brief van de deurwaarder, dwang tot betaling

tourdieva.rano
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

brief van de deurwaarder, dwang tot betaling

#1 , 24 aug 2017 10:49

Beste

Er was verzet getekend tegen vonnis bij verstek. Er wordt een zaak ingeleid op 8 september. Nochtans heb ik een brief ontvangen van de deurwaarder van de tegenpartij om binnen enkele dagen het volledige verschuldigd bedrag te betalen.
Kan dat zoiets, want de rechtszaak komt opnieuw voor en deze keer ben ik wel aanwezig met mijn advocaat. De eerste rechtszaak is gegrond verklaard omdat ik afwezig was dus is er een verzet getekend geweest en komt de zaak opnieuw voor.
De tegenpartij kan toch geen opdracht geven voor de volledige bedrage te betalen aangezien er een nieuwe dagvaarding komt?

Ik dank jullie alvast voor mee info


Mvg Rana

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 24 aug 2017 10:55

Elk verzet tegen een verstekvonnis schorst de tenuitvoerlegging, tenzij de eisende partij de uitvoering bij voorraad niettegenstaande verzet op een gemotiveerde wijze heeft gevorderd en van de rechter bekomen.
M.a.w. als het verstekvonnis bij voorraad uitvoerbaar is, kan dit wel degelijk. Lees het vonnis grondig na.

bron: http://www.elfri.be/juridische-informat ... n-arresten
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 24 aug 2017 10:56

Beste

Er was verzet getekend tegen vonnis bij verstek. Er wordt een zaak ingeleid op 8 september. Nochtans heb ik een brief ontvangen van de deurwaarder van de tegenpartij om binnen enkele dagen het volledige verschuldigd bedrag te betalen.
Kan dat zoiets, want de rechtszaak komt opnieuw voor en deze keer ben ik wel aanwezig met mijn advocaat. De eerste rechtszaak is gegrond verklaard omdat ik afwezig was dus is er een verzet getekend geweest en komt de zaak opnieuw voor.
De tegenpartij kan toch geen opdracht geven voor de volledige bedrage te betalen aangezien er een nieuwe dagvaarding komt?

Ik dank jullie alvast voor mee info


Mvg Rana
Dit kan wel in bepaalde gevallen, bv. familierechtbank of uitvoerbaarheid bij voorraad.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 24 aug 2017 11:34

Art. 1397. Behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt of tenzij de rechter bij met bijzondere redenen omklede beslissing anders beveelt en onverminderd artikel 1414, schorst verzet tegen eindvonnissen daarvan de tenuitvoerlegging.

Uitvoerbaarheid bij voorraad kan hier enkel met bijzondere redenen omklede beslissing door de rechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 24 aug 2017 12:09

TS reageerde via PB, maar ik acht het nuttiger om de discussie hier verder te voeren:
Maar dan op het moment dat ik begin te betalen omdat ik gedwongen ben, heeft de tegenpartij automatisch de zaak gewonnen dan heeft dat toch geen zin meer dat er een nieuwe zaak komt?
Mijn advocaat moet toch iets kunnen ondernemen om dat te vermijden?
Nee, als jij betaalt, en de nieuwe zaak kent een andere uitkomst, dan krijg jij uiteraard het reeds betaalde geld terug.

Het eerste wat je advocaat in dit geval kan doen, is het vonnis nakijken om te zien of het effectief bij voorraad uitvoerbaar is.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 24 aug 2017 12:28

Was er trouwens geen wetsvoorstel om iets te doen aan al die veroordelingen bij verstek en dan verzet aantekenen om alles op de lange baan te schuiven?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2017 14:42

Was er trouwens geen wetsvoorstel om iets te doen aan al die veroordelingen bij verstek en dan verzet aantekenen om alles op de lange baan te schuiven?
Zie art. 143 Wet van 6 juli 2017 houdende vereenvoudiging, harmonisering, informatisering en modernisering van bepalingen van burgerlijke recht en van burgerlijk procesrecht alsook van het notariaat, en houdende diverse bepalingen inzake justitie (B.S. 24 juli 2017). Voor vonnissen uitgesproken na de inwerkingtreding van deze wet ( 3 augustus 2017) kan enkel nog verzet worden aangetekend tegen een verstekvonnis dat in laatste aanleg werd gewezen, waar dus geen hoger beroep tegen kan worden ingesteld. Als beroep kan worden ingesteld is geen verzet meer mogelijk, enkel beroep.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 24 aug 2017 15:23

Was er trouwens geen wetsvoorstel om iets te doen aan al die veroordelingen bij verstek en dan verzet aantekenen om alles op de lange baan te schuiven?
Zie art. 143 Wet van 6 juli 2017 houdende vereenvoudiging, harmonisering, informatisering en modernisering van bepalingen van burgerlijke recht en van burgerlijk procesrecht alsook van het notariaat, en houdende diverse bepalingen inzake justitie (B.S. 24 juli 2017). Voor vonnissen uitgesproken na de inwerkingtreding van deze wet ( 3 augustus 2017) kan enkel nog verzet worden aangetekend tegen een verstekvonnis dat in laatste aanleg werd gewezen, waar dus geen hoger beroep tegen kan worden ingesteld. Als beroep kan worden ingesteld is geen verzet meer mogelijk, enkel beroep.
Bedankt!

tourdieva.rano
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 aug 2017 09:38

Hoeveel tijd heb ik om een regeling te treffen nadat de deurwaarder is geweest? Of kan er ter plaatse iets geregeld worden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 aug 2017 09:47

Hoeveel tijd heb ik om een regeling te treffen nadat de deurwaarder is geweest? Of kan er ter plaatse iets geregeld worden?
Regel dit met de deurwaarder zelf voor hij bij je komt, als hij terug bij u komt dan zijn er terug veel kosten, dus dringend contact opnemen met deze deurwaarde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tourdieva.rano
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 aug 2017 13:08

Hoeveel tijd heb ik om een regeling te treffen nadat de deurwaarder is geweest? Of kan er ter plaatse iets geregeld worden?
Regel dit met de deurwaarder zelf voor hij bij je komt, als hij terug bij u komt dan zijn er terug veel kosten, dus dringend contact opnemen met deze deurwaarde.
En als ze toch al geweest zijn? Wat verwacht ik de volgende?

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 29 aug 2017 13:14

Dezelfde raad blijft geldig, stap vanmiddag nog naar die deurwaarder om het te bespreken.

tourdieva.rano
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 aug 2017 13:37

Dezelfde raad blijft geldig, stap vanmiddag nog naar die deurwaarder om het te bespreken.
LeenW ik kan niet zomaar van Antwerpen even naar Limburg rijden en ben aan het werk tot 16u00.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 aug 2017 14:46

Ik heb je die raad reeds 4 dagen geleden gegevê als je uitstelt dit is dan maar zo
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tourdieva.rano
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 aug 2017 15:05

Ik heb je die raad reeds 4 dagen geleden gegevê als je uitstelt dit is dan maar zo
Mijn advocaat heeft ondertussen de deurwaarders gecontacteerd en een brief is reeds verstuurd geweest, de vraag was voor het geval van

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”