mag een advocaat zomaar kosten aanrekenen bij informatievraag per mail

Kali
Berichten: 762

Re: mag een advocaat zomaar kosten aanrekenen bij informatievraag per mail

#121 , 15 nov 2017 16:40



Zou ik ook heel graag willen weten.
Wetboek economisch recht voorziet dit ...
Art. XIV.4. § 1. Elke beoefenaar van een vrij beroep die aan de consument goederen te koop aanbiedt, duidt de prijs hiervan schriftelijk en ondubbelzinnig aan.
Indien de goederen te koop uitgestald zijn, is de prijs bovendien leesbaar en goed zichtbaar aangeduid.
§ 2. Elke beoefenaar van een vrij beroep die aan de consument homogene diensten aanbiedt, duidt de prijs hiervan schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#122 , 15 nov 2017 16:48

Voor raadplegingen via mail en internet wordt daarvoor de info op de website aanvaard.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BrainTrain
Berichten: 496

#123 , 15 nov 2017 16:56

De meeste websites van advocaten hebben een pagina "tarieven". Meestal vind je daar alles terug behalve "ondubbelzinnig" het tarief .

"Het ereloon wordt berekend op basis van een uurtarief. Dit uurtarief wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren."

Dus als ik een mail stuur naar een advocaat met dergelijke vermelding op zijn website, dan moet hij mij blijkbaar volgens het wetboek economisch recht eerst zijn tarief melden?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#124 , 15 nov 2017 17:13

Voor raadplegingen via mail en internet wordt daarvoor de info op de website aanvaard.
Vraag aan de topic starter dus: staan de tarieven voor raad via mail, op de website van de advocaat in kwestie?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#125 , 15 nov 2017 17:17

Voor raadplegingen via mail en internet wordt daarvoor de info op de website aanvaard.
Vraag aan de topic starter dus: staan de tarieven voor raad via mail, op de website van de advocaat in kwestie?
Juist. Tenzij hij de tarieven al kende aangezien hij reeds klant was voor andere zaak.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#126 , 15 nov 2017 17:25

Juist. Tenzij hij de tarieven al kende aangezien hij reeds klant was voor andere zaak.
Het is niet omdat je het tarief voor pleiten / opstellen van een brief / etc... kent, dat je ook de tarieven voor het antwoorden op een mail kent, natuurlijk... Ik weet wat mijn loodgieter vraagt om de boiler te onderhouden. Maar hoeveel hij vraagt om een extra radiator te plaatsen, weet ik niet. Als ik hem vraag die te plaatsen, zal hij mij spontaan eerst een offerte bezorgen :wink: .
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

cuidado
Berichten: 41

#127 , 15 nov 2017 22:57

. Ooit al eens een show van Thoe Maassen gezien, om maar iets te zeggen? Als je dan nog durft beweren dat er geen serieuze mening in zijn comedy voorstellingen zit, heb je er totaal geen verstand van...
Oh jawel, maar het is niet omdat iets grappig is dat ik ook akkoord ga met de boodschap erachter, want humor gaat vaak heel kort door de bocht, zeker als er een mening achterzit.
Schelden is "humor"' voor jou? :roll:
Ik heb u hetzelfde genoemd als u mij noemde, blijkbaar vindt u het dan niet grappig, in het andere geval heb ik geen gevoel voor humor... :roll:

cuidado
Berichten: 41

#128 , 15 nov 2017 23:02

Zucht... Zo draaien we in cirkeltjes...
Neen, maar ik ken uw beroep niet, maar zou u het appreciêren als u in uw vrije tijd op een kermis, zoals in dat voorbeeld, door klanten lastig gevallen wordt, omdat ze proberen gratis informatie los te peuteren?
Een beetje respect voor iemands vrije tijd is voor mij een basis van fatsoen.
Tijd om uw moreel kompas eens te laten calibreren, cuidado. Of ben je zelf advocaat misschien?
Neen, zeker niet.
Ik heb het al gezegd, ik ben IT professional.
Het gaat er mij hier niet om om advocaten te verdedigen, ik heb er zelf al slechte ervaringen mee gehad.
Het gaat erom dat ik mij stoor aan de schaamteloosheid waarmee sommigen van alles gratis proberen te krijgen, iets dat ik in mijn eigen beroep meer dan eens tegengekomen ben.

En nu de juridische experts!

cuidado
Berichten: 41

#129 , 16 nov 2017 08:38

Ieder moet voor zichzelf uitmaken of hij voor iedere minuut dat hij werkt wil factureren. Maar niet iedereen staat zo in het leven.
Daarom dat het ook niet meer dan fatsoenlijk is om dat in een eerste gesprek/mail duidelijk te maken. Een beetje "pro deo" werk kan ook geen kwaad om klanten te binden.
Pro deo werkt niet op die manier.
Bij pro deo gaat het om mensen die over een klein inkomen beschikken, en het is de Staat die de advocaat in dergelijke zaken behandelt.
Dus ook bij pro deo werk, wordt die advocaat gewoon betaald.
In dit geval gaat het om gratis werk.
En er waren al 3 mails over en weer gestuurd, dan ben je gewoon aan het werk, natuurlijk, en moet je niet meer spreken van "elke minuut".

