Is incidenteel beroep mogelijk?

w810c
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is incidenteel beroep mogelijk?

#1 , 29 nov 2017 01:10

Ik heb me bij de Politierechtbank burgerlijke partij gesteld voor de schade aan mijn wagen.
De beklaagde is veroordeeld voor overdreven snelheid, maar hij is vrijgesproken voor inbreuk op de voorrangregel (verkeersbord). Hij is ook veroordeeld om mijn schade te vergoeden. Nu blijkt dat hij in beroep is gegaan tegen de veroordeling voor de inbreuk en tegen de toekenning van de schadevergoeding. Volgens mijn advocaat kunnen we geen incidenteel beroep instellen tegen de vrijspraak omdat de Prokureur des Konings vergeten is het beroep tegen de veroordeling en tegen de vrijspraak te volgen? M.a.w. als de tegenpartij in beroep wordt vrijgesproken voor de overdreven snelheid, kan ik niet meer in beroep gaan omdat hij de voorrangsregel heeft geschonden en dan kan ik fluiten naar de schadeverggoeding. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 dec 2017 18:31

Als ik het goed heb zal u dan moeten vorderen voor de burgerlijke rechtbank...

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 dec 2017 17:19

Het antwoord van Franciscus lijkt inderdaad de eerste reactie. Doch, in het strafrecht zijn een aantal procedureregels aangepast op vlak van de burgerlijke vordering.

Ik kijk het a.s.a.p. even na. Doch, ik meen de mening te volgen van uw advocaat.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Reclame

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 dec 2017 17:27

Volgens mij is volgende de uitleg voor de bemerking van uw advocaat.

Het hoger beroep in strafzaken is onderworpen aan de zogenaamde devolutieve werking.
Hieruit volgt dat het hoger beroep beperkt is tot datgene waartegen de partijen beroep hebben aangetekend.

In deze is er enkel beroep aangetekend tegen de inbreuk van snelheidsovertreding. Omwille van het feit dat het OM geen volgappel heeft ingesteld, is het hoger beroep beperkt tot de inbreuk van snelheidsovertreding. Er kan in hoger beroep bijgevolg niet worden geconcludeerd en gepleit over de inbreuk van het negeren van een voorrangsregel.

Bij deze dien ik uw advocaat gelijk te geven.

Spijtig gevolg van het systeem.

Groeten
Prettige avond
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”