Dagvaarding op basis electronisch bewijs (begin van geschrift)

Sabrina vwb
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding op basis electronisch bewijs (begin van geschrift)

#1 , 18 aug 2017 16:06

Korte samenvatting: verkoper verbreekt verkoopbelofte net voor een afspraak is bij notaris voor opmaak compromis. Ik heb digitaal enkele malen bericht van 1e kans als koper.

Alreeds bij advocaat langs geweest, werd aangetekend schrijven verstuurd naar tegenpartij. Zoals verwacht negatief antwoord.

Lijkt het jullie mogelijk dat mijn digitaal bewijs voldoende zou kunnen zijn om tegenpartij te kunben dagvaarden om alsnog verkoop af te dwingen. Ondertussen kreeg ik woensdag jongstleden een prive bericht van de tegenpartij waarin werd vermeld dat wij hier niet mee gaan wegkomen en dat ze in de straat zal zeggen welke "manieren" wij hebben. Vàndaag merkte ik tevens op dat het gesprek is verwijdert door de tegenpartij. (Ontvriend via facebook/messenger) waarschijnlijk omdat er dan geen digitaal bewijs zou kunnen zijn. Gelukkig heb ik alles opgeslagen op computer.

Wij beschikken finacieel niet over de middelen om zwaar te procederen. Anders zouden wij nooit lening bij bank aangavraagd hebben voor 110%

Dank bij voorbaat voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2017 18:50

Er is - zoals je wellicht weet - een recente uitspraak van het Hof van Beroep in Antwerpen waar de elektronische toezegging niet aanvaard werd als bewijs, maar evenmin als begin van schriftelijk bewijs.

De rechtsgronden van dit arrest houden op zich wel steek.
Andere rechtscolleges hebben in het verleden dergelijke elektronische bevestiging wél aanvaard als (minstens) begin van schriftelijk bewijs.

Hierover heerst momenteel dus rechtsonzekerheid.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 18 aug 2017 18:57

Met andere woorden: als je de tijd en het geld niet hebt om tot het Hof van Cassatie te procederen, dan laat je het waarschijnlijk beter rusten.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Sabrina vwb
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2017 15:23

Ik heb geen idee waaraan wij ons moeten verwachten. Pffff frusterend

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 25 aug 2017 16:06

Ik heb digitaal enkele malen bericht van 1e kans als koper.
Dat u de eerste kans krijgt is geen aanvaarding tot verkoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sabrina vwb
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2017 12:57

Aan allen hartelijk dank voor de reacties. Komende vrijdag 01/09/2017 tekenen we de compromis. Tegenpartij zag ook er tegenop om lange juridische strijd te doen. Ik komen alsnog terug op hun belofte.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”