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#130 , 16 nov 2017 09:10

Oh jawel, maar het is niet omdat iets grappig is dat ik ook akkoord ga met de boodschap erachter, want humor gaat vaak heel kort door de bocht, zeker als er een mening achterzit.
Dus als jij niet akkoord gaat met de boodschap, is deze per definitie te kort door de bocht voor u? :shock:
Ik heb u hetzelfde genoemd als u mij noemde
Ik heb u niets genoemd. Ik heb mogelijk iets gezegd over uw uitspraken, maar ik ga geen personen uitschelden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#131 , 16 nov 2017 09:16

Zucht... Zo draaien we in cirkeltjes...
Neen, maar ik ken uw beroep niet, maar zou u het appreciêren als u in uw vrije tijd op een kermis, zoals in dat voorbeeld, door klanten lastig gevallen wordt, omdat ze proberen gratis informatie los te peuteren?
Een beetje respect voor iemands vrije tijd is voor mij een basis van fatsoen.
In dat geval zou ik zeggen: "Sorry, beste klant, maar ik heb hier nu geen tijd voor. Ik kan dit wel voor u uitzoeken, tegen het tarief van XX € per uur. Als je dit dus wenst, stuur me gerust een mailtje!". Wat ik NIET zou doen, is aan het werk schieten voor die klant, daar zelf een prijs opplakken en achteraf de factuur sturen... Maar bon, da's een kwestie van eerlijk zijn, denk ik dan maar...
Tijd om uw moreel kompas eens te laten calibreren, cuidado. Of ben je zelf advocaat misschien?
Neen, zeker niet.
Ik heb het al gezegd, ik ben IT professional.[/quote]Damn, ik hoop dat ik nooit met u moet samenwerken, hoor... :shock:
Het gaat erom dat ik mij stoor aan de schaamteloosheid waarmee sommigen van alles gratis proberen te krijgen, iets dat ik in mijn eigen beroep meer dan eens tegengekomen ben.
En ik stoor me er aan dat anderen daar dan van profiteren door de vragende partij in het ongewisse te laten over de prijs, daarna flink doorrekenen en een overdreven dikke, niet te verifiëren factuur sturen! Dossierkosten om een e-mail op te stellen? TS zou dan best even het dossier opvragen. Eens benieuwd of hij dit te zien gaat krijgen. Nogmaals: niemand hoeft voor mijn part iest gratis te doen, maar OP VOORHAND (hoeveel keer moet ik dit nog herhalen) de klant inlichten, is het minste dat je kan doen.

Ondertussen heb ik nog geen enkel valide argument gekregen waarop de advocaat niet op voorhand de TS had kunnen inlichten over de kostprijs van zijn "advies". Geen enkel argument!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BrainTrain
Berichten: 496

#132 , 16 nov 2017 15:48

Bij pro deo gaat het om mensen die over een klein inkomen beschikken, en het is de Staat die de advocaat in dergelijke zaken behandelt.
Dus ook bij pro deo werk, wordt die advocaat gewoon betaald.
In dit geval gaat het om gratis werk.
En er waren al 3 mails over en weer gestuurd, dan ben je gewoon aan het werk, natuurlijk, en moet je niet meer spreken van "elke minuut".
U verengt het begrip "pro deo" tot de door de staat betaalde tweedelijns juridische bijstand. Een advocaat kan perfect individueel beslissen om een vraag (of zelfs een volledige zaak) kosteloos of pro deo te behandelen, zonder daarvoor toestemming te moeten vragen bij het bureau juridische bijstand.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#133 , 16 nov 2017 16:09

Pro deo is juridisch gedefinieerd.
Een advocaat die niets aanrekent doet dat dus niet onder pro deo stelsel, maar dan werkt hij gewoon gratis, wat NIET het geval is onder pro deo aangezien hij dan wel betaald wordt voor zijn diensten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#134 , 16 nov 2017 22:10

Pro deo is een puntensysteem en loopt via bureau juridische bijstand.
Ik heb ondertussen eens een aantal websites van (bekende of onbekende advocaten geraadpleegd) nergens stonden daar bedragen op.
Wel bij sommige een aantal mogelijkheden voor contracten - waar de bedragen nog moesten ingevuld worden.

BrainTrain
Berichten: 496

#135 , 17 nov 2017 09:02

Pro deo is juridisch gedefinieerd.
Een advocaat die niets aanrekent doet dat dus niet onder pro deo stelsel, maar dan werkt hij gewoon gratis, wat NIET het geval is onder pro deo aangezien hij dan wel betaald wordt voor zijn diensten.
De wetgeving heeft het over de eerste- of tweedelijnsbijstand. Ik vind nergens de term "pro deo" in de wetgeving! Als een advocaat mij zegt dat hij mijn zaak "pro deo" wil behandelen dan betekent dat voor mij dat hij dat gratis zal doen. Hij moet dan ook achteraf niet afkomen met het argument dat ik eigenlijk geen recht had op pro deo volgens de wet en hij mij alsnog zal factureren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”