bankbeslag bij pensioen

adi100
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

bankbeslag bij pensioen

#1 , 17 okt 2017 11:11

Ik en mijn man hebben een zicht-rekening bij de KBC . Maar van beiden is het een ander rekening-nummer.

Het pensioen van mijn man komt op zijn rekening-nummer , en het loon van mezelf komt op een ander rekening-nummer.

Wanneer er eventueel bankbeslag mocht worden gedaan op de bankrekening van mijn man , kunnen zij dan ook beslag doen op mijn bankrekening ? (zoals gezegd , hebben we elk een verschillende bankrekening-nummer maar wel bij dezelfde bank))


Mijn loon bedraagt maandelijks 750 €. Mijn loon valt toch ook onder bepaalde codes zodat ze geen beslag kunnen leggen op mijn rekening , gezien mijn inkomen van maar 750 €.



Kunnen zij bij eventueel bankbeslag , onze inkomsten samenvoegen gezien we in dezelfde bank zijn , maar wel onder verschillende bankrekening-nummers ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 17 okt 2017 12:24

Beste Andras

Om beslag te kunnen leggen op een gedeelte van een pensioen, moet er een aanvraag worden ingediend bij de pensioeninstelling die het pensioen uitbetaald.
De aanvrager moet bij de aanvraag volgende documenten bezorgen:
- een vonnis ivm de beslaglegging
- een ontvangstmachtiging, waarin wordt aangeduid wie de in beslag genomen geleden mag ontvangen
- een kennisgeving van de griffie van de rechtbank.
Indien beslag wordt gevraagd voor achterstallige schulden, dan is de tussenkomst van een deurwaarder noodzakelijk.

Het beslag wordt berekend op basis van de nettobedragen, na aftrek van de ZIV-bijdrage, solidariteitsbijdrage, bedrijfsvoorheffing en eventuele begrafenisvergoeding, op het pensioen. Er wordt ook rekening gehouden met het nettobedrag vn het eventuele vakantiegeld.

De wet bepaalt het bedrag van het beslag aan de hand van vastgestelde schijven. Deze schijven worden jaarlijks in januari aangepast aan de evolutie van de index.

Het KB van 11 december 2016 (BS 16-12-2016) legde de schijven voor het kalenderjaar 2017 als volgt vast:

Grensbedragen 2017
PENSIOENBEDRAG IN AANMERKING KOMEND GEDEELTE VOOR BESLAG
pensioengedeelte lager dan € 1 085,00 netto per maand kan niet in beslag worden genomen of overgedragen
pensioengedeelte van € 1 085,01 tot € 1 166,00 netto per maand inbeslagname of overdracht wordt beperkt tot 20%
= maximum € 16,20
pensioengedeelte van € 1 166,01 tot € 1 407,00netto per maand inbeslagname of overdracht wordt beperkt tot 40%
= maximum € 96,40
pensioengedeelte vanaf € 1 407,01 netto per maand kan volledig in beslag worden genomen of overgedragen

Deze bedragen worden met € 67,00 verhoogd per kind ten laste

Zijn er ook inkomsten uit (toegelaten) arbeid, dan gelden volgende grensbedragen

inkomen lager dan € 1 085,00 netto per maand kan niet in beslag worden genomen of overgedragen
inkomen van € 1 085,01 tot € 1 166,00 netto per maand inbeslagname of overdracht wordt beperkt tot 20%
= maximum € 16,20
inkomen van € 1 166,01 tot € 1 286,00 netto per maand Inbeslagname of overdracht wordt beperkt tot 30%
= maximum € 36,00
inkomen van € 1 286,01 tot € 1 407,00 netto per maand inbeslagname of overdracht wordt beperkt tot 40%
= maximum € 48,40
inkomen vanaf € 1 407,01 netto per maand kan volledig in beslag worden genomen of overgedragen

Deze inlichtinge zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

adi100
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2017 15:45

Dag Felix.

Ze kunnen wel op mijn pensioen LOONSOVERDRACHT (geen Loonbeslag) doen , want daar heb ik voor getekend.
Hoeveel zou de loonsoverdracht
kunnen bedragen op mijn pensioen van 1.227 €. netto a.u.b. ?

Ook wanneer er eventueel een bankbeslag zou gebeuren , hoeveel kunnen ze dan ontnemen van mijn pensioen van 1.227 € ?

Zijn er daarvoor geen codes vastgesteld bij bankbeslag of dergelijke ?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 17 okt 2017 16:09

Bankbeslag word heel zelden uitgevoerd, enkel als er weet is dat er voldoende provisie opstaat om de schuld te dekken.

https://www.adlex.be/nl/team/5803-ilse- ... ten-gelden
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 17 okt 2017 16:26

Beste Andras

Voor beslag en overdracht op het pensioen gelden dezelfde bedragen en percentages.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

adi100
Topic Starter
Berichten: 71
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2017 11:34

Dan nog een ander vraagje !!

Kunnen ze mijn rekening doen blokkeren wanneer er niet wordt betaald aan FIDUCRE , mijn inkomen is (pensioen) 1.227 €. Netto. ?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”