Pro fora rekening na gratis intake gesprek

Verhagen
Topic Starter
Berichten: 16

Pro fora rekening na gratis intake gesprek

#1 , 18 aug 2017 19:13

Bij een advocaat geweest voor een intake gesprek.
Volgens hun website is het intake gesprek gratis.

Tijdens het intake gesprek wat documenten overhandigd voor het vaststellen of procederen zinnig is.
De advocaat had nog wat meer informatie nodig en vroeg ons deze per email toe te sturen.
Met name foto's van de situatie.

Tijdens het gesprek werd ons al duidelijk dat een proces nogal wat geld ging kosten.
Dagvaardegingen , gerechtskosten, landmeter enzovoorts.
Dus voor ons van belang te weten of het wel een kans heeft.

Wij naar huis en ipv een email met foto's te sturen gebeld en ingesproken dat we afzien
van een juridische procedure. Tevens met name omdat dit ook het conflict met de buren alleen maar zal vergroten.

Nu een maand later krijgen we ineens een pro forma rekening van 60 euro.
Met de mededeling dat later de factuur zal volgen.
?????????????????????

Hoe kan dit?
Is dit een truck van de advocaat om alsnog te proberen zijn portemonai te vullen?

Belangrijkste vraag wat kunnen we hier aan doen?
Er is nergens nooit iets ondertekend. Er is dus geen schriftelijk contract met de advocaat.

Bedankt voor een eventuele advies
Verhagen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 aug 2017 20:04

Dat uurtje intakegesprek zou gratis geweest zijn als ze de zaak mochten pleiten waarschijnlijk.
Is zoals een offerte van een aannemer = gratis als je de werken besteld

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2017 20:15

Gratis dit bestaat niet meer, en zoals mava schreef als je was doorgegaan was dit gratis, men had het dan bij iets anders bijberekend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2017 20:30

Dat uurtje intakegesprek zou gratis geweest zijn als ze de zaak mochten pleiten waarschijnlijk.
Is zoals een offerte van een aannemer = gratis als je de werken besteld
Dan moet dit toch ook zo in de voorwaarden staan.

Voor aannemers wordt een bestek of voorstudie beschouwd als accessorium van het aanbod aan de kandidaat-opdrachtgever, dat bij de algemene kosten van de handelaar hoort.
In tegenstelling tot het ereloon van architecten, raadgevend ingenieurs en studiebureaus.

Tenzij uiteraard vooraf anders (bewijsbaar) gecommuniceerd.

Ik vrees wel dat het overhandigen van documenten zal beargumenteerd worden als "meer dan een intakegesprek".
Je hebt alleszins recht op een gedetailleerde staat - ik weet ook niet waarom men dan een pro forma stuurt, als men dus eigenlijk ineens een afrekening kan sturen. Die je vervolgens zou kunnen betwisten.

Probleem is dat de advocaat zichzelf kan verdedigen. En jij het tegen een advocaat zou moeten opnemen.
Anderzijds is het aan de advocaat om aan zijn geld te geraken (dus de initiële kosten van een geding te dekken). Als je goede argumenten hebt (snel gereageerd - was dat de volgende dag of zijn er meerdere werkdagen overheen gegaan vooraleer jullie hebben afgezien van verdere stappen), dan weet wel elke advocaat dat hij op drijfzand zit.
Er is ook een bemiddelend tuchtorgaan, dacht ik, waar je het geschil met je raadsman kan voorleggen. Andere leden van het forum hebben hierover wellicht meer info.

Zorg alvast dat je een afprint (schriftelijk bewijs) hebt van het principieel gratis-zijn van het intakegesprek.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”