Vonnis wordt niet uitgevoerd (of tergend langzaam?)

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

Vonnis wordt niet uitgevoerd (of tergend langzaam?)

#1 , 08 okt 2017 10:25

Stel : je voert een zaak, je wint die zaak, het vonnis wordt betekend, en de beroepstermijn verstrijkt zonder dat de tegenpartij in beroep gaat.
Ideaal, zou je denken.
Maar dan komt het : het gaat over een vonnis, waarbij de rechtbank zelf voor de uitvoering (eerst wat controle en dan doorsturen naar een andere rechtbank in Brussel) moet zorgen.
Na 4 maanden (inclusief juli en augustus) is dat nog altijd niet gebeurd, het is nog altijd niet doorgestuurd naar de andere rechtbank, terwijl het vonnis spreekt van onverwijld.
Zijn er ergens maximumtermijnen voor dergelijke handelingen?
Heb ik ergens rechten als winnaar van een vonnis, en hoe kan ik die afdwingen?
Waar kan ik terecht als de griffie dit gewoon niet uitvoert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2017 10:30

Kan je eens duidelijk zeggen wat de rechter juist beslist heeft. Een zaak winnen die dan door de rechtbank moet doorgestuurd worden is nogal eigenaardig.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 okt 2017 10:36

Als er geen beroep aangetekend word, moet een rechtbank dat niet doorsturen.
Ben je zeker dat er geen beroep aangetekend is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

#4 , 08 okt 2017 10:44

Ok, hier het bewuste fragment uit het vonnis.
Ik heb mij wel verkeerd uitgedrukt, het gaat niet echt om 2 rechtbanken, maar de griffie van een rechtbank (een familierechtbank) die iets moet doorgeven aan de burgerlijke stand van Brussel.
Het vonnis vermeldt een aantal keer het woordje onverwijld, maar na 4 maand heb ik nog altijd geen bericht dat dat ook effectief gebeurd is.
Wanneer de nietigheid van het huwelijk is uitgesproken bij een in kracht ven gewijsde gegaan vonnis of arrest, stuurt de griffier, onverwijld, een uittreksel bevattende het beschikkend gedeelte van de vermelding van de dag van het in kracht van gewijsde treden van het vonnis of arrest aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats waar het huwelijk voltrokken is of, wanneer het huwelijk niet in België voltrokken is, aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van Brussel. Indien het gaat om de nietigverklaring van een huwelijk dat is aangegaan met overtreding van de artikelen 146bis of 146ter stuurt hij het uittreksel tegelijkertijd aan de Dienst Vreemdelingenzaken.
De griffier brengt de partijen hiervan in kennis.
De ambtenaar van de burgerlijke stand schrijft het beschikkend gedeelte onverwijld over in zijn registers; melding daarvan wordt gemaakt op de kant van de akte van het huwelijk en van de akten van de burgerlijke stand die betrekking hebben op de kinderen, indien deze in België zijn opgemaakt of overgeschreven.
Beveelt de griffier te handelen overeenkomstig het nieuw artikel 193ter. B.W. voormeld.
Over de vraag of er dan misschien toch beroep aangetekend is, ik heb dit uitdrukkelijk gevraagd aan mijn advocate, die contact genomen heeft, en zij heeft mij per mail bevestigd dat zij haar bevestigd hebben dat er geen beroep is aangetekend.

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

#5 , 08 okt 2017 12:05

Niemand die hier iets over kan zeggen?
Ik zou willen weten :

* Hoeveel tijd heeft de griffie om zoiets uit te voeren, telt daarbij de termijn van het gerechtelijk verlof mee, gelet op het feit dat daar het woordje 'onverwijld' vermeld staat?
* Welke stappen kan ik ondernemen, en vanaf wanneer mag ik die stappen zetten?
* Tot wie / welke instanties kan ik mij wenden ?

Het is bijzonder frustrerend als je een proces wint, en er nadien niets verandert / lijkt te veranderen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 okt 2017 18:29

Neem contact op met de griffie en vraag eens wat er mis kan zijn gegaan. Dit is niet normaal.

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

#7 , 08 okt 2017 18:49

Dat heb ik dus gedaan op 25 september, de vrouw die ik aan de lijn kreeg beweerde dat ze net terug was uit verlof, en dat het "een van de eerste zaken zou zijn die ze zou doen".
Ondertussen zijn we weer 2 weken verder, en ik heb nog altijd geen bericht gekregen dat dat opgestuurd is naar Brussel.
Ik kan ook niet iedere week bellen, natuurlijk, en ik weet ook niet of het niet een averechts effect zou hebben.
Alleen, wat zijn mijn rechten?
Hoe lang mag dit duren vooraleer ik mag concluderen dat men weigert het uit te voeren?
Tellen juli en augustus mee hierin, of is dat allemaal gerechtelijk verlof dat niet meegeteld wordt in de wachttermijn?
En als ik denk aan obstructie, wie spreek ik dan best aan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 okt 2017 21:48

Juli en augustus hebben daar niets mee te maken. Dan kan de griffie dat ook doorsturen.
Hoofdgriffier van de rechtbank aanschrijven, als dat niet helpt de procureur des Konings.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 okt 2017 22:38

We weten sinds BHV hoe rekbaar het begrip "onverwijld" is.
In zeer theoretische gevallen zou je de BE staat aansprakelijk kunnen laten stellen op basis van art. 1382 BW als ze een fout gemaakt hebben, je schade kan aantonen, en de schade voortvloeit uit de fout. En dan nog met een zeker voorbehoud (cf. Anca-2 arrest, hoewel ik geen uitsluitsel kreeg of de griffie zelf onder rechterlijke dan wel onder de uitvoerende taken valt).
In de praktijk kan je best nog eens opnieuw nahoren bij de griffie. Dat zou het dossier normaal gezien niet negatief beïnvloeden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

#10 , 09 okt 2017 16:39

Vandaag heb ik nog eens geïnformeerd bij de griffie.
Het zou op 29 september zijn doorgestuurd naar de juiste instanties.
Oef!
Ik hoop dat het nu effectief uitgevoerd wordt, ik zal het in elk geval verder opvolgen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”