Belangenvermenging of niet?

Leentje2005
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belangenvermenging of niet?

#1 , 09 sep 2017 23:29

Ik ben momenteel aan het scheiden en heb een zoon met ASS die structuur nodig heeft. Ik was 18jaar samen waarvan 5 jaar getrouwd. De advocaat die mijn ex bij staat os verre familie, draagt dezelfde achternaam, was aanwezig op ons trouwfeest. En behandelt nog twee zaken van mij. 1 zaak was dat ik studie geld moest terugbetalen, dit deed ik dan via die advocaat 100€ per maand. Nu blijkt dat ik te veel betaald heb en nog geld terug moet van hem. Ook doet hij nog een auto ongeval van mij, waarin de tegen partij mij nog een bedrag moet en hij onderhandelt hier in.
Mijn vraag is, mag deze advocaat mijn ex bijstaan in onze echtscheidingszaak en voogdij over onze zoon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2017 08:56

Uit de Codex deontologie:
Art. I.2.3.1
§ 1 De advocaat kan niet optreden wanneer dat aanleiding geeft tot een belangenconflict tussen de advocaat en een
cliënt of tot een wezenlijke dreiging daartoe.
§ 2 De advocaat kan niet optreden voor meer dan één cliënt, indien er een belangenconflict tussen die cliënten
bestaat of een wezenlijke dreiging daartoe, tenzij en zolang aan de voorwaarden van art. I.2.3.2 wordt voldaan.
Art. I.2.3.2
§ 1 Een advocaat mag evenwel optreden voor meerdere cliënten tussen wie er een belangenconflict bestaat of dreigt
te ontstaan:
- indien de betrokken cliënten na schriftelijk te zijn ingelicht hun akkoord schriftelijk bevestigen, en
- zolang er geen gevaar bestaat voor schending van zijn beroepsgeheim, noch van zijn onafhankelijkheid, en
- zolang tussen die cliënten geen vordering voor de rechtbank of voor een scheidsgerecht wordt vervolgd
betreffende het voorwerp van de door hen gevraagde tussenkomst.


Die advocaat mag dat dus niet.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”