Schadevergoeding ontbinding koopovereenkomst

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

Schadevergoeding ontbinding koopovereenkomst

#1 , 08 aug 2017 18:20

Beste lezers,

Binnen enkele dagen zal er een dagvaarding naar een verkoper worden gestuurd.Het product dat ik heb ontvangen is niet in overeenstemming met hetgeen ik had besteld en de verkoper weigert het te herstellen of te vervangen.Dus zal de zaak voorkomen.

Echter vertelt mijn advocaat me dat er normaal geen schadevergoeding toegekend wordt.Maar klopt dit ook?

Buiten de terugbetaling van het aankoopbedrag,wil ik ook volledig kosteloos worden gesteld voor vervoersonkosten,verlies van loon,expertise,deurwaarder,advocaat,...
Deze onkosten worden ook vermeld in het verslag van de schade expert die bevoegd is voor de rechtbank.
Verder wil ik ook een morele schadevergoeding vragen deels omdat er ook agressie tegen mijnentwege aan te pas kwam.

Kan iemand me ook raad geven welke artikels van het BW hierop van toepassing zijn?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2017 19:13

1649quinquies BW.
Je moet de schade wel kunnen bewijzen. Wat minder evident is igv morele schade.

Verschil natuurlijk tussen schadevergoeding vragen en ze toegekend krijgen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 08 aug 2017 19:57

Dankjewel.
Zijn art. 1183-1184 hierbij ook van toepassing?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2017 20:44

Kosten van eigen verdediging zoals verplaatsingskosten naar uw advocaat en advokaatkosten zijn geen vergoedbare schade.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 08 aug 2017 21:39

Normaal krijg je voor deze kosten een rechtsplegingsvergoeding.
Echter stootte ik op onderstaande tekst:

Er is echter ook goed nieuws ! In een recente uitspraak (02.09.2004) besliste het Hof van Cassatie dat het ereloon en de kosten van een advocaat deel uitmaken van de schade die de benadeelde heeft geleden, waardoor de rekening van de advocaat door de winnende partij van de verliezende partij kan gevorderd worden.
Opgelet : deze regel geldt enkel voor contractuele betwistingen. Bovendien moet nog afgewacht worden hoe en wanneer de lagere rechtbanken deze regel effectief zullen toepassen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”