negen jaar i.p.v. één jaar

analice
Topic Starter
Berichten: 21

negen jaar i.p.v. één jaar

#1 , 07 feb 2008 01:55

Ik heb op 29 sept.2007 een opzeg aangetekend verstuurd die op 1okt.
door de post aan de bestemmeling ( huurder) werd aangeboden.
Deze opzeg zou laattijdig zijn waardoor een contract van 1 jaar plots een contract van 9 jaar wordt ( volgens rechtspraak zou de ontvangsdatum van tel zijn en niet de verzendingsdatum)
Wordt verondersteld dat wij als leek ook alle rechtspraak kennen, vermits in wetteksten zelf daarover niets is vastgelegd ?
In de rechtsliteratuur vindt men verschillende interpretaties terug, kan daarover gediscuteerd worden bij een vrederechter ?... zijn er precedenten
of verzachtende omstandigheden die in mijn voordeel pleiten....?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive
Berichten: 326

#2 , 30 apr 2008 16:48

Volgens de informatie die ik opzocht (en ik zocht die op als huurder) concludeer ik dat de stempel telt die op de aangetekende brief is aangebracht bij het aanbieden op het postkantoor. Dus niet de dag waarop de huurder de brief aftekent.

Ik heb uiteraard gepoogd om dit in mijn voordeel te begruiken, maar dit zal van mij niet gaan.

Dus als de stempel nog net op tijd was, dan is de opzeg correct verlopen volgens mij. Voor de erst moet de inhoud van jouw brief natuurlijk ook in orde zijn.

Ik heb ook al wel gelezen dat het de dag is van ontvangst of drie werkdagen na de stempel door de post, maar dit laatste is enkel geldig inzage arbeidsovereenkomsten en ontslag daarbij.

Ik zou het trouwens (ook al si het nu in mijn nadeel) goed vinden als het inderdaad de stempel is die telt, want anders is het moeilijk voor de mensen om nog te weten wanneer ze nog op tijd zijn. En de ontvanger zou dan opzettelijk lang kunnen wachten om de brief af te halen.

Ik vraag me wel af waarom je zo lang gewacht hebt? 1 dag vóór de deadline. Das altijd een risico...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2008 18:31

Volgens de informatie die ik opzocht (en ik zocht die op als huurder) concludeer ik dat de stempel telt die op de aangetekende brief is aangebracht bij het aanbieden op het postkantoor. Dus niet de dag waarop de huurder de brief aftekent.
Ik ben wel benieuwd te weten wat u dan gevonden hebt. Wat telt is de dag dat de opzegbrief aangeboden werd bij de bestemmeling.

scorpioen

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 30 apr 2008 19:57

Wat ik gevonden heb?

Wel, hetgeen ik net zei...dat de stempel die op de brief staat de geldige dag is en dus niet die waarop de geadresseerde hem ophaalt. Want op die manier zou die persoon opzettelijk 7 dagen kunnen wachten met hem op te halen waardoor de opzeg dan eventueel niet meer op tijd zou zijn.

Maar zoals ik al zei heb ik ook de andere visies terug gevonden. Das ook de reden waarom ik niet de moeite ga doen om dit te gebruiken, omdat dit niet 100% zeker is. En ik heb hem helaas afgetekend net op tijd. Dus zou ik het het hoedanook niet kunnen gebruiken. Ik had daar enkele dagen moeten voor wachten.

Op Livios vond ik dat de opzeg pas zou ingaan op de 3de dag na de aanbieding aan de post (door de afzender dus). Maar ik denk dat men daar de arbeidswetgeving door elkaar haalt met andere wetgeving. Ik weet het ook niet zeker hé...

Maar ik ga binnenkort eens een eerste advies vragen aan een advokaat. Dan hoor ik wel wat die zegt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”