niet naleven van vonnis - volgende stap?

fluffy82
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

niet naleven van vonnis - volgende stap?

#1 , 12 aug 2017 14:28

De huurders van mijn appartement betalen sinds april geen huur meer. Dit naar aanleiding van de vooropzeg die enkele maanden daarvoor gegevens was. Ze hadden in juni het pand moeten verlaten, hetgeen niet gebeurde.
Ik heb hen in gebreke gesteld, de zaak is voor de vrederechter gekomen. Die heeft hen tijd gegeven tot 5 september om te vertrekken, indien niet kan ik op dat moment onmiddellijk hun aanwezigheid laten vaststellen door een deurwaarder en worden ze uitgezet (een procedure van nóg eens een maand, terwijl ze nog steeds geen huur betalen).
Ik heb ook de achterstallige huur geëist (zo'n €4.000), waarop de advocaat van de huurders bevestigde dat ze dit niet betwisten en dat er een afbetalingsplan zou voorgesteld worden. Dit werd zo opgenomen in het vonnis.

De advocaat van de huurders liet wekenlang niets van zich horen, ik heb ze verschillende malen zelf gecontacteerd zonder antwoord. Vandaag schreef ze me plots terug dat ze in het buitenland zit, maar dat ze heeft gebeld met de huurders en die zeggen nu dat ze momenteel geen werk hebben en niets kunnen (willen...) betalen. Er is ook twijfel over de legaliteit van hun aanwezigheid in het land.

Dit is niet geheel onverwacht. De mogelijkheid dat ze niet zouden betalen werd door mij reeds geopperd bij de vrederechter, die me gewoon zei dat dit op dat moment zijn verantwoordelijkheid niet zou zijn maar een andere rechter/rechtbank. Op mijn vraag waar ik dan terecht zou kunnen kon hij niet antwoorden, zijn taak is oordelen over de lopende zaak, geen legaal advies geven...

Vandaar stel ik mijn vraag hier even: wat zijn de volgende stappen die ik kan ondernemen?
De huurders lijken effectief wel het pand te zullen verlaten, ze hebben een nieuw huurcontract voorgelegd met ingang op 3 september en hebben dit mondeling aan een van de buren bevestigd. Hopelijk komt dat in orde.
Maar hoe kan ik aan die €4.000 geraken? Mag ik, op basis van de mail van de advocaat, rechtstreeks naar een deurwaarder gaan om beslag te laten leggen op hun inboedel, voor of na de verhuis? Of moet dit opnieuw via de rechtbank? Zo ja, welke rechtbank? Blijkbaar niet het vredegerecht...
En is het de moeite? Iemand vertelde me dat de kosten te groot zouden zijn en dat het bijna de moeite niet is te procederen voor €4.000, dat ik ze best gewoon vergeet. Aangezien ze naar eigen zeggen werkloos zijn, kan er ook geen loonbeslag gebeuren of zo. Zelfs al wordt er geoordeeld dat ik het geld moet krijgen: als het er niet is, kunnen ze het ook niet afnemen...

Bedankt voor enige raad!

PS het appartement wordt ook verkocht, zolang ze er nog in zitten weigert de koper de akte te ondertekenen; na het vonnis van de vrederechter is hij nog steeds niet tevreden, omdat een eventuele uitzetting nog een maand zal duren en hij boetes moet betalen als hij niet tekent voor begin september, hij wil dat ik het vonnis van de vrederechter nu al indien bij een deurwaarder om de uitzetting te starten, en alle kosten op mij neem... Wat ik uiteraard niet van plan ben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 aug 2017 15:28

U hebt een vonnis dat moet je laten betekenen door de deurwaarder, deze kan dan beslag legen op hun inboedel, en eventueel uitdrijven.
Besef ook dat dit zeker tussen de €1200 en €1500 zal kosten, welke je niet zal terug zien met de opbrengst van hun inboedel.
Je zal een keuze moeten maken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”