Dwangbevel - beslaglegging

menthol
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dwangbevel - beslaglegging

#1 , 04 jul 2017 15:52

Beste,

Door een slecht afgelopen zelfstandige onderneming leef ik al meer dan een jaar in schuld.
Van de +-1400 euro die er per maand binnen komt gaat er 800 euro naar deurwaarders en schuldeisers, en 500 euro naar de huur.
Internet en telefoon worden door mijn huidige werkgever betaald, en zo heb ik ook een laptop en GSM in bruikleen van mijn werkgever.

Ik heb geen eigendom, geen auto, en praktisch geen meubels (bed, tafel, stoelen, koelkast, bureau).
één van mijn schuldeisers kon zich niet vinden in een afbetalingsplan en heeft nu een deurwaarder langs gestuurd.
Het eerste schrijven dat ik van de gdw ontving is meteen een dwangbevel met betaling binnen de 24u.
Dit in tegenstelling tot alle andere gdw's die steeds eerst een "betekening-bevel" verstuurden waar ik nog op kon reageren en een afbetaling regelen. (correct, er was geen vonnis nodig)
Aangezien er minder dan 100euro per maand over blijft voor elektriciteit, water en levensonderhoud heb ik telefonisch geprobeerd een regeling te treffen a 50euro per maand, + belofte dat bij afsluiting van andere dossiers (tussen september 2017 en februari 2018), de vrijgekomen sommen ook naar hun zouden gaan. Snel uitgerekend komt dat nog steeds neer op een periode van ongeveer een jaar totdat die schuld afgelost is.
Dit voorstel werd niet aanvaard, met als laatste woorden "Dat wordt dan een beslaglegging".

Na alle moeite om met andere schuldeisers afbetalingsregelingen te treffen, lijkt een beslaglegging er toch van te gaan komen.
Hoe gaat dit in zijn werk? Er valt hier namelijk niets te halen, muv de latop en gsm van mijn werkgever.
Is het voorleggen van de documenten van mijn werkgever voldoende om te voorkomen dat de laptop en GSM opgeschreven worden?
Indien niet, wat kan ik doen om deze te vrijwaren? Ik heb gelezen dat een revindicatievordering weinig kans heeft op slagen, mochten deze spullen toch in beslag genomen worden.
Wat gebeurt er na hun beslaglegging? Muv de goederen waarop geen beslag kunnen gelegd worden kan de gdw voor hooguit 50euro aan spullen meenemen.
Gaat de gdw dat beslag uitvoeren, méér dossierkosten aanrekenen dan de spullen die hij in beslag neemt waard zijn, en daarna toch genoegen moeten nemen met mijn eerste voorstel?
Of gaat hij een loonsbeslag kunnen uitvoeren, waardoor alle andere lopende afbetalingen in gedrang zullen komen?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2017 16:14

+/-1400 euro's per maand daar kunnen zeer weinig beslag op legen +/- 100€ !!

Zie tabel: http://www.aclvb.be/nl/loonbeslag

De deurwaarder kan ook maar beperkt beslag legen op je goederen .

ART. 1408
[ § 1. Behalve op zaken, niet vatbaar voor beslag verklaard door bijzondere wetten, mag ook geen beslag worden gelegd op:

1° op het nodige bed en beddegoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen,
een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en produkten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitrusting van de luxemeubelen en luxeartikelen;

3° op de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van [ 2.500 EUR ] op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;

5° op de levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;


Waarom heb je niet een faillissement aangevraagd ???

Hoe lang is het al dat je u BTW nummer laten schrappen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 04 jul 2017 16:30

Het enige wat die deurwaarder wil bereiken is om u meer kosten te doen betalen. Neem contact op met de schuldeiser en tracht daar een oplossing te bereiken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

menthol
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2017 17:23

+/-1400 euro's per maand daar kunnen zeer weinig beslag op legen +/- 100€ !!

Zie tabel: http://www.aclvb.be/nl/loonbeslag

De deurwaarder kan ook maar beperkt beslag legen op je goederen .
-snip-
ART. 1408
3° op de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van [ 2.500 EUR ] op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;

Waarom heb je niet een faillissement aangevraagd ???

Hoe lang is het al dat je u BTW nummer laten schrappen ?
Van 3° was ik dus niet op de hoogte, bedankt. Dit én de documenten van mijn werkgever zouden hopelijk voldoende moeten zijn dan...
Het betrof een éénmanszaak, en het BTW nummer is geschrapt eind eerste kwartaal 2016.

Het enige wat die deurwaarder wil bereiken is om u meer kosten te doen betalen. Neem contact op met de schuldeiser en tracht daar een oplossing te bereiken.
Zoals vermeld, de schuldeiser kon zich niet vinden in een afbetalingsplan. Indertijd was mijn voorstel nog 250€ per maand, iets wat voor mij vandaag niet meer mogelijk is.

LeenW
Berichten: 12838

#5 , 04 jul 2017 18:36

Je kan moeilijk eisen dat ze rekening houden met uw situatie. Ze hebben nu eenmaal recht op dat geld. Zeker dat een faillissement geen betere optie is?

menthol
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2017 18:51

Ik eis van niemand rekening te houden met mijn situatie, ik vraag het alleen maar. En tot op heden hebben ze dat ook allemaal (in de mate van het mogelijke) gedaan, behalve deze dan.
En een faillissement als éénmanszaak? Er is me altijd geleerd dat als EZ je uiteindelijk altijd zelf opdraait voor de schulden.
Zonet even opgezocht, en ik lees over een faillissement als EZ en verschoonbaar verklaring. Hier ben ik niet van op de hoogte. Kan dat nog meer dan een jaar na stopzetting onderneming?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 04 jul 2017 18:54

Je kan moeilijk eisen dat ze rekening houden met uw situatie. Ze hebben nu eenmaal recht op dat geld. Zeker dat een faillissement geen betere optie is?
Anderzijds kan je een kei niet stropen en een schuldeiser die te gretig probeert te zijn kan uiteindelijk met lege handen achterblijven.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2017 19:48

.
En een faillissement als éénmanszaak? Er is me altijd geleerd dat als EZ je uiteindelijk altijd zelf opdraait voor de schulden

Zonet even opgezocht, en ik lees over een faillissement als EZ en verschoonbaar verklaring. Hier ben ik niet van op de hoogte.


Kan dat nog meer dan een jaar na stopzetting onderneming?
Raar dat je niet wist van verschoonbaar !!!

Art. 2. De koopman die op duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt is, bevindt zich in staat van faillissement.
meer drijft kan failliet word Degene die geen handel en verklaard indien hij heeft opgehouden te betalen toen hij nog koopman was.


Dus volgens art 2 van de faillissement wet kan je nog de boeken neerleggen op voorwaarde dat het schulden zijn van toen je nog zelfstandig was !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”