mag een advocaat zomaar kosten aanrekenen bij informatievraag per mail

cuidado
Berichten: 41

Re: mag een advocaat zomaar kosten aanrekenen bij informatievraag per mail

#106 , 14 nov 2017 22:30

k vind fatsoen niet meteen "geleuter in de marge", maar bon, ieder zijn mening... :roll:
En ik stel mij vragen bij het 'fatsoen' van mensen die eventjes heen en weer mailen met hun advocaat, en dan verwachten dat het gratis is.
Of nog erger, op een kerstmarkt per toeval een advocaat tegenkomen, en dan die mens in zijn vrije tijd nog eventjes gratis advies proberen af te troggelen.
Je zult maar dokter zijn en dat elk van uw patiënten denkt van "oh, daar loopt mijn dokter, ik ga eens gratis een diagnose krijgen".
Trouwens, de vergelijking is totaal naast de kwestie.
TS is zijn advocaat niet ergens toevallig tegengekomen, hij heeft hem doelbewust gemaild om advies te krijgen.
Daarna was het nog niet helemaal duidelijk en hij heeft nog een paar keer over en weer gemaild.
Niets toevalligs aan.

Sommigen maken de vergelijking met vrienden die ze helpen met hun IT problemen.
Voor zover ik weet zijn de TS en de advocaat niet 'vrienden'.
Ze trekken heus niet in de weekends samen op, en ze gaan ook niet samen snookeren.
Maar als het voor iets gratis te bekomen is, dan zijn sommige mensen rap 'vrienden'.

En als ik gereageerd heb op dit topic is het uit verontwaardiging over de absolute onbeschaamdheid waar sommigen van alles gratis willen aftroggelen.
Ik herken ze, van toen ik nog aan de helpdesk werkte.
'Klanten' die hun facturen niet betaalden, maar wel zeer arrogant 'service' eisten.
En als het niet lukte bij jou, dan belden ze naar je collega.
Het zijn dat soort mensen die dan zeggen "Ik heb toch maar wat gemaild? Waarom moet ik daarvoor betalen?"

Het geleuter over loodgieters doet niet ter zake heb ik al meermaals beantwoord : dat soort beroepen verdient hun brood op een andere manier.
Maar wees er zeker van : mochten zij weten dat jij advies gaat vragen, om het dan steevast zelf te doen, gaan ze zich ook niet meer uitsloven voor u.

En tot slot nog een argument dat nog niet gezegd werd :
Sommigen vinden het beantwoorden van mails iets dat gratis zou moeten gebeuren.
Pleiten, research, dat mag dan wel doorgerekend worden.
Maar dan beseffen jullie toch ook dat al de tijd die een advocaat bezig is met mails te beantwoorden, verloren gaat.
Als hij 8 uur bezig is, en daarvan 1 uur mails beantwoordt, dan zou die volgens jullie dus maar 7 uur betaald zijn.
En hoe meer hij zijn best doet om mails te beantwoorden, hoe minder hij verdient...
Dan snap je toch dat dat niet kan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#107 , 15 nov 2017 08:56

Als je het verschil nog niet snapt tussen wat humor maken, iemand aan het lachen brengen, en een serieuze mening, dan snap ik dat je blijft zeveren.
Als je niet begrijpt dat humor maar een middel is, en dat je met dit middel nagels met koppen kunt slaan, dan heb je oogkleppen op. Jammer voor jou... Ooit al eens een show van Thoe Maassen gezien, om maar iets te zeggen? Als je dan nog durft beweren dat er geen serieuze mening in zijn comedy voorstellingen zit, heb je er totaal geen verstand van...
Hoeveel keer gebeurt het niet dat je moet rondkijken om te zien waar er ergens een kaart ligt, en dan zelf het initiatief nemen om aan een andere klant te vragen of je de kaart die daar ligt eens mag zien.
Zelden of nooit... :roll:
Waar is nu je gevoel voor humor...
Schelden is "humor"' voor jou? :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#108 , 15 nov 2017 08:58

En ik stel mij vragen bij het 'fatsoen' van mensen die eventjes heen en weer mailen met hun advocaat, en dan verwachten dat het gratis is.
Zucht... Zo draaien we in cirkeltjes... Sorry, maar ik vind het vele malen erger dat een advocaat stilletjes zit te denken "dit kan ik achteraf allemaal factureren! De klant beseft nu immers toch niet dat wat hij aan het vragen is, te betalen zal zijn! Welke tarieven zal ik er eens opplakken?"

