mag een advocaat zomaar kosten aanrekenen bij informatievraag per mail

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: mag een advocaat zomaar kosten aanrekenen bij informatievraag per mail

#166 , 21 nov 2017 11:54

Het zou goed zijn als we hier wat minder volkse- en cowboyverhalen voorgeschoteld kregen ipv juridisch advies.
Zoals die wettekst die aangeeft dat advocaten hun tarieven op voorhand moeten kenbaar maken... Ik wacht er nog steeds op... :roll: Ik krijg bijna de indruk dat er zo geen wettekst bestaat, en advocaten hun "boeregoesting" kunnen doen?
Als ik de prijs niet weet vraag ik het.
Sloeberken heeft het bij het rechte eind.
Indien een advocaat zijn kosten niet op voorhand aangeeft dan moet hij dat eerst doen na de expliciete vraag van zijn cliënt.
Dat volgt uit de toepassing van de Europese dienstenrichtlijn.

https://www.advocaat.be/documenten/orde ... tenwet.pdf

"3.2 Te verstrekken op vraag van de cliënt

Andere gegevens moet de advocaat enkel verstrekken op uitdrukkelijk verzoek van de afnemer
van de dienst.
Dit betreft volgende informatie:
-heeft hij de prijs vooraf niet vastgesteld, de prijs van de dienst verstrekken indien de
potentiële cliënt hierom vraagt of, indien hij de precieze prijs niet kan geven, de manier
waarop de prijs wordt berekend, of een voldoende gedetailleerde kostenraming;"
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#167 , 21 nov 2017 12:06

Als ik de prijs niet weet vraag ik het.
Da's geen wettekst, sloeberken. Als iemand mij vraagt om iets te doen, waar ik normaal gezien geld voor vraag, dan deel ik zelf mee hoeveel ik ga factureren, als ik op zijn vraag inga, en vraag zijn goedkeuring. Maar laat het ons daar niet meer over hebben, want zo draai je in cirkels.

Dus nogmaals de relevante vraag: is er een wettekst die de advocaat verplicht op voorhand zijn tarieven kenbaar te maken? Blijkbaar niet als ik bovenstaande lees. Dit moet enkel op EXPLICIETE vraag van de client. Als de klant er dus (onterecht) van uitgaat dat een mail beantwoorden niet zal aangerekend worden, kan de advocaat nadien aanrekenen wat hij wil. Zelfs als het over meer dan €100 gaat, zal dit nog als "redelijk" beschouwd worden.

Maar als diezelfde advocaat 's avonds een pintje gaat drinken, is de caféuitbater weldegelijk verplicht op voorhand de prijzen van zijn consumpties mee te delen (zie de eerder aangehaalde wetteksten in dit draadje). Twee maten, twee gewichten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#168 , 21 nov 2017 12:32

Twee maten, twee gewichten?

Ik heb dit in mijn leven nog NOOIT anders geweten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#169 , 21 nov 2017 12:36

Ik heb dit in mijn leven nog NOOIT anders geweten.
Tja, dat dit bestaat, OK, maar dat mensen die anderen tegen ONRECHT moeten beschermen, hier gretig aan meedoen, zou wraakroepend moeten zijn... Dit is puur graaicultuur in de advocatuur. Als uw enige tegenargument dan is "Verwacht je dat de advocaat gratis werkt?", bewijst dit genoeg, denk ik...

Afin, ik heb het wel een beetje gehad met deze discussie. Dat de advocaat uit dit topic een geldwolf is, is enkel voor de blinden niet duidelijk, denk ik. Als er inderdaad ook nergens een wet bestaat die de advocaat verplicht op voorhand zijn tarieven mee te delen, kan de TS helemaal niks beginnen, jammer genoeg.

Dus lesson learned als je ooit een advocaat zou nodig hebben: ga er van uit dat hij sowieso voor alles héél hoge kosten zal aanrekenen! Dus het eerste dat je vraagt aan een advocaat (liefst niet via mail, want zijn antwoord daarop zou hij kunnen aanrekenen) is niet "Hey meester, alles OK?" (want ook het antwoord op die vraag kan hij aanrekenen), maar zou dus moeten zijn: "Meester, kan je AUB dit papier tekenen waarop je verklaart dat je geen enkele te factureren handeling zal uitvoeren / door uw kantoor zal laten uitvoeren, tenzij ik daar de schriftelijke goedkeuring voor gegeven heb."? Dat lijkt de enige manier te zijn om je tegen dit soort geldwolven te beschermen. Kans is groot dat je moeite zal hebben een andvocaat te vinden die dit WIL tekenen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BrainTrain
Berichten: 496

#170 , 22 nov 2017 20:31

Iets meer dan volksmond. :D
https://www.balieantwerpen.be/nl/pro-deo/pro-deo

Zoals reeds geschreven weinig tarieven op website wel formulieren en of melding dat er zal afgesproken worden wat het gaat kosten.

Ter zitting zal en mag een advocaat dikwijls maar gelimiteerd pleiten --- alles dient schriftelijk op voorhand overgemaakt te zijn aan tegenpartij - openbaar ministerie en griffie rechtbank.
Pro deo heeft niets te maken met de volksmond.
Het is Latijn en betekent "voor God". Het plebs spreekt geen Latijn.
Zoals Franciscus terecht schrijft is het een geijkte term in de jurisiche sector, nml. juridische steun voor arme(re) mensen.

Het zou goed zijn als we hier wat minder volkse- en cowboyverhalen voorgeschoteld kregen ipv juridisch advies.
Mensen die niet in de juridische sector actief zijn, hebben nog nooit gehoord van de wetgeving mbt. de juridische bijstand.
Het plebs kent wel degelijk de term pro deo. Voor hen betekent deze term: "gratis". Vraag maar eens aan de man in de straat naar 5 kernwoorden over: "tweedelijns juridische bijstand". Hij zal het in Keulen horen donderen.
En vraag dan eens wat hij weet over "pro deo".
Pro deo heeft voor beide (bevolkings)groepen een andere betekenis. Ieder "volk" geeft er zijn eigen betekenis aan.
In de juridische sector gaat men er onterecht van uit dat iedereen hun definitie van "pro deo", nl. juridische bijstand, volgt.
Dus een advocaat die zegt dat hij iets pro deo wil doen moet daar van bewust zijn en duidelijk zijn in zijn communicatie.


Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”