gegrepen en waar ik niet om had gevraagd.
Dus 2 consultaties van 40 minuten, 2 ontwerpen van nog geen half blad waarvan 1 zonder mijn vraag, 1 zitting en 1 uitgestelde op haar vraag.
Totaal met btw 2.048 euro. ik vind dit niet normaal en sta ook in de zaak zelf nog nergens.
De helft lijkt me dan nog heel redelijk.
Wat kan ik hieraan doen , ik denk gewoon het toch alleen te doen, ik vind de helft ook veel om me over de eerste schrik te zetten.
ik kan dat trouwens niet blijven betalen met mijn 2050 euro loon.
Eerlijk antwoord enkel gebaseerd op mijn heel beperkte ervaring en op gezond verstand:
Ik weet niet in welke mate jij verstand heb van recht, wat je opleidingsniveau is ezv. Dit moet jij zelf weten. Maar, als je denkt dat het zo niet verder kan met die advocate en dat het sowieso hetzelfde verhaal zou worden met een andere, dan moet je haar volgens mij lozen en het alleen doen.
Ik zat op het begin van mijn burgerrechtelijke zaak precies in dezelfde situatie als jij, ook al ging het niet om familierecht. Uiteindelijk heb ik beslist om mijn advocaat te ontslaan en alleen verder te vechten hoewel ik helemaal geen juridisch achtergrond/opleiding heb, gelukkig ook niets te maken heb met de rechtswereld, en niet eens Nederlandstalig ben. Het resultaat: ik heb ruim gewonnen tegen alle verwachtingen, tegen alles en iedereen: tegen die klootzak, tegen zijn advocaat, tegen de gerechtsdeskundige (een totale idioot), tegen elke voorspelling dat de rechter zijn beslissing enkel zou baseren op de mening van de deskundige, tegen al degenen die me aanraadden om een advocaat te nemen, zelfs tegen sommige meningen van forumgebruikers die meenden dat ik ongelijk had ofwel dat ik bepaalde dingen niet kon bewijzen.
Als ik dat hele werk had laten doen door een advocaat zou ik nu ondanks de flinke vergoeding die ik uiteindelijk heb gekregen, in de min staan. Bovendien was de uitslag zeker niet beter geweest!
Conclusie: als ik het gered heb, ben ik er wel zeker van dat anderen het ook kunnen. Denk erover na;)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”