Tijd om uw moreel kompas eens te laten calibreren, cuidado. Of ben je zelf advocaat misschien?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#109 , 15 nov 2017 09:13

Ieder moet voor zichzelf uitmaken of hij voor iedere minuut dat hij werkt wil factureren. Maar niet iedereen staat zo in het leven.
Daarom dat het ook niet meer dan fatsoenlijk is om dat in een eerste gesprek/mail duidelijk te maken. Een beetje "pro deo" werk kan ook geen kwaad om klanten te binden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#110 , 15 nov 2017 10:02

Ieder moet voor zichzelf uitmaken of hij voor iedere minuut dat hij werkt wil factureren. Maar niet iedereen staat zo in het leven.
Daarom dat het ook niet meer dan fatsoenlijk is om dat in een eerste gesprek/mail duidelijk te maken. Een beetje "pro deo" werk kan ook geen kwaad om klanten te binden.
Volledig akkoord. Ik heb nog geen enkel zinnig argument gehoord waarom een advocaat niet

OP VOORHAND

zijn tarieven voor advies via mail + de bijkomende kosten hiervan, aan zijn klant zou laten weten? Buiten het zwakke antwoord "wat had je dan verwacht?" of "je moet niet verwachten dat het gratis is", heb ik hier nog geen enkel valide excuus gehoord waarom een advocaat dit niet zou doen. Vreem, niet? De reden dat ze dit niet doen? Hun dikke Audi of BMW moet toch betaald worden, niet? :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#111 , 15 nov 2017 10:26

Er zijn genoeg manieren buiten een advocaat, om een gratis juridisch antwoord te krijgen op u vragen.
Kost enkel iets meer moeite dan een mail te versturen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#112 , 15 nov 2017 11:45

Er zijn genoeg manieren buiten een advocaat, om een gratis juridisch antwoord te krijgen op u vragen.
Kost enkel iets meer moeite dan een mail te versturen.
Da's ook geen excuus waarom een advocaat die via mail een vraag krijgt, niet even eerst aan de vraagsteller laat weten wat hij zal aanrekenen om die vraag te beantwoorden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#113 , 15 nov 2017 12:53

Laat het ons een juridisch houden !

Is er een wet of KB die zegt dat een vrijberoep verplicht kennis moet geven wat de prijs gaat zijn ?

Bij een restaurant moet de prijs buiten of achter het raam geafficheerd worden en dit staat wel in de wet .

KB 7/12/2016 BS : 13/01/2017
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#114 , 15 nov 2017 12:58

Is er een wet of KB die zegt dat een vrijberoep verplicht kennis moet geven wat de prijs gaat zijn ?
Zeer goede vraag. Als ik dit lees, maak ik daaruit op dat dit niet juridisch, maar enkel "deontologisch" opgelegd wordt: https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 15 nov 2017 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#115 , 15 nov 2017 12:59

Intussen weten we reeds ruimschoots dat het juridisch kan, maar dat Gebruiker21 het graag anders zou willen.

Denk dan ook dat dit mag gesloten worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#116 , 15 nov 2017 13:06

Intussen weten we reeds ruimschoots dat het juridisch kan, maar dat Gebruiker21 het graag anders zou willen.
U vat het goed samen. Juridisch kan de advocaat dit, maar of dit deontologisch kosjer is, daar heb ik mijn vragen bij. Dat het gewoon onfatsoenlijk is, daar ben ik van overtuigd. Maar jij mag deze manier van werken gerust normaal vinden, hoor...
Denk dan ook dat dit mag gesloten worden.
Ik zou de vraag van denlowie anders wel eens beantwoord willen zien. Is er een wet die een advocaat verplicht OP VOORHAND aan zijn klant zijn tarieven mee te delen? (Misschien dat sommigen hier die vraag nogal netelig vinden, maar bon, wel volledig on topic wat betreft de vraag van de TS).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tira00
Berichten: 929

#117 , 15 nov 2017 16:23

[quote=
Ik zou de vraag van denlowie anders wel eens beantwoord willen zien. Is er een wet die een advocaat verplicht OP VOORHAND aan zijn klant zijn tarieven mee te delen? (Misschien dat sommigen hier die vraag nogal netelig vinden, maar bon, wel volledig on topic wat betreft de vraag van de TS).[/quote]


Zou ik ook heel graag willen weten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#118 , 15 nov 2017 16:27

Een website met de tariefindicatie volstaat volgens de EU Richtlijn op dienstverlening.
Aangezien TS zijn vragen stelde per mail kan men redelijkerwijze veronderstellen dat hij ook op internet kan raadplegen
en dus op de hoogte was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kali
Berichten: 762

#119 , 15 nov 2017 16:36

Een website met de tariefindicatie volstaat volgens de EU Richtlijn op dienstverlening.
Aangezien TS zijn vragen stelde per mail kan men redelijkerwijze veronderstellen dat hij ook op internet kan raadplegen
en dus op de hoogte was.
Aangezien TS al klant was, was TS normaalgezien wel al op de hoogte van de tarieven...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#120 , 15 nov 2017 16:40

Een website met de tariefindicatie volstaat volgens de EU Richtlijn op dienstverlening.
Aangezien TS zijn vragen stelde per mail kan men redelijkerwijze veronderstellen dat hij ook op internet kan raadplegen
en dus op de hoogte was.
Aangezien TS al klant was, was TS normaalgezien wel al op de hoogte van de tarieven...
Juist, dat komt er ook nog bij......
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”