Tweedehandswagen zonder carpas

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Tweedehandswagen zonder carpas

#1 , 19 jul 2017 12:18

Beste leden,

Ik heb een tweedehandswagen gekocht zonder carpas met inschrijvingsformulier van particulier voor 1000 euro.
Ik ben alleenstaande moeder 69 jaar, deze wagen was voor mijn dochter.
Blijkt dat het inschrijvingsformulier reeds 3 jaar vervallen is, waardoor de wagen niet ingeschreven kan worden.
Blijkt dat de wagen zonder geldige carpas de verkoop nietig is, heb de verkoper reeds in gebreke gesteld met een aangetekend schrijven.
Heb hem 8 dagen de tijd gegeven om de wagen terug te nemen en het geld terug te storten, doch na 14 dagen geen enkele reactie.
Ben zinnens dit voor de rechtbank te brengen liefst zonder advocaat, daarom deze vraag:
Hoe doe ik dit en welke rechtbank is bevoegd, wat zou dit eventueel kosten.

Met vriendelijke dank,
Rosana

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2017 12:22

De vrederechter heeft de algemene bevoegdheid om kennis te nemen van alle vorderingen waarvan het bedrag € 2.500,00 niet overschrijdt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2017 13:38

Dank u denlowie, moet dit met een verzoekschrift of een dagvaarding.
Moet ik me wenden tot de griffie van het vredegerecht.

Reclame

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jul 2017 08:02

Kan ik stallingskosten aanrekenen zolang hij de wagen niet komt terug halen en hoeveel.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 23 jul 2017 11:47

Dat kan je zeker vragen, de dagprijs is niet zo hoog en hangt af of deze buiten of binnen gestald staat denk van zo €1,5 per dag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 23 jul 2017 14:45

Dank u denlowie, moet dit met een verzoekschrift of een dagvaarding.
Moet ik me wenden tot de griffie van het vredegerecht.
Dagvaarding. De griffie kan u info verstrekken. Vraag toepassing van Art. 735 Gerechtelijk wetboek (korte debatten) aangezien de zaak vrij eenvoudig is. Vraag de ontbinding van de overeenkomst ten laste van de verkoper wegens de afwezigheid van een car-pass. Verwijs naar de aangetekende ingebrekestelling en de afwezigheid van reactie. U kan kosten voor stalling aanrekenen maar weet dat de vrederechter daar mogelijk niet zal in meegaan, tenzij u kan bewijzen dat u deze kosten werkelijk hebt gedragen.

Probeer eventueel eerst een oproeping in verzoening, dat is gratis (maar indien de tegenpartij niet opdaagt staat u even ver).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”