Deontologie ongeldig voor rechtspersonen

tsoprano
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Deontologie ongeldig voor rechtspersonen

#1 , 26 jul 2017 09:11

Beste,

Om het kort te houden, we hebben een zaak verloren en we wensten in hoger beroep te gaan. Nu heeft de tegenpartij nooit de betekening van het vonnis laten weten aan mijn advocaat of mezelf. Hierdoor was ons hoger beroep 3 dagen te laat.
De stafhouders gaan akkoord en zijn ook van mening dat er hier een deontologische fout is gebeurd en stellen beide partijen op de hoogte. Maar nu blijkt dat de tegenpartij, een NV toch mag overgaan tot het uitvoeren van het proces daar zij zich niet hoeft te houden aan de deontologie. Want dit is enkel geldig voor advocaten. Dus ik heb pech en verlies alles. En natuurlijk gaat de tegenpartij, de NV uitvoeren want ze wil niet in hoger beroep gaan.

Ik vind dit een vuil gespeeld van de advocaat en de tegenpartij.

Is hier niets aan te doen ?

Mvg,

Mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2017 09:30

Ik veronderstel dat je toch een gerechtsbrief heeft gekregen met de kennisgeving van het vonnis?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 26 jul 2017 09:46

Dan is hier heel veel fout gelopen, je krijgt een aangetekende gerechtsbief van het vonnis, de betekening gebeurd door gerechtsdeurwaarder welke jij moet aftekenen.
Was er dan geen communicatie met u advocaat.
Hoe ben je dat te weten gekomen dat u de zaak verloren had.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2017 09:55

Kan me moeilijk voorstellen dat er geen gerechtsbrief geweest is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tsoprano
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2017 10:03

geachte,
ik heb de gerechtsbrief ontvangen, we hebben beslist om in hoger beroep te gaan, dit ook gemeld aan de tegenpartij. Maar de betekening van het vonnis door de tegenpartij is nooit gemeld geweest aan mijn advokaat of mezelf. Hierdoor heeft deze snel een betekening gedaan achter onze rug en waren we 3 dagen te laat met het aantekenen van het hoger beroep.
ja het heeft ons 40 dagen genomen na het vonnis, maar we waren er ook van overtuigd dat de tegenpartij de betekening ging laten weten. Want vanaf dan is er 30 dagen tijd om beroep aan te tekenen. Dus we dachten dat we tijd hadden zo naïef was ik, ik werk ook constant in het buitenland en ik geloofde ook in de deontologie.
Dit is nu zo, niets aan te doen. Maar mijn probleem blijft dat de stafhouders akkoord gaan met ons maar blijkbaar heeft de NV, de tegenpartij zich niet te houden aan de beslissing van de stafhouders en kan deze het vonnis uitvoeren aangezien deze zich niet hoeft te houden aan de regels van de deontologie.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 26 jul 2017 10:38

Over welk soort zaak ging het?

U diende alleszins niet de betekening af te wachten om beroep in te stellen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 26 jul 2017 11:31

Als je tegenpartij meld dat je in beroep gaat waarom zouden ze dan het vonnis laten betekenen, dan teken je beroep aan.
Een betekening van het vonnis wordt aan u gedaan door gerechtsdeurwaarder.

Er kan zonder probleem reeds beroep worden aangetekend voorafgaand aan de betekening. Hij die beroep wenst aan te tekenen dient niet te wachten op de betekening.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jul 2017 12:06

1. De nv moet zich niets aantrekken van de deontologische fout van haar advocaat. Zij kan het vonnis laten uitvoeren.

2. Het hof van beroep Antwerpen (RW 2009-10, afl. 17, 718) oordeelde "Wanneer een advocaat deze deontologische regel, waarbij aan hem een bepaald gebod wordt opgelegd, niet naleeft, kan hij hiervoor op buitencontractuele grondslag tegenover de wederpartij aansprakelijk worden gesteld."

U kan dus een vordering tot schadevergoeding instellen tegen de advocaat. Dit betekent nog niet dat u alles wat u moet betalen terugkrijgt. Uw schade is immers de kans die u verloren hebt dat in beroep een gunstig vonnis zou worden uitgesproken. De rechter zal moeten beoordelen hoe groot die kans is.

3. Het hof van beroep Antwerpen besliste trouwens (m.i. voor betwisting vatbaar) dat er geen oorzakelijk verband was tussen de fout van de advocaat en de schade en kende geen schadevergoeding toe.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”