Verplichte verschijning Familierechtbank

Elmuto
Topic Starter
Berichten: 8

Verplichte verschijning Familierechtbank

#1 , 24 okt 2017 20:36

Situatieschets:

Mijn grootvader woont in het buitenland (andere kant van de wereld) en is gescheiden van mijn grootmoeder. Hij heeft jarenlang onderhoudsgelden aan haar betaald. Omwille van zijn financiële situatie heeft hij zijn advocaat de opdracht gegeven om naar de familierechtbank te stappen om de regeling mbt onderhoudsgelden te laten herzien.

Ze zaak moest vorige week voorkomen maar blijkbaar is het voor dergelijke zaken verplicht om in persoon te verschijnen op de inleidingszitting.

Aangezien hij uiteraard zelf niet in persoon aanwezig was werd de zaak verschoven naar 2 november en hij wordt geacht dan effectief zelf aanwezig te zijn.

Dit is bijgevolg het grote probleem, aangezien zijn financiële situatie dit erg moeilijk maakt en het vrij kort dag en bijgevolg erg duur is. Hij is zelf ook te trots om ons zijn ticket te laten betalen.

Ondertussen heb ik teruggevonden dat de rechter deze verplichting in uitzonderlijke omstandigheden naast zich neer kan leggen. De mogelijkheid op niet persoonlijk te verschijnen bestaat dus.

Ik vind echter nergens terug welke deze uitzonderlijke omstandigheden juist zijn.

Heeft iemand hier weet van? De rechter zou blijkbaar laten verstaan hebben dat het bekostigen van een duur vliegtuigticket geen uitzonderlijke omstandigheid inhoudt.

Alvast bedankt voor de eventuele info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 24 okt 2017 23:04

Uw advocaat zal toch wel weten welke elementen kunnen ingeroepen worden best op voorhand.
Maar familiekamer kan aanwezigheid idd bevelen.
Videoconferentie voorstellen - ik dacht dat dat mogelijk was in alle Rb eerste aanleg en Hoven van beroep.
Net om advocaten toe te laten om te pleiten - in verdenking gestelden en gevangenen niet meer te moeten overbrengen enz enz.
Blijkbaar lopen daar nu toch redelijk concrete projecten rond.

Elmuto
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 25 okt 2017 00:05

Bedankt voor uw reply. De tip van de videoconferentie ga ik zeker doorgeven. Niet geschoten is altijd mis, dus dit valt te overwegen.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”