In het buitenland gaan werken op de vooravond van een proces

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

In het buitenland gaan werken op de vooravond van een proces

#1 , 27 okt 2017 18:32

Een goede vriendin van mij heeft jaren gewerkt als (erotische) danseres. Sinds een paar maand probeert ze haar leven om te keren en zoekt ze "gewoon" werk.

Maar als buitenlandse ondervindt ze redelijk wat problemen waardoor ze nu langzamerhand door haar spaarcenten is geraakt.

Een van de reden waarom ze gestopt is is een aanvaring met de arm der wet een klein jaar geleden. X jaar geleden heeft ze een vriendin (samen met nog een paar andere dames) een lift gegeven naar een gezamenlijke werkplaats. Zowel de vriendin als de andere dames kwamen vanuit Portugal en hadden werk gevonden in een bar ergens in Limburg.

De dag van hun aankomst in België is ze hen komen oppikken in de luchthaven en heeft ze hen meegepakt naar de bar in kwestie. Tot vorig jaar dacht ze gewoon iemand een vriendendienst bewezen te hebben, maar nu blijkt de eigenaar van de bar te zijn betrokken in de mensenhandel.

Daar zij die vriendin indertijd een lift heeft gegeven, wordt mijn vriendin nu ook in verdenking gesteld. Ze dient over meer dan een week te verschhijnen voor de rechtbank.

Zij heefft uiteraard een advocaat onder de arm gegeven die haar dan ook gaat vertegenwoordigen op het proces.

Maar... om alles te betalen heeft ze dringend werk nodig. Nu wil het toeval dat 1 van haar vroegere contacten haar een contract heeft aangeboden, dit voor iets meer dan een week... in het buitenland.

Als ze hier op ingaat zit ze op de dag van haar proces in het buitenland.

NU is mijn vraag: is dit verstandig? Wat als ze veroordeelt zou worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 31 okt 2017 22:33

Als ze een advocaat heeft kan die haar vertegenwoordigen.Tenzij de rechtbank persoonlijke aanwezigheid oplegt.
Bij de aanvangszitting best aanwezig zijn.
Uiteraard kan ze volledig afwezig blijven en geen advocaat nemen.
Dan beschikt de rechtbank enkel over de gegevens en verklaringen in het dossier.
De uitspraak is dan bij verstek .."""Behoudens de uitzondering van artikel 205 hierna, vervalt het recht van hoger beroep, indien de verklaring van hoger beroep niet gedaan is op de griffie van de rechtbank die het vonnis heeft gewezen, uiterlijk dertig dagen na de dag van die uitspraak en indien het vonnis bij verstek is gewezen, uiterlijk dertig dagen na de dag van de betekening ervan aan de veroordeelde partij of aan haar woonplaats. (de termijnen worden in dagen berekend en niet per maand)"""
http://www.elfri.be/potpourri-ii-hoger- ... strafzaken

Definitieve uitspraak kan gaan van vrijspraak tot onmiddellijke aanhouding. Prostitutie met pooierschap - mensenhandel ... daar staan zware straffen op.
Opgelet dat zijn de grote lijnen.

Best dat ze alles goed navraagt bij haar advocaat.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 03 nov 2017 12:27

Wel, het kwaad is ondertussen geschiedt. Ze moest gisteren voor de rechtbank verschijnen.

Ze heeft zich laten vertegenwoordigen door haar advocaat, die zou haar hebben gezegd dat haar aanwezigheid niet vereist was.

Nu is het bang afwachten.

Voor het overige ken ik er het fijne niet van, ze heeft nooit iets met de aanwerving van meisjes te maken gehad, al wat ze ooit gedaan zou hebben is een vriendin een lift gegeven hebben.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het parket haar enkel daarvoor laat verschijnen, maar blijkbaar...

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”