treinoverstap

Roosjec
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

treinoverstap

#1 , 20 sep 2017 17:43

hey, ik ga zaterdag naar mijn vriendje in liederkerke, en heb een treinticket voor antwerpen centraal- liederkerke, maar ik moet een keer overstappen. als ik nu een trein naar gent neem, want daar staat hij mij op te wachten
om dan samen de trein naar liederkerke te nemen, moet ik dan een treinticket antwerpen-gent kopen of kan ik dat gewoon doen met mijn ticket antwerpen- liederkerke?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 20 sep 2017 17:59

Je moet de kortste weg nemen. Die loopt via Brussel. Zie dienstregeling op nmbs.be

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 21 sep 2017 11:16

Uit de vervoersvoorwaarden van de NMBS:
Je moet de, in kilometers, kortste route nemen, of een goedgekeurd alternatief traject:
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag
deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In
dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en
bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of
wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.

Enige uitzondering hierop, is als het treinverkeer verstoord is, en men je zegt dat je een andere route mag nemen hiervoor.
Zie deze ochtend naar het treinverkeer vanuit Oostende naar het binnenland, er was toelating gegeven om met een ticket/abo vanuit Oostende de tram naar Blankenberge te nemen, en vanaf daar de trein.

Kortom: Met een ticket Antwerpen-Liedekerke moet je over Brussel rijden, en zoals Sirkii zei: nmbs.be toont je in feite de enige toegelaten route met je ticket (behoudens uitzondering: op het traject Antwerpen-Liedekerke toont hij ook een rit via Dendermonde, maar staat er expliciet bij dat je een VIA-ticket nodig hebt).

Mogelijke oplossingen:
-Rechtstreeks reizen, en pas in Liedekerke afspreken
-Een ticket Antwerpen-Gent en Gent-Liedekerke kopen
-Een ticket Antwerpen-Liedekerke VIA Gent kopen

Indien je minderjarig bent, zou een campus kaart wellicht ook nog voordelig kunnen zijn.